تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۳۲۳۶۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم

‌می‌متالز - ­رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران از افزایش تولید سالانه آلومینیم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سند چشم انداز ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: هم اکنون با تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن حدود نیمی از اهداف برنامه را محقق کرده ایم.

به گزارش می‌متالز، «هوشنگ گودرزی» رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان اینکه هم اکنون مواد اولیه آلومینیوم وارداتی است؛ گفت: سنگ بوکسیت به عنوان مهم‌ترین عنصر تولید فلز آلومینیوم به اندازه کافی در کشور وجود ندارد.

تعداد بازدید : 5

وی به نیاز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی آلومینا در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان فقط ۲۵۰ هزار تن در کارخانه‌ای در جاجرم تولید می‌شود و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن وارداتی است.

گودرزی به معدن ایران در گینه اشاره کرد و گفت: این معدن حدود ۳۰ سال پیش خریداری شد و قرار بود بوکیست مورد نیاز برای تبدیل به آلومینا را از این کشور وارد کنند، اما با وجود اینکه هنوز آن معدن در اختیار ایران است هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

تعداد بازدید : 3

وی با بیان اینکه ایران در میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و غرب آسیا نخستین کشوری بوده که تولید آلومینا را در دهه ۴۰ آغاز کرد گفت: هم اکنون دو شرکت آلومینیوم بحرینی و اماراتی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید دارند در حالی که ایران فقط ۷۰۰ هزار تن تولید دارد.

به گفته رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران؛ ابوظبی بدون داشتن متخصص و صنعتگر از گینه بوکسیت وارد می‌کند و با کارگران ایرانی و هندی آلومینا تولید می‌کند و در حالی‌که صنعتگران آلومینیوم ایران ۳۰ سال منتظر آن هستند ابوظبی با ادامه این روند در حال جذب متخصصان ایرانی است.

تعداد بازدید : 3

وی ادامه داد: اگر شمش را به جای صادرات با همان قیمت صادراتی در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهیم و تولیدکنندگان را موظف به صادرات پس از تولید کنیم، تولیدکننده با هزینه پس از تولید محصول را به فروش می‌رساند و ارز حاصل از صادرات را برمی گرداند و آن را در مواد اولیه، قطعه و ماشین‌آلات و تجهیزات برای توسعه صنعت هزینه می‌کند در حالی که با صادرات شمش و هزینه‌های جانبی بازار را هم از دست می‌دهیم.

تعداد بازدید : 3

گودرزی با بیان اینکه صادرات مواد اولیه از مبدا چین ممنوع است، گفت: چین اجازه صادرات حتی یک کیلو شمش آلومینیوم را نمی‌دهد و حتما باید مواد اولیه تبدیل به محصول شود که به صادرات محصول جایزه می‌دهند، در سال‌های اخیر از ۶۴ میلیون تن آلومینیوم تولیدی ۳۳ میلیون متعلق به چین بوده است.

توسعه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت آلومینیوم

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص ماشین‌آلات این صنعت گفت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها به خصوص شرکت‌های اروپایی حاضر به فروش قطعات و تجهیزات صنعتی به ایران نیستند سعی کرده‌ایم تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت را با فناوری جدید در داخل کشور توسعه دهیم.

تعداد بازدید : 3

وی ادامه داد: به عنوان نمونه برخی شرکت‌های داخلی برای اینکه خط تولیدشان از کار بازنماند مجبور به تغییر تجهیزات کنترلی خود و تطبیق با تجهیزات کنترلی خریداری شده از چین شده‌اند، زیرا دیگر نمی‌توانند قطعات را جایگزین کنند و با اختلال در خط تولید به ناگاه کیفیت از دست می‌رود. به عنوان نمونه ممکن است بورد ایکس ری خطی بسوزد و از سوی متخصصان بخش‌هایی از آن تعمیر شود، اما به دلیل نبود بورد اصلی مجبور به تولید با همان بورد تعمیری هستند و در نتیجه تلرانس ضخامت (ابعاد ساخت قطعه فلزی) بالا می‌رود و مشکلات جانبی بعدی را به همراه دارد.

بازار سنتی پاکستان؛ مشتری ظروف آلومینیومی ایران

­رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به تولیدات آلومینیوم از گوشتکوب تا هواپیما اشاره کرد و گفت: تولیدات صنعت آلومینیوم شامل محصولات تخت (Flat products) همچون کویل، فویل و مواد بسته‌بندی غذایی، دارویی، پروفیل آلومینیوم، قابلمه‌های تفلون، رادیاتور خودرو، کولرگازی، ایزوگام و ظرف یکبارمصرف را شامل می‌شود.

به گفته رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، یکی از مشتریان تولیدات ظروف آلومینیوم ایران بازار سنتی پاکستان بوده که کتری و ظروف آلومینیومی ایرانی در بازار‌های این کشور عرضه می‌شود.

تعداد بازدید : 3

وی آلومینیوم را انرژی منجمد عنوان کرد و افزود: تولیدات آلومینیوم همچون پروفیل، قوطی نوشابه و فویل در هر مرحله‌ای قابلیت بازگشت دوباره به جریان تولید را دارد و این مزیت صنعت آلومینیوم در مقابل دیگر صنایع است که حداقل ۷۰ درصد قیمت خود را در هر مرحله‌ای به چرخه تولید بازمی گرداند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده