تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۳۲۳۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نگاهی به یک استان معدن‌خیز:

قطار ۹۸ زنجان همچنان روی ریل سرب و روی است

می متالز - استان زنجان با داشتن معادن متعدد در بخش روی و واحدهای فرآوری روی در استان به قطب سرب و روی کشور تبدیل شده است و حدود ۹۹ درصد واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی در این استان فعال هستند.
قطار ۹۸ زنجان همچنان روی ریل سرب و روی است

به گزارش می متالز، علاوه بر اشتغالزایی زیادی که این صنعت در استان ایجاد کرده، سبب افزایش تجارت خارجی در این حوزه شده است. ۹۰درصد تولیدات واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک تخصصی روی زنجان به کشورهای خارجی صادر می‌شود. نخستین مقصد صادرات این محصول، ترکیه و پس از آن چین است. این صنعت باعث شده است سرمایه‌گذاران و تاجران از خارج از استان جذب شوند و این استان به اهرمی قوی در حوزه اقتصاد و اشتغال تبدیل شود.


شهرک روی زنجان

شهرک تخصصی روی جایی است که بیشتر واحدهای آن در حوزه روی فعالیت می‌کنند و هر تحرک و فعالیتی که در این شهرک انجام می‌شود گامی در راستای ایجاد اشتغال و تثبیت و پایداری مشاغل حوزه روی است. در مجموع حدود ۴۲ واحد روی در شهرک تخصصی روی استان زنجان مشغول فعالیت هستند و ۶ واحد اسید سولفوریک نیز در این شهرک فعالند. مجموع واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی استان افزون بر ۱۱۰ واحد است که حدود ۸هزار نفر به طور مستقیم در آن اشتغال به کار دارند.


سرمایه‌گذاری عمده در استان

فعالیت‌های وابسته به صنعت سرب و روی از بخش معدن و معدنکاری گرفته تا فرآوری، واردات و صادرات ماده اولیه و محصول نهایی که شمش است، سبب سرمایه‌گذاری‌های بسیار در سطح خرد و سطح کلان استان شده که اشتغال را به همراه دارد و استان می‌تواند با برنامه‌ریزی در مسیر توسعه این بخش آن هم به طور اصولی و با رعایت مسائل زیست‌محیطی تا زمانی که بازارهای جهانی کششی برای این کالاهای مهم و استراتژیک استان دارند، فلز روی را به مهم‌ترین محصول صنایع معدنی استان تبدیل کنند.
بنا به گفته ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، درحال‌حاضر ۹ معدن سرب و روی در استان فعال هستند. ۴۱ معدن آهن در استان زنجان وجود دارد که ۴۵۳ نفر در آنها مشغول به کار هستند که ذخیره احتمالی معادن آهن این استان ۳۶ میلیون تن بوده و ذخیره حتمی معادن آهن استان زنجان ۲۱ میلیون تن است و سالانه ۱.۳۸ تن آهن از این معادن استخراج می‌شود. در استان زنجان ۲۲ معدن مس فعال است و ۴.۱ تن ذخیره احتمالی و ۲.۵ تن ذخیره حتمی این معدن است. ۵ جواز تاسیس در حوزه معدن مس در استان زنجان صادر شده است که این معادن تا ۵ سال آینده مواد مورد نیاز صنایع را در استان زنجان تامین می‌کنند و ۵۲ واحد صنعتی در حوزه مس در استان زنجان فعالیت دارند که بیشتر این واحدها در شهرک صنعتی ناجی دایر هستند و زمینه اشتغال ۵۴۰ نفر را فراهم کرده‌اند.
همچنین به گفته ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، واردات تجهیزات تولیدی و لوازم یدکی و تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه از جمله فروآلیاژ، از مشکلات صنعتی استان زنجان است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه واحدهای ذوب از جمله مشکلات این صنایع است، یادآور شد: به دنبال تامین این مواد از شرکت مس سرچشمه کرمان هستیم. تامین بوته گرافیتی نیز از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. با توجه به اینکه ۹ معدن سرب و روی در استان زنجان فعال هستند، ذخیره این معادن در استان زنجان ۱۱ تن حتمی و ۲۴ میلیون تن احتمالی است که زمینه اشتغال ۶۶۷ نفر را فراهم کرده‌اند. باید توجه کرد که نبود امکان تامین ارز از سوی بانک‌ها به دلیل تحریم‌ها، لزوم ارائه تعهد برگشت حاصل از صادرات و محدودیت در امکان صادرات شمش به همه کشورها، از جمله مشکلات این بخش است.


مشکلات صنعتی در استان زنجان

ایرج احمدی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه در ۹ ماه از سال ۹۷، ۳۷ هزارتن شمش روی از سوی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی روی زنجان صادر شده است، گفت: این میزان صادرات ارزشی افزون بر ۱۱۰ میلیون دلار داشته است. او تاکید کرد: البته هم‌اکنون مشکل عمده واحدهای تولید روی، پایین آمدن عیار خاک معدن انگوران است که واحدهای تولیدی برای جبران این نقیصه، اقدام به واردات خاک از ترکیه می‌کنند. کم شدن عیار خاک همچنین موجب مصرف بیش از حد متعارف اسید سولفوریک در فرآیند تولید شده که موجب بالا رفتن هزینه تمام شده می‌شود.


دیگر محصولات صادراتی زنجان

در کنار سرب و روی، مس و محصولات نساجی، سنگ‌های تزئینی و فولاد نیز در صدر محصولات صادراتی زنجان در سال ۹۷ قرار داشتند. این کالاها به کشورهای زیادی از جمله ترکیه، چین، امارات متحده عربی، هند، افغانستان، پاکستان، ایتالیا، تایلند، انگلستان، قطر، مالزی، کره، ویتنام و ارمنستان صادر می‌شوند.


اقتصاد پویا و فعال

به گفته محسن صمدی، کارشناس اقتصاد، اقتصاد پویا و فعال می‌تواند خود را با شرایط مکان و زمان وفق دهد. تجربه نشان می‌دهد کالاهایی در صادرات موفق بودند که در داخل هم جایگاه خوبی در بازار دارند و تولیدشان زیاد است.
هر اقتصاد، مجهز به ساز کار و مکانیسم‌هایی است که اقتصاد را به سرعت به حالت تعادل در می‌آورد و این کاری است که از مسئولان و مردم انتظار داریم. لازمه دستیابی به اقتصاد مقاومتی، یک حرکت نظام‌مند است، اقتصاد مقاومتی با حمایت از کالای داخلی آغاز می‌شود و با صادرات به نقاط مختلف جهان به اوج می‌رسد.
گفتنی است ذخایر معدنی استان زنجان ثروتی خدادادی برای اقتصاد زنجان هستند که تلاش شده است در مسیر درست استفاده شوند البته هنوز با اهداف خود فاصله دارند. زنجان، امروز به لطف ذخایر معدنی سرب و روی توانسته به اقتصاد خود سر و سامانی دهد. البته تهدیدات زیست‌محیطی بدون توسعه مناسب در سایر بخش‌های صنعتی و وابستگی به بخش معدن را نیز باید جدی گرفت.

عناوین برگزیده