تاریخ: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۲۳۳۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون طرح و توسعه شرکت آلومراد در گفتگو با می‌متالز عنوان کرد:

بالاتر از قیمت‌های جهانی، شمش آلومینیوم داخلی را می‌خریم

‌می‌متالز - آلومراد به عنوان نخستین تولیدکننده مفتول آلومینیومی در کشور است که با حضور در نمایشگاه آلواکپسو ترکیه به عرضه محصولات خود در این نمایشگاه پرداخت.

به گزارش می‌متالز، «ابوالفضل اکبرشاهی» عضو هیات مدیره و معاون طرح و توسعه شرکت آلومراد با حضور در نمایشگاه آلواکپسو ترکیه Aluexpo ۲۰۲۳ در گفتگو با «می‌متالز» بیان کرد: محصولاتی که در آلومراد تهیه می‌کنیم راد‌های آلومینیومی خالص و آلیاژی و بیلت‌های آلومینیومی با قطر ۵ و ۶ تا ۸ اینچ هستند که علاوه بر این محصولات در نمایشگاه پروفیل‌های آلومینیومی نیز عرضه کردیم.

اکبرشاهی درباره میزان تولید و صادرات شرکت آلومراد عنوان کرد: در خط مفتول که ۷ هزار تن در سال و در خط بلیت نیز تقریباً به صورت میانگین ۱۰ هزار تن در سال ظرفیت داریم. هم مفتول و هم بیلت آلومینیومی را صادر می‌کنیم که بیشترین میزان صادرات ما به ترکیه بوده است. البته مفتول را هم به ترکیه و هم به عراق صادر می‌کنیم.

وی درباره اشتغال‌زایی آلومراد عنوان کرد: در کارخانه آلومراد حدود ۶۰ نفر در خط تولید و در دفتر مرکزی نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار هستند که حدود ۷۵ نفر اشتغال‌زایی مستقیم داریم.

بالاتر از قیمت‌های جهانی، شمش آلومینیوم داخلی را می‌خریم

چالش‌های تولید

معاون طرح و توسعه شرکت آلومراد در ادامه با اشاره به چالش‌های تولید خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن روبرو هستند، یکی تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است. خرید شمش آلومینیوم نیز یکی دیگر از چالش‌های ماست. ما بیشترین میزان شمش خود را از بورس کالا خریداری می‌کنیم که در آنجا با چند مشکل مواجه هستیم.

اکبرشاهی ادامه داد: در صادرات چند متغیر داریم که کشور‌های دیگر با آن مواجه نیستند، نخستین عامل، نوسان‌های ال‌ام‌ای LME است. کشور ترکیه این نوسانات را گارانتی کرده و ریسک آن‌ها را به حداقل می‌رسانند تا حتی ال‌ام‌ای نیز نتواند به یک تولیدکننده یا صادرکننده ضرر وارد کند.

بالاتر از قیمت‌های جهانی، شمش آلومینیوم داخلی را می‌خریم

وی همچنین عنوان کرد: مشکل دوم ما در چند سال گذشته این بوده که قیمت پایه در بورس کالا بر اساس دلار نیمایی تعیین می‌شود که روی این دلار نیمایی نیز ۵ تا ۱۰ درصد تولیدکنندگان قیمت را افزایش می‌دهند تا قیمت پایه تعیین شود. نوسان‌ها در داخل بورس کالا نیز بالاست و بعضا به دلیل نوسانات دلار و فاصله گرفتن قیمت دلار نیمایی، دلار سنایی و دلار بازار آزاد، رقابت‌های بسیاری در این بازار وجود دارد که در مواقعی قیمت را بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی برده و در نتیجه نمی‌توان به یک قیمت مشخصی در این بازار رسید تا آن قیمت مبنا قرار بگیرد تا بتوان بر اساس آن صادرات با کمترین ریسک را انجام داد؛ بنابراین برای اینکه در صادرات ضرر نکنیم باید به چند متغیر توجه داشته باشیم، عامل نخست ا‌ل‌ام‌ای و عامل بعدی دلار نیمایی است که نوسان‌های این دو باعث تغییر قیمت می‌شود. عامل سوم میزان رقابتی است که در داخل بورس کالا انجام می‌گیرد. در صادرات مبنا بیشتر بر اساس ال‌ام‌ای است که باید این عامل را در نظر بگیریم تا ریسک خود را کاهش بدهیم، این در حالی است که طرف خارجی ما متوجه نوسان قیمت دلار نیمایی نیست. در برخی مواقع ال‌ام‌ای تغییری ندارد، اما قیمت نیمایی دچار تغییر می‌شود و ممکن است قیمت ما را افزایش بدهد و ما نیز نمی‌توانیم تامین شمش کنیم و این سبب ضرر فوق‌العاده تولیدکننده می‌شود. سود ما در مفتول و بیلت به حدی پایین است که تغییر قیمت نیما و دیگر متغیر‌های قیمتی، ممکن است این سود را از بین ببرد یا حتی ما را دچار ضرر هنگفت نماید.

وی در ادامه با اشاره به راهکار‌های موجود برای حل این مشکل عنوان کرد: یکی از راهکار‌ها برای کاهش ریسک خود، این است که اسملتر‌ها شمش آلومینیوم را جهت پروژه‌های صادراتی به صورت ورود موقت تحویل تولیدکنندگان کوچک‌تر دهند، از این‌رو چند سال گذشته با مدیران وزارت صمت و تولیدکنندگان شمش داخلی مذاکره کردیم که شما هر رقمی که شمش خود را به خارجی‌ها می‌فروشید، بالاتر از آن قیمت، به ما بفروشید و حتی پول خود را به دلار دریافت کنید، ولی ما را برای صادرات محصولات، درگیر بورس کالا نکنید. ما دو مشتری از سوریه داشتیم که تقریباً دو تا سه هزار تن ظرفیت صادراتی داشتند و ما به راحتی قادر به صادرات به آنجا بودیم؛ اما وزارت صنایع و اسملتر‌های شمش آلومینیوم علی‌رغم حمایت زبانی، در عمل حاضر نشدند این همکاری را با ما انجام بدهند، در حالی‌که صادرات محصول نهایی ارزش‌افزوده بیشتری دارد و آنقدر ما را در سیکل دریافت مجوز عبور موقت قرار دادند که از انجام آن پشیمان شدیم و در نتیجه آن بازار صادراتی به راحتی از بین رفت. همچنان یکی از چالش‌های اصلی ما همین موضوع است.

معاون طرح و توسعه شرکت آلومراد همچنین در زمینه رفع تعهد ارزی عنوان کرد: مواد اولیه اصلی که بیش از ۹۸ درصد ماده ما را تشکیل می‌دهد، شمش آلومینیوم است که ما همین امروز آن را بالاتر از قیمت‌های جهانی و با دلار آزاد خریداری می‌کنیم. در قیمت‌گذاری بورس کالا، اگر قیمت جهانی آلومینیوم (LME) را ضربدر دلار آزاد کنید، ما در خیلی از اوقات شمش را بالاتر یا برابر با قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنیم. چرا تولیدکننده‌ای که مواد اولیه خود را بالاتر یا برابر با قیمت جهانی تهیه می‌کند باید رفع تعهد ارزی کند، مگر دولت یارانه‌ای به تولیدکننده داده که از او رقمی با عنوان رفع تعهد ارزی بخواهد. مقدار رقمی که می‌بایست بابت رفع تعهد ارزی پرداخت نمود نیز دچار نوسان است و این امر باعث می‌شود هم رقم‌های پیشنهادی ما به طرف خارجی قابل پذیرش نباشد و یا ریسک صادرات به اندازه‌ای بالا باشد که برای تولیدکننده داخلی امکان صادرات و قبول ریسک بالا را از این ببرد. در بسیاری مواقع بیش از ۱۰ درصد می‌بایست بابت رفع تعهد ارزی پرداخت کنیم، درحالی‌که حاشیه سود ما ممکن است به ۵ درصد نیز نرسد.

اکبرشاهی در پاسخ به این پرسش که در آلومراد چه طرح‌ها و برنامه‌هایی دارید، گفت: در نمایشگاهی که حضور داشتیم چند شرکت می‌توانند به ما کمک کنند. در نمایشگاه چند شرکت از چین و ترکیه مستر آلو تولید می‌کردند که یکی از موارد پرمصرف ماست. بخش‌های دیگر نیز در راستای بخش‌های تکمیلی خطوط ماست برای نمونه در آلومتک چند پرس داریم، پرس‌های ما دارای میز‌های قدیمی هستند که حدود چهار تا پنج شرکت میز پرس تولید می‌کنند که می‌توانند به ما در مدرن و به‌روز کردن خط کمک کنند که این امر ارزش‌افزوده خوبی به همراه دارد. یک فناوری نیز برای جدا کردن آلومینیوم از سرباره آن است که می‌تواند ارزش‌افزوده بسیاری برای ما ایجاد کند. در تولید آلومینیوم سرباری وجود دارد که ۳۰ تا ۴۰ درصد آلومینیوم در آن وجود دارد و امروز فناوری در نمایشگاه دیدیم که می‌تواند تا ۲۵ درصد آلومینیوم را از خاک آن جدا کند و دوباره آن را به سیکل تولید بازگرداند و این موضوع می‌تواند بهره‌وری ما را بسیار افزایش دهد و ضایعات ما را فوق‌العاده کاهش دهد. قرار شد یک یا دو دستگاه از این مدل را خریداری کنیم. سایر فناوری‌ها مربوط به ریخته‌گری است که اگر قابل استفاده بود خریداری خواهیم کرد.

وی افزود: نمایشگاه Aluexpo امسال بسیار پربار بود، اغلب مخاطبین غرفه ما از کشور ترکیه و حتی کشور‌های اروپایی بوده و حتی بازدیدکنندگان ایرانی بسیاری نیز داشتیم و دو سه قرارداد هم در مرحله انعقاد نهایی قرار گرفت. علاوه بر این با چند مشتری ایرانی فعال در حوزه صادرات نیز قرارداد‌هایی داشتیم. امسال نسبت به دو سال پیش که در این نمایشگاه حضور داشتیم، وضعیت کلی نمایشگاه بسیار بهتر و پربارتر بود.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

بالاتر از قیمت‌های جهانی، شمش آلومینیوم داخلی را می‌خریم

آلومراد معاون طرح و توسعه شرکت آلومراد طرح و توسعه قیمت‌های جهانی شمش آلومینیوم داخلی تولیدکننده مفتول آلومینیومی در کشور نخستین تولیدکننده مفتول آلومینیومی در کشور مفتول آلومینیومی تولیدکننده مفتول آلومینیومی نمایشگاه آلواکپسو ترکیه آلواکپسو آلواکپسو ترکیه Aluexpo2023 ابوالفضل اکبرشاهی راد‌های آلومینیومی خالص و آلیاژی راد‌های آلومینیومی بیلت‌های آلومینیومی پروفیل‌های آلومینیومی خط مفتول بیلت آلومینیومی اشتغال‌زایی آلومراد اشتغال‌زایی مستقیم تامین نقدینگی سرمایه در گردش شمش آلومینیوم خرید شمش آلومینیوم بورس کالا LME نوسان‌های ال‌ام‌ای دلار نیمایی دلار سنایی دلار بازار آزاد اسملتر‌ها پروژه‌های صادراتی ورود موقت وزارت صمت تولیدکنندگان شمش داخلی اسملتر‌های شمش آلومینیوم قیمت‌گذاری بورس کالا قیمت جهانی آلومینیوم مواد اولیه رفع تعهد ارزی مستر آلو آلومتک میز پرس پرس جدا کردن آلومینیوم از سرباره سرباره ریخته گری نمایشگاه Aluexpo ترکیه ارز
عناوین برگزیده