تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۲۳۵۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گلدمن ساکس می‌گوید کسری در بازار سنگ آهن خواهیم داشت!

‌می‌متالز - گلدمن ساکس گفت: بازار سنگ آهن به دلیل موجودی کم و کاهش تولید به دنبال کسری برای بقیه سال است.

به گزارش می‌متالز، گلدمن در گزارش اخیر خود گفت: «بازار سنگ آهن به جای مواجه شدن با مازاد برای سال جاری، اکنون با کسری مشخصی مواجه است.»

تحلیلگران خاطرنشان کردند که حجم مخارج مالی اخیر پکن می‌تواند نشانه مثبتی از تمایل رشد تقاضا داخلی باشد که اغلب با صنعت ساخت‌وساز سالم‌تر و در نتیجه تقاضای بالاتر برای سنگ آهن مرتبط است. این فلز در درجه اول برای ساخت فولاد، یک ماده مهم در پروژه‌های ساختمانی و مهندسی استفاده می‌شود.

در اواخر اکتبر، دولت مرکزی چین اعلام کرد که به ارزش ۱ تریلیون یوان (۱۳۹ میلیارد دلار) اوراق قرضه دولتی اضافی برای حمایت از تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده و افزایش قابلیت‌های امدادی کشور در بلایای طبیعی منتشر خواهد کرد.

با این حال، گلدمن همچنان محتاط است که خوش‌بینی بیش از حد نسبت به افزایش تقاضای فولاد در بخش املاک چین لحاظ نکند. رفع بحران املاک در چین، یکی از کلیدی‌ترین عوامل در دستیابی به بهبود اقتصادی پایدار بوده است.

منابع به خطر افتاده و موجودی پایین

سایر محرک‌های کسری شامل عرضه کمتر از سوی تولیدکنندگان پیشرو بخش سنگ آهن، یعنی استرالیا و برزیل است.

طبق برآورد گلدمن، ذخایر جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ از ۱.۵۵۷ میلیارد تن به ۱.۵۳۶ میلیارد تن کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است: «این بازبینی نزولی نشان دهنده عملکرد ضعیف در عرضه استرالیا و برزیل در سه ماهه سوم است.»

برای برزیل، تحلیلگران سهام ما این عملکرد ضعیف را به شکست تسمه نقاله S ۱۱ D Vale و کاهش تولید در سیستم جنوبی نسبت داده‌اند.

مالک بزرگترین معدن سنگ آهن جهان، مجتمع معدنی Serra Norte است. همین چند هفته پیش، این غول معدنی برزیلی به دلیل خرابی سیستم تسمه نقاله، تولید سنگ آهن در سه ماهه سوم خود را تقریباً ۴ درصد کاهش داد.

علاوه بر این، گلدمن مشاهده کرد که موجودی کم سنگ آهن در چین، سومین تولیدکننده بزرگ جهان، نیز به این کمبود دامن می‌زند.

"با ریسک ذخیره سازی مجدد کارخانه‌های درون منطقه‌ای قبل از سال نو چینی و موجودی‌های کم مواد اولیه برای محافظت در برابر خطر اختلال عرضه، این ریسک در کوتاه مدت به سمت بالا متمایل می‌شود. "

کسری مورد انتظار سنگ آهن، برعکس پیش بینی قبلی گلدمن برای مازاد سنگ آهن است؛ به طوری که تحلیلگران این بانک سرمایه گذاری پیش بینی قیمت سنگ آهن خود را تا بیش از ۲۰ درصد افزایش دادند.

گلدمن اکنون انتظار دارد که میانگین کل سال سنگ آهن با عیار ۶۲ درصدی از ۱۰۱ دلار در هر تن به ۱۱۷ دلار در سال ۲۰۲۳ برسد. از طرفی برای سال ۲۰۲۴، تحلیلگران انتظار دارند جهش ۲۲ درصدی از پیش بینی قبلی ۹۰ دلار در هر تن به ۱۱۰ دلار برسد.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده