تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۲۳۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آمار معاملات هفته سوم آبان ماه مشخص کرد:

رشد ۲.۳ درصدی ارزش بازار فرابورس

‌می‌متالز - بازار‌های فرابورس در سومین هفته آبان ماه با بازدهی مثبت ۳.۹ درصدی آیفکس و رشد ۲.۳ درصدی ارزش بازار همراه شدند.

به گزارش می‌متالز، در معاملات هفته منتهی به ۱۹ آبان، بازار‌های فرابورس روند مثبتی را تجربه کردند به طوری‌که شاخص کل فرابورس در پی رشد هفتگی ۳.۹ درصدی به سطح ۲۵ هزار واحدی و ارزش بازاری فرابورس نیز به رقم ۲.۴ میلیون میلیارد تومانی رسید.

براساس این گزارش؛ در ۵ روز کاری هفته گذشته، شاهد دادوستد بیش از ۲۵ میلیارد ورقه به ارزش افزون ۲۶۱ هزار میلیارد تومان در بازار‌های فرابورس بودیم که این میزان معامله در بیش از ۸۹۸ هزار دفعه رقم خورد. همچنین حجم کل معاملات ۲ درصد کاهش و ارزش آن ۲ درصد افزایش یافت.

در این میان، سهامداران در بازار‌های اول و دوم به ترتیب حدود ۴۰۰۰ و ۲۶۶۰ سهم را دست به دست کردند که ارزش این معاملات بیش از ۲۵۰۰ و ۲۱۰۰ میلیارد تومان بود.

حاصل معاملات صورت‌گرفته در تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه نیز ثبت دادوستد ۴ هزار و ۷۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۶۵۰ میلیارد تومان بود که این معاملات نسبت به هفته ماقبل، نوسان چندانی نداشت.

ارزش ۱۷ میلیارد تومانی بازار ابزار‌های مشتقه

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مشتقه نیز معاملاتی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به ثبت رسید که رشد ۸۰ درصدی را در مقایسه با هفته پیشین نشان می‌دهد. ضمن آنکه بازار توافقی که معاملات آن از اواسط مهرماه جاری کلید خورده است میزبان مبادلات ۱.۵ میلیارد تومانی بود و رشد ۲۲۰ درصدی هفتگی را به ثبت رساند.

از سوی دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی بیش از ۱۳ میلیارد ورقه به ارزش ۲۵۴ هزار میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت که افزایش ۲ درصدی ارزش مبادلاتی را تجربه کرد.

براساس این گزارش؛ بررسی جدول معاملات ابزار‌های مالی شامل اوراق مالی اسلامی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نشانگر آن است که معاملات اوراق مالی اسلامی با رشد حدود ۳ درصدی و معاملات ETF‌ها با افت ۱۰ درصدی همراه بوده است. ارزش خریدوفروش اوراق تسه و تملی نیز نسبت به هفته قبل، ثابت و بدون تغییر بوده است.

صنایع پیشرو

همچنین نگاهی به جدول صنایع پیشرو معاملات در سومین هفته کاری آبان ماه نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد با ۱۰ درصد رشد در پایان این هفته به ۶ هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

در این میان گروه سرمایه‌گذاری‌ها با در اختیار گرفتن سهم ۱۳ درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را در بازار سهام و اختیار سهام به خود اختصاص داد و گروه‌های انبوه‌سازی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده