تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۳۲۲۵۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد:

بدهی‌های ذوب آهن تهاتر می‌شود

‌می‌متالز - «مهدی کوهی» مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ کیش نشست خبری‌ای با اصحاب رسانه در غرفه این شرکت برگزار کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» مبنی بر اینکه پیش‌تر اعلام کردید که هزار میلیارد تومان از راه‌آهن طلب دارید، در مورد پرداخت دولتی‌ها به شما چه دستورالعملی وجود دارد، عنوان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان، در ذوب‌آهن این افتخار را داشتیم که در خدمت رئیس‌جمهور باشیم و گزارشی از آخرین وضعیت ذوب‌آهن را تقدیم وی کردیم. در این ملاقات رئیس‌جمهور دستور دادند که بدهی‌های ما تهاتر شود و این فرآیند در حال انجام است و پس از آنکه به نتیجه نهایی رسید، خبر آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بدهی‌های ذوب آهن تهاتر می‌شود

تولیدات خاص ذوب‌آهن از ریل تا آرک

مهدی کوهی درباره سبد محصولات جدید این واحد فولادسازی گفت: شرکت ذوب‌آهن علاوه بر محصولات سنتی مانند انواع تیرآهن، انواع میلگرد، کلاف و محصولات طویل فولادی که در سبد تولید خود دارد، در سال‌جاری تولید محصولات آلیاژی و ارزش‌افزا مانند ریل، تیرآهن‌های بال‌پهن و آرک‌های معدنی را نیز به سبد خود افزوده است.

کوهی همچنین خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن اصفهان تا به امروز ۱۴۵ هزار تن ریل را تحویل راه‌آهن سراسری و متروی کلانشهر‌ها داده و این بدان معناست که توسعه ریلی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و متروی کلانشهر‌ها تنها با تولیدکننده انحصاری در غرب آسیا اتفاق افتاده است. ما در سال‌جاری و سنوات آتی، قرارداد‌های بسیاری را برای گسترش این صنعت مهیا کرده‌ایم. به‌طور مشخص کریدور شرق راه‌آهن که از چابهار تا زاهدان و از زاهدان تا مشهد که مورد تاکید دولت است را در دست اقدام داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ریل‌گذاری در کریدور شرق، ذوب‌آهن به چه میزان ریل تحویل راه‌آهن خواهد داد، گفت: طی سنوات گذشته راه‌آهن، بخشی از ریل را از ما گرفته و بخشی را نیز از جا‌های دیگر تهیه کرده بودند. امروز به‌صورت مشخص ۲۰ هزار تن از این ریل را تامین کردیم و تحویل این کریدور داده‌ایم که از منطقه چابهار تا ایرانشهر در حال نصب است.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین درباره تولیداتی که در راستای ساخت‌وساز به کار برده می‌شود، افزود: بخشی از محصولات ما در راستای نهضت ملی مسکن تولید می‌شود. در زمینه صنعت ساختمان، ذوب‌آهن اصفهان تولید تیرآهن‌های بال‌پهن را که می‌تواند در توسعه صنعت ساختمان به صورت صنعتی و به صورت ایمن موثر باشد، پیشقدم شده است. تاکنون سایز‌های تا ۲۴ و ۳۰ را تولید کرده و سایز‌های ۲۶ و ۲۸ را تا پایان سال‌جاری تولید خواهیم کرد. این تیرآهن‌ها با توجه به این موضوع که پیچ و مهره‌ای و مدولار هستند، برای مجتمع ۵۰ طبقه با صد واحد کاربرد دارد که قطعات مورد نیاز برش زده شود و به‌صورت پیچ و مهره‌ای مونتاژ می‌شود. این کار در وهله اول، سرعت ساخت مسکن را بالا می‌برد و به همین دلیل هزینه ساخت آن را کاهش می‌دهد و در وهله دوم، ایمن‌سازی ساختمان را در برابر زلزله بین ۸ تا ۱۲ ریشتر افزایش می‌دهد، این در حالی است که تیرآهن‌های سنتی تا ۷ ریشتر می‌توانند زلزله را تحمل کنند.

کوهی در ادامه با اشاره به گام سوم تولید این واحد فولادسازی گفت: گام سوم ما در تولیدات محصولات خاص، تولید آرک‌های معدنی است. با توجه به این موضوع که کار در معادن جزو خطرناک‌ترین و حادثه‌خیزترین مشاغل به‌شمار می‌رود، برای اینکه بتوانیم جبهه‌های کاری را با سرعت بیشتری در معادن فعال کنیم و ایمنی آن‌ها را ارتقا دهیم، تولید آرک‌های فولادی را در دستورکار خود قرار داده‌ایم. امیدواریم با این محصول سبب افزایش سرعت کار‌ها و ایمنی در معادن شویم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در تولید آرک نیز انحصاری تولید دارید، گفت: ما در تولید سه محصول ریل، تیرآهن بال‌پهن و آرک‌های معدنی به عنوان نخستین تولیدکننده انحصاری در کشور و غرب آسیا هستیم.

بدهی‌های ذوب آهن تهاتر می‌شود

تولید سازگار با محیط زیست

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین درباره حفظ محیط زیست عنوان کرد: حفظ محیط زیست و نگهداری از آب، خاک و هوا وظیفه هر تولیدکننده‌ای در اقصی نقاط عالم است. ما به عنوان مادر صنعت فولاد کشور با قدمتی ۵۲ ساله، خود را به این موضوع پایبند می‌دانیم که تولیدی با رعایت استاندارد‌های محیط زیستی داشته باشیم. در گذشته برخی ادعا می‌کردند که دوستدار محیط زیست هستند، درحالی‌که ما در ذوب‌آهن به‌دنبال این موضوع هستیم که تولید سازگار با محیط زیست داشته باشیم. تولید سازگار با محیط زیست در پی اجرای برنامه‌هایی در راستای عدم آلایندگی آب، هوا و خاک اتفاق می‌افتد. امیدواریم که با هم‌افزایی سایر تولیدکنندگان فولاد در کشور به سمت تولید فولاد سبز و سازگار با محیط زیست در کشور گام برداریم.

کوهی همچنین در پاسخ به این پرسش که صادرات ریل شما به کجا رسید، گفت: با توجه به توسعه ریل سراسری در کشور، اولویت نخست ما رفع نیاز داخل است، اما به تازگی جلسه‌ای با حضور نماینده رئیس‌جمهور و سفیر ایران در افغانستان برگزار کرده و قرار شده است یک هیات افغانستانی به‌زودی به ایران سفر کنند و از ذوب‌آهن بازدید به عمل آورده و امکانات ما را از نزدیک مشاهده کنند. حتما کشور‌های عراق و افغانستان به‌عنوان نخستین کشور‌های هدف صادراتی ما در زمینه ریل به‌شمار می‌روند.

بدهی‌های ذوب آهن تهاتر می‌شود

تامین گاز ذوب آهن

وی همچنین درباره تامین گاز ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: پیرو هماهنگی‌هایی که با دولت و ستاد رفع موانع تولید انجام داده‌ایم، قرار شد که شرکت ذوب‌آهن در مقررات جدید به عنوان یک شرکت کوره بلند از واحد‌های القایی جدا شده و از تعرفه کمتر گاز برخوردار شود و حداقل ۴۰ درصد تخفیف داشته باشد که البته این میزان بر اساس فرمول مشخصی در نظر گرفته شده است.

کوهی در ادامه افزود: البته صنعت فولاد کشور که بیشتر واحد‌های فولادی آن واحد‌های تولید آهن اسفنجی یا کوره‌های القایی هستند، گاز جزو خوراک آن‌ها محسوب می‌شود، اما گاز برای واحد‌های کوره بلند، جزو سوخت محسوب می‌شود. به عنوان عضوی از صنعت فولاد کشور، از مسوولان استدعا داریم که شیب افزایش قیمت گاز را با یک شیب ملایم انجام دهند تا تولیدکنندگان فولاد را بسیار متاثر از افزایش قیمت گاز نکنند.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

بدهی‌های ذوب آهن تهاتر می‌شود

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده