تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۳۷۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عباسی:

بانک‌ها از تکالیف قانونی سرباز می‌زنند

‌می‌متالز - نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: به بانک‌ها تکلیف شده که وقتی سپرده‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند تا سقف ۵۰ درصد آن را صرف ارائه تسهیلات به مردم کنند، اما برخی از بانک‌ها ۵ درصد منابع خود را صرف ارائه تسهیلات به مردم نمی‌کنند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباسی، با اشاره به موضوع عدم ارائه تسهیلات خرد بانک‌ها به مردم گفت: ما در حوزه‌های مختلفی اعم از ازدواج جوانان، فرزندآوری، اشتغال و کسب و کار‌ها برای بانک‌ها تکالیفی را در قوانین پیش بینی کرده ایم.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید به تکالیف تعیین شده قانونی در ارائه تسهیلات به مردم پایبند باشند، تصریح کرد: بانک‌ها باید از عملکرد خودشان در زمینه ارائه تسهیلات به مردم، گزارش دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی ما از بانک‌ها در زمینه ارائه تسهیلات به مردم گزارشی دریافت می‌کنیم و این گزارش اعداد و ارقام قابل قبولی دارد، اما ما زمانی مراجعاتی داریم که گویای این است، افراد به بانکی مراجعه کرده و موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌ها نشده اند.

بانک‌ها بدشان نمی‌آید که از تکالیف قانونی شانه خالی کنند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها بدشان نمی‌آید که از تکالیف قانونی سرباز زنند و از تکالیف شانه خالی کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بانک‌ها در زمینه عدم ارائه تسهیلات موضوع وثایق و ضامن را مطرح می‌کنند و تاکید دارند که دریافت کننده وام باید ضامنی با اعتبار بالا داشته باشد این درحالی است که ما برای هر مقدار وام تعداد ضامن و کیفیت اعتبار آن را مشخص کرده ایم، اما افرادی با در نظر گرفتن شرایط موجود به بانک مراجعه کرده و تسهیلات به آن‌ها داده نمی‌شود.

تک ضامنی برای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان رعایت نمی‌شود

وی تاکید کرد: همچنین بانک‌ها موضوع یک ضامن برای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان را رعایت نمی‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره مشکلات تقنینی در این بخش بیان کرد: ما باید قوانین این بخش را واقعی بنویسیم به طوری که مجری هم به درستی این قوانین را اجرایی کند.

بانک‌ها تا سقف ۵۰ درصد از سپرده‌های مردمی را باید تسهیلات دهند

وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها نیز به تکالیف قانونی خود در زمینه ارائه تسهیلات به مردم عمل کرده اند، بیان کرد:، اما برخی از بانک‌ها یا به قانون عمل نکرده و یا میزان عملکردشان ضعیف بوده است لذا این بانک‌ها سپرده مردم را جمع آوری کرده و در حوزه‌ای غیر از استان مربوطه و جای دیگری سرمایه گذاری می‌کنند و این موضوع یکی از مشکلات اساسی بانک هاست.

تسهیلات برخی از بانک‌ها به مردم به ۵ درصد هم نمی‌رسد

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به بانک‌ها تکلیف شده که وقتی سپرده‌های مردمی را جمع آوری می‌کنند تا سقف ۵۰ درصد آن را صرف ارائه تسهیلات به مردم کنند، اما برخی از بانک‌ها ۵ درصد هم منابع خود را صرف ارائه تسهیلات به مردم نمی‌کنند و این بدین معناست که این بانک‌ها تمام سپرده جمع آوری کرده از مردم را در بخش‌های سوداگرایانه هزینه کرده اند به عنوان مثال بانک‌ها این منابع را در حوزه‌هایی نظیر مسکن، خرید و سکه و ارز و خودرو صرف می‌کنند؛ بنابراین بانک‌ها به جای اینکه به بانک داری بپردازند بیشتر بنگاه داری می‌کنند و به نوعی بنگاه دار املاک شده اند.

وی تاکید کرد: در این بخش ما از رئیس جمهور و وزیر اقتصاد خواسته ایم که بانک‌ها را مکلف به تکالیف خود کنند بنابراین بانک‌ها باید ۵۰ درصد سپرده‌های جمع آوری شده را در بخش ارائه تسهیلات به مردم هزینه کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای مجلس (خانه ملت)

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند