تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۳۲۲۹۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر کارخانه آلومینیوم امید البرز در گفتگو با می‌متالز:

فویل‌های آلومینیومی با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون تولید می‌کنیم

‌می‌متالز - یکی از شرکت‌های ایرانی که با محصولات جدید در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری، ماشین‌آلات و محصولات آلومینیوم استانبول۲۰۲۳ (ALUEXPO ۲۰۲۳)، حضور داشت و تحسین بازدیدکنندگان را برانگیخت، مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز بود.

به گزارش می‌متالز، «مهدی اسفندند» مدیر کارخانه آلومینیوم امید البرز در گفتگو با می‌متالز، درباره علت حضور خود در این نمایشگاه عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوع فرآیند و تکنولوژی تولید صنعت فویل‌های آلومینیومی هم اکنون در «امید البرز» نهادینه شده است قصد داریم خود را در عرصه بین المللی معرفی نماییم و به بازار‌های جهانی ورود پیدا کنیم، از اینرو لازم است در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم تا خود را فراتر از بازار داخلی معرفی کنیم و گام‌های بلندتری در این صنعت برداریم.

اسفندند در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت امید البرز موفق شده است با تکیه بر دانش و توانایی جوانان همین مملکت، برای اولین بار در ایران فویل آلومینیومی با حداقل ضخامت ۵ میکرون را با کیفیت و استاندارد‌های قابل قبول تولید کند و همین نقطه اتکایی است تا ما خود را به بازار‌های بین‌المللی معرفی کنیم.

فویل‌های آلومینیومی با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون تولید می‌کنیم

انتقال کارخانه در حال کار و فناوری آن به ایران

وی در پاسخ به این پرسش که برای تولید این فویل چه فناوری در کارخانه دارید، گفت: شرکت امید البرز یک سابقه طولانی در تولید و بازرگانی دارد و در زمینه‌های دیگر از جمله صنعت فولاد مشغول به تولید بوده است، اما از حدود سه سال پیش به صنعت آلومینیوم ورود پیدا کرد. بهترین اتفاق زمانی روی داد که ما توانستیم یک کارخانه با سطح تکنولوژی بسیار بالا و در حال تولید در قلب صنعتی اروپا را خریداری کنیم. این کارخانه فول‌های ضخامت پایین تولید می‌کرد و عمده صادرات آن نیز به اروپا و آمریکا بود. با وجود تمام دست‌اندازها، موانع و پیچیدگی‌هایی که در راه انتقال این ماشین‌آلات با آن روبرو بودیم، اما با درایت و اراده استوار هیات مدیره و مدیریت عامل مجموعه امید البرز توانستیم این تجهیزات را خریداری و به ایران منتقل نماییم. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که کارخانه‌هایی که سر پا و مشغول به تولید و بهره‌وری هستند به ندرت به فروش می‌روند لذا خرید و انتقال این چنین کارخانه‌ای به ایران بسیار با ارزش و قابل تقدیر است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری خواهد داشت که ما نه تنها ماشین‌آلات و کلیه تجهیزات آن کارخانه را به ایران آوردیم بلکه توانستیم دانش و تکنولوژی سطح بالای آن در نصب و راه‌اندازی، تولید و بهره‌برداری و تعمیرات و نگهداری تجهیزات را نیز منتقل نماییم و انتقال تکنولوژی و دانش را در تمام سطوح آن به طور کامل انجام دهیم. جالب است بدانید که تمامی مراحل آن تماما با تکیه بر توانمندی نیرو‌های جوان و متخصص داخلی انجام گرفت.

فویل‌های آلومینیومی با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون تولید می‌کنیم

جوان‌گرایی در مجتمع آلومینیوم امید البرز

مدیر کارخانه آلومینیوم امید البرز در ادامه با اشاره به جوان‌گرایی در این شرکت عنوان کرد: یکی از اتفاقات بزرگی که در این مجموعه رخ داده، رویکرد این شرکت در جوانگرایی بوده است. با توجه به محدودیت بسیار زیاد در حوزه نیرو‌های انسانی متخصص در این صنعت در ایران و کمبود نیرو‌های متخصص، ما مجبور بودیم که افراد جوان و با استعداد و دانشگاهی را استخدام کنیم و از افرادی که در این زمینه تجربه داشتند کمک بگیریم و پرسنل جذب شده را آموزش بدهیم؛ لذا یکی از افتخارات «امید البرز» آن است که علاوه بر اینکه فناوری و ماشین‌آلات روز دنیا را وارد کشور کرده، قادر شده تیمی جوان و با انگیزه از نیرو‌های متخصص و با پتانسیل را آموزش دهد و به بهر‌ه‌وری برساند. وقتی از یک تیم جوان صحبت می‌کنیم منظورمان یک تیم با انگیزه و متخصص از جوانان با میانگین سنی حدود ۳۰ سال و ۴ ماه است که به نوبه خود رکورد خوبی محسوب می‌شود. هم اکنون با وجود اینکه هنوز تمام بخش‌های کارخانه به طور کامل راه‌اندازی نشده است و در برخی بخش‌ها در مرحله نصب و راه‌اندازی هستیم، این مجموعه توانسته است برای حدود ۱۲۵ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد نماید و پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل نصب و راه‌اندازی تمام بخش‌ها و بهره‌برداری کامل از این مجموعه، تعداد نیرو‌های انسانی این کارخانه به بیش از ۴۰۰ نفر خواهد رسید.

اسفندند همچنین درباره موقعیت مکانی کارخانه گفت: این کارخانه در استان البرز، شهرک صنعتی اشتهارد واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی کرج واقع شده است.

فویل‌های آلومینیومی با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون تولید می‌کنیم

صادرات مجتمع آلومینیوم امید البرز

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بیشترین صادرات مجتمع آلومینیوم امید البرز به چه کشور‌هایی بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین صادرات امید البرز در بخش فویل‌های آلومینیومی به کشور‌های همسایه از جمله عراق، ترکیه و بخشی هم به کشور‌های اروپایی بوده است.

مدیر کارخانه آلومینیوم امید البرز در ادامه توضیح داد: عمده محصولاتی که ما تولید می‌کنیم با توجه به عدم تولید داخلی توسط دیگر تولیدکنندگان و نیاز بالای داخلی، مربوط به فویل‌های با ضخامت زیر ۱۰ میکرون می‌باشد. این فویل‌ها کاربرد‌های بسیاری در زمینه بسته‌بندی‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنایع مخابراتی و الکترونیک ... دارد. این محصولات از نظر کیفیت، قیمت، زمان تحویل و سایر مشخصه‌های مهم کاملا قابل رقابت با محصولات وارداتی و محصولات موجود در بازار هستند.

وی در پایان درباره حضور مجتمع آلومینیوم امیدالبرز در هشتمین نمایشگاه ALUEXPO ترکیه عنوان کرد: فضای نمایشگاه بسیار خوب است و تیم امید البرز نتیجه زحمات خود را طی ۳ سال گذشته را در نگاه‌های متعجب و تحسین‌گر بازدیدکنندگان خارجی در طیف‌های مختلف اعم از تجار، تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی و تولیدکنندگان فویل آلومینیومی و به ویژه افراد متخصص شرکت‌های تولیدکننده اروپایی و ترکیه‌ای که خود را صاحب فناوری می‌دانند، می‌بیند. خوشحالیم امروز به عنوان یک ایرانی در کنار تولیدکنندگان جهانی قرار داریم و محصولی را ارائه می‌کنیم که در بازار جهانی قابل رقابت است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده