تاریخ: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۲۳۳۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

به تلاش برای حفظ سلامت مردم متعهد هستیم

‌می‌متالز - یک تولیدکننده ورق و ظروف آلومینیومی گفت: ما همواره سعی می‌کنیم تا محصولاتی بر اساس نیاز مشتریان و با کیفیت مناسب تولید کنیم؛ به همین دلیل هیچ‌گاه برای کسب سود بیشتر سفارش تولید محصولات بی‌کیفیت که ممکن است سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد، قبول نکرده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شیشه‌گر عنوان کرد: ما در ابتدا در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی با مصارف صنعتی (برای صنایع خودروسازی، هوا و فضا و پزشکی) فعالیت داشتیم، اما به سبب افت میزان تقاضا برای محصولات، در حال حاضر در زمینه تولید ظروف تفلون و گرانیت فعالیت داریم. گفتنی است که این مشکل تنها مختص به این مجموعه نبوده و اکثر فعالان صنعت پروفیل آلومینیومی، با چالش رکود بازار مصرف دست به گریبان هستند؛ به طوری که صنعتگرانی که واحد‌های تولیدی خود را اجاره کرده بودند، به ناچار آن را تعطیل و برای ادامه فعالیت مشاغل دیگری را انتخاب کردند و ما هم به دلیل اینکه مالک مجموعه بوده و در زمینه ظروف، دو فروشگاه برای عرضه محصولات در اختیار داریم، تا به امروز سرپا مانده‌ایم. لازم به ذکر است که در حال حاضر مشکلاتی مانند کیفیت پایین مواد مصرفی و ملزومات، افزایش حقوق نیروی انسانی و هزینه‌های بالای انرژی (برق و گاز) تبدیل به نقاط ضعف صنعتگران در تولید شده‌اند، اما در مقابل تجربه و مهارت بالای ما در صنعت آلومینیوم، نقطه قوت بسیار بزرگی است که با تکیه بر آن بر بسیاری از چالش‌ها غلبه کرده‌ایم. همان طور که اشاره شد رکود بازار مصرف پروفیل باعث شد تا ما به تولید ظروف آلومینیومی تمایل داشته باشم، اما باید اذعان کنم که بازار مصرف ظروف هم آنچنان تعریفی ندارد، ولی نسبت به بازار پروفیل از شرایط بهتری برخوردار است. از مسائل دیگری که باعث شد تا فعالیت پررنگی در صنعت پروفیل نداشته باشیم، عدم امکان ارتقای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به دلیل کمبود نقدینگی بود، زیرا با ورود دستگاه‌های به‌روز به بازار، کیفیت و سرعت تولید محصولات در سایر واحد‌های تولید افزایش یافت، اما کیفیت پروفیل‌های ما به دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی، پایین‌تر بود. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که ما دستگاه‌های پرس اکستروژن مجموعه را حفظ کردیم و تا به امروز به فروش نرسانده‌ایم؛ به همین دلیل اگر تقاضایی برای تولید محصولات در تناژ بالا داشته باشیم، بعد از اورهال دستگاه‌ها، امکان تولید مجدد پروفیل را داریم.

وی با بیان اینکه شمش و ضایعات آلومینیومی مواد اولیه مورد استفاده در این واحد برای تولید محصولات هستند، گفت: صنعت پروفیل و ظروف آلومینیومی جزو صنایع تبدیلی به شمار رفته و تولیدکنندگان برای تولید محصولات باکیفیت، اقدام به آلیاژسازی مواد اولیه می‌کنند. به عنوان مثال اگر برای تولید ظروف از شمش آلومینیوم خالص استفاده کنیم، محصول نهایی استحکام بالایی نداشته و در زمان مصرف تغییر شکل می‌یابد؛ این موضوع در خصوص تولید پروفیل هم صدق کرده و صنعتگران با ذوب و آلیاژ‌سازی شمش خالص، بیلت‌هایی با آلیاژ ۶۰۶۳ تولید می‌کنند. به همین دلیل باید گفت که کیفیت تنها به ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد استفاده بستگی ندارد و ما با توجه به سفارش مشتری و برای افزایش استحکام محصولات، اقدام به آلیاژسازی مذاب می‌کنیم؛ البته فرایند آلیاژ‌سازی مذاب و افزودن عناصر بر اساس تجربه و مهارت ریخته‌گران انجام شده و در صورت درخواست مشتری، مواد در آزمایشگاه آنالیز می‌شوند. در اینجا باید به این مسئله اشاره کنم که در حال حاضر قیمت شمش آلومینیوم در داخل نسبت به قیمت‌های جهانی بسیار بالا است و از سوی دیگر شرایط متغیر بازار نیز باعث شده تا تولید محصولات به سبب هزینه‌های بالای تولید و نوسان قیمت‌ها، برای صنعتگران توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ این مساله در خصوص تولید پروفیل آلومینیومی بسیار پررنگ‌تر است. باید گفت که وجود خریداران عمده در بازار مانع از افت قیمت‌ها شده و در این شرایط تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی چاره‌ای جز خرید مواد اولیه با قیمت‌های بالا ندارند. گفتنی است که ما امکان خرید مواد اولیه از بورس کالا را داریم، اما به سبب شرایط دشوار و مسائل مالیاتی، شمش آلومینیوم را یا از بازار تهیه کرده و یا خود مشتریان مواد اولیه را در اختیار مجموعه قرار می‌دهند.

واردات، مانعی بزرگ در مقابل تولید

این تولیدکننده گرده و ظروف آلومینیومی اظهار داشت: همان طور که ذکر شد ما محصولات خود را در مراکز فروش عرضه کرده و مشتریان از سایر استان‌ها برای خرید عمده ظروف به این مراکز و یا کارخانه مراجعه می‌کنند. در زمینه صادرات نیز در برخی مواقع مشتریان محصولات را از ما خریداری کرده و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، رومانی و افغانستان صادر کرده‌اند. گفتنی است که صادرات شمش به سایر کشور‌ها و واردات محصولات نهایی باعث شده تا تعادل بازار مصرف برهم‌خورده و تولیدکنندگان داخلی از گردونه رقابت حذف شوند؛ این در حالی است که توان و ظرفیت تولیدکنندگان داخلی بسیار بالا بوده و اگر برای سودآوری بیشتر، مواد اولیه صادر و محصول نهایی وارد نشود، شاهد رونق بازار‌های داخلی خواهیم بود. متاسفانه در حال حاضر به سبب وجود محصولات خارجی در بازار، تنها واحد‌های تولیدی باسابقه و صنعتگرانی که با حاشیه سود پایین فعالیت دارند، می‌توانند به تولید ادامه دهند. به همین دلیل تولیدکنندگان نسبت به سرمایه و زمانی که در صنعت آلومینیوم صرف می‌کنند، درآمد بالایی نداشته و ممکن است ما هم در آینده از ادامه مسیر منصرف و در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنیم. باید اذعان کنم که در حال حاضر تولید با موانع زیادی روبه‌رو است و تولیدکنندگان قبل از انجام هر کاری باید بروکراسی‌های اداری طولانی را پشت سر بگذارند.

وجدان کاری و علاقه، وجه تمایز تولیدکنندگان

شیشه‌گر با اشاره به سایر مشکلات تولیدکنندگان، تصریح کرد: در حال حاضر حفظ نیروی کار در واحد‌های تولیدی بسیار دشوار شده است، زیرا برخی از افراد پس از اتمام دوره آموزشی یا علاقه‌ای به ادامه فعالیت نداشته و یا خود در واحد‌های غیرمجاز به تولید محصولات می‌پردازند. با توجه به فضای رقابتی بازار مصرف، فعالیت این کارگاه روی میزان فروش واحد‌های تولیدی مجاز تاثیر منفی گذاشته است، زیرا تولیدکنندگان غیرمجاز، محصولات ارزان قیمتی تولید کرده و خریداران عمده برای سودآوری بیشتر تمایل به خرید از آن‌ها دارند. در این شرایط تولیدکنندگان مجاز برای افزایش رقابت‌پذیری در بازار، اقدام به سبک‌سازی محصولات می‌کنند؛ بدین معنی که با توجه به بودجه مشتریان، ظروفی با اوزان و قیمت‌های مختلف تولید کرده و گزینه‌های انتخاب بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهند. گفتنی است که ظروف سنگین‌تر، قیمت بالایی داشته و میزان فروش کمتری دارند، زیرا صرفا مشتریانی که از توانایی مالی بالایی برخوردار هستند، تمایل به خرید این محصولات دارند و در مقابل، میزان تقاضا و فروش برای ظروفی با وزن کمتر بسیار بالاست. تولیدکنندگان با توجه به میزان تقاضای مشتریان، اقدام به برنامه‌ریزی و تولید محصولات کرده و سهم عمده‌ای از تولید را به محصولات پرفروش تخصیص می‌دهند؛ اکثر مشتریان تمایل به استفاده از محصولات باکیفیت دارند، اما قیمت برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. ظروفی که با گرانیت پوشش داده می‌شوند، به راحتی تمیز شده و طول عمر بالایی دارند؛ در برخی از محصولات علاوه بر سطح داخلی، سطح خارجی نیز با گرانیت پوشش داده می‌شوند که به دو رو گرانیت مشهور هستند، اما برای تولید محصولاتی با قیمت پایین‌تر، سطح خارجی ظروف به جای گرانیت با رنگ الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌شوند.

باید اضافه کنم که در زمینه برندسازی نیز اقدامات سازمان استاندارد، تفکر صنعتگران و شرایط بازار مصرف باعث شده تا برخی از واحد‌های تولیدی از جمله ما، علی‌رغم تولید محصولات باکیفیت، در این زمینه فعالیت پررنگی نداشته باشند؛ کیفیت محصولات تولیدی این کارگاه به قدری بالا بوده که برخی از برند‌های مشهور در بازار، محصولات ما را خریداری و با نام تجاری خود به فروش می‌ر‌سانند.

وی در همین راستا ادامه داد: ما تاکنون موفق به اخذ وام و تسهیلات نشده‌ایم، اما اگر وام‌هایی با سود بانکی پایین در اختیار فعالان صنعتی قرار بگیرد، بی‌شک با به‌روزرسانی ماشین‌آلات و توسعه فعالیت‌ها، صنعتگران داخلی رقیبان قدرتمندی برای همتایان خارجی خود خواهند بود؛ اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه صورت نگیرد، تولیدکنندگان از منابع مالی کافی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای برخوردار نشده و از جریان پرشتاب بازار عقب می‌مانند. ضمن اینکه حمایت از تولیدکنندگان باتجربه باعث می‌شود تا نسل جوان کشور نکات و فنون کار را به خوبی از استادان ماهر آموخته و در آینده واحد‌های تولیدی دیگری با قدرت مشغول به فعالیت شوند. گفتنی است که به دلیل تجربه بالای ما در صنعت آلومینیوم، بار‌ها پیشنهاد شده تا در سایر کشور‌ها اقدام به راه‌اندازی مجموعه تولیدی کنیم، اما به دلیل تعلق خاطری که به ایران داشتیم، مادیات را مدنظر قرار نداده و این موضوع را قبول نکرده‌ایم. این در حالی است که برخی از افراد تعهد کاری نداشته و یا با واسطه‌گری تنها به دنبال کسب سود هستند؛ به عنوان مثال برخی از مشتریان تقاضای تولید محصولاتی را داشتند که استفاده از این ظروف برای سلامتی مصرف‌کنندگان مضر بود و به همین دلیل ما این نوع سفارش‌ها را قبول نکردیم.

منبع: باشگاه آلومینیوم

عناوین برگزیده