تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۲۳۷۲۹

تکذیب سرعت ۵ کیلومتری قطار‌های باری/ راه‌آهن: مقصر بهره‌وری پایین واگن‌های باری نیستیم

‌می‌متالز - مقام مسوول راه‌آهن با بیان این‌که سرعت قطار‌های باری ۳۰ کیلومتر است نه ۵ کیلومتر، گفت:به دلیل مشکلات صاحبان بار واگن‌ها در مقصد چندین ماه متوقف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا چنگانی مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود سرعت حمل بار در شبکه ریلی بسیار پایین بوده و سرعت قطار‌های باری کمتر از ۵ کیلومتر است، درست نیست و قطار‌های باری در راه آهن مطابق با استاندارد‌های روز سیر می‌کنند.

وی توضیح داد: سرعت بازرگانی فاصله زمانی دو بارنامه متوالی است از زمانی که بارنامه باردار به مقصد برسد و تخلیه شود و بارنامه خالی واگن تحویل شرکت راه آهن شود. اما اتفاقی که در عمل می‌افتد این است که زمانی که بار را به مقصد می‌رسانیم اکثر صاحبان کالا دچار مشکلاتی در حوزه تخلیه و بارگیری هستند و بعضی واگن‌ها چندین ماه توقف دارند.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه نفت کوره به ماهشهر حمل می‌شود و به علت پرشدن مخازن، فرآیند تخلیه متوقف شده و واگن‌ها در مقصد متوقف می‌ماند و این‌ها در سرعت بازرگانی لحاظ می‌شود.

مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن یادآور شد:‌به غیر از مشکل پر شدن مخازن، یکی دیگر از مشکلات صاحبان کالا انتظار در صف تخلیه بار است. به طور نمونه، گندم از بندر امام به مقاصد مختلف از جمله کرج، کردان و رباط کریم حمل می‌شود، اما از آنجا که توان تخلیه سیلو یک تعداد خاص است این واگن‌ها در صف تخلیه می‌مانند و عملیات تخلیه با مشکل مواجه می‌شود و این‌ها جز زمان سرعت بازرگانی محسوب می‌شود در صورتی که شرکت راه آهن هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد.

چنگانی گفت: سرعت سفر و سیر واگن‌ها در محور‌های مختلف با توجه به شیب و فراز خط، متفاوت است، اما سرعت سیر متداول و میانگین چهار سال گذشته، ۳۰ کیلومتر بوده است.

وی همچنین درباره کاهش بهره وری واگن‌های باری در شبکه ریلی گفت: طی چند سال گذشته چندهزار واگن باری به شبکه ریلی اضافه شده در حالی که توان کشش ما همان تعداد محدود است. صاحبان کالا با توجه به رقابتی که با هم دارند بار‌ها را تحویل گرفته اند، اما بار در مبدا و مقصد دچار رسوب شده است. یعنی در چرخه حمل بار، نسبت تعداد واگن بیشتر از تعداد لکوموتیو است و تناسبی وجود ندارد. اما در بعضی مسیر‌ها تعداد واگن از میزان ظرفیت بار بیشتر است و این موضوع بهره وری واگن‌ها را پایین می‌آورد.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل بهره وری پایین واگن‌های باری، بایستی هم تعداد لکوموتیو‌ها بیشتر شود و هم شرکت‌ها بر اساس میزان حمل بار خود، واگن به شبکه تزریق کنند تا تعداد واگن بیشتری در چرخه وجود نداشته باشد.

مدیرکل سیر و حرکت در پاسخ به سوالی درباره اینکه رکورد‌های مسافری که مطرح می‌شود نسبت به سال ۱۳۹۹ قابل توجه نیست گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که که اوج همه گیری ویروس کرونا بود سفر‌های بین شهری به شدت کاهش یافت. حذف قطار‌های مسافری موجب استفاده از لکوموتیو‌های مسافری در بخش باری و در نتیجه، سیر روان‌تر و سریع‌تر قطار‌های باری و حمل بار بیشتر شد. اما در زمان حاضر نیز شاخص عملکرد حمل و نقلی در بخش بار و مسافر روند رو به رشد دارد. ترانزیت نیز ظرف دو ماه گذشته با شروع ترانزیت از مرز ریلی سرخس، افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال به رکورد‌های قبل دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده