تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۲۲۸۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
صالحی:

دولت تولید خودرو‌های برقی اقتصادی را با جدیت بیشتری پیگیری کند

‌می‌متالز - نماینده مردم فریدن در مجلس بر لزوم حمایت دولت از تولید خودرو برقی اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: دولت باید ساخت خودرو‌های برقی اقتصادی در کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کند و زمینه را برای گسترش برقی‌سازی با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و مصرف سوخت فراهم کند در غیر این صورت در حوزه برقی سازی نیز شاهد انحصارطلبی برخی شرکت‌های خودروسازی خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، حسین محمدصالحی دارانی ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان‌های نظارتی بر گران‌فروشی خودرو، گفت: به رغم اینکه هدف از تولید و یا واردات خودرو‌های برقی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا در کشور بوده، اما به نظر می‌رسد، هدف شرکتی مانند کرمان موتور از تولید خودروی برقی با قیمت بیشتر از ارزش واقعی، در راستای کسب سود‌های کلان و حفظ منافع مالی این شرکت بوده است.

نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه نبود ابزار نظارتی دقیق و درست در رابطه با نرخ محصولات شرکت کرمان موتور که بار‌ها از سوی سازمان تعزیرات نیز مورد بازخواست قرار گرفته است، موجب عدم پایبندی این شرکت خودروساز به تعهدات خود و ضرر خریداران خودرو شده است.

وی اضافه کرد: لازم است کمیسیون صنایع مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در این حوزه در نخستین جلسه خود به بررسی و تعیین تکلیف این موضوع پرداخته و دستگاه‌های نظارتی را ملزم به برخورد جدی با گران فروشی محصول برقی کنند تا بیش از این در حق مردم اجحاف نشود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تولید خودرو برقی با قیمت‌های نجومی در تضاد با اهداف پیش‌بینی شده تولید خودرو‌های برقی در کشور است، اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب متقاضیان خودرو‌های برقی به منظور کاهش مصرف سوخت اقدام به خرید خودرو برقی می‌کنند، عرضه محصولات برقی با قیمت‌های سرسام آور موجب عدم استقبال مردم از خودرو‌های الکتریکی شده و عملا اهداف از پیش تعیین شده برای تولید این نوع خودرو‌ها محقق نخواهد شد، این در حالی است که واردات خودرو برقی با تعرفه صفر و حتی تعرفه ۵ درصد نصف قیمت اعلامی کرمان موتور تمام خواهد شد. علاوه بر این اغلب کشور‌های دنیا با ارائه سوبسید زمینه را برای تولید خودرو برقی اقتصادی فراهم کرده اند.

وی بیان کرد: از طرفی با توجه به عدم ایجاد زیرساخت خودرو‌های برقی در کشور، تولید و عرضه خودرو‌های الکتریکی می‌تواند در آینده مصرف کننده را برای تامین قطعات با مشکل مواجه کند کما اینکه کمبود و افزایش قیمت قطعات را در خودرو‌های بنزینی مونتاژی و وارداتی که از سال‌ها پیش بسترسازی آن‌ها انجام نشده مشاهده می‌کنیم؛ لذا تولید و عرضه خودرو برقی در کشور باید منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم باشد تا در صورت بروز مشکلات احتمالی بتوان زمینه را برای ارائه خدمات پس از فروش فراهم کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی بر لزوم حمایت دولت از تولید خودرو برقی اقتصادی در کشور تاکید و تصریح کرد: دولت باید ساخت خودرو‌های برقی اقتصادی در کشور را با جدیت بیشتری پیگیری کند و زمینه را برای گسترش برقی‌سازی با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و مصرف سوخت فراهم کند در غیر این صورت در حوزه برقی سازی نیز شاهد انحصارطلبی برخی شرکت‌های خودروسازی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده