تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۲۴۰۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تصاویری از میزان آلایندگی تولید سیمان؛ این بار از داخل کارخانه سیمان تهران

‌می‌متالز - کارخانه سیمان تهران در دامنه کوه بی بی شهربانو سالهاست به چالش مداوم مردم این منطقه تبدیل شده است. باوجود ادعا‌ها درباره ارتقای سطح کیفی فیلترینگ آلاینده‌ها، تصاویر داخل کارخانه، مساله را به شکلی دیگر روایت می‌کند.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان تهران در دامنه کوه بی‌بی شهربانو و در مجاورت ۳ روستای پرجمعیت شهرستان ری واقع شده و فعالیت ۸۰ ساله این صنعت عظیم، وضعیت کوه بی‌بی شهربانو، مقبره و آثار تاریخی واقع در کوه، محیط زیست منطقه و سلامت و بهداشت روستا‌های اطراف را با مشکل مواجه کرده است.

مردم روستا‌های مجاور این کارخانه عظیم سال‌هاست از انتشار غبار سیمان و آلودگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه گلایه دارند، اما در این سال‌ها نه‌تن‌ها هیچ بهبودی در فعالیت این کارخانه صورت نگرفته، بلکه در بازدید کوتاهی که ما از داخل این کارخانه داشتیم متوجه شدیم به‌واسطه فرسودگی تجهیزات، ظاهراً آلودگی‌های این صنعت بیش از پیش شده است.

آنچه در بازدید از کارخانه سیمان شهر ری مشاهده کرد چیزی نبود جز لایه ضخیمی از خاک ناشی از خردایش سنگ‌ها و فرآوری سیمان که تمام سطح زمین و روی تجهیزات و دستگاه‌های غول‌پیکر کارخانه را پوشانده بود.

حال پرسش این است که آیا این میزان از آلودگی که در تصاویر قابل‌رؤیت است، نشانگر فعالیت در بازه مجاز آلایندگی است یا نه؟ پرسش بعدی این است که چرا مسوولان در ملزم کردن این کارخانه در کنترل بیشتر انتشار آلاینده‌ها و پیامد‌های ناگوار آن تا این اندازه تعلل می‌کنند؟

فعالیت غیرمجاز کارخانه در تاریکی هوا

گلایه و اعتراض مردم از انتشار غبار در اطراف کارخانه سیمان در چند ماه اخیر بیشتر هم شده است. مردم مناطق مجاور کارخانه، بیشتر آلودگی را مربوط به ساعات تاریکی هوا می‌دانند و می‌گویند که کارخانه سیمان تهران از تاریکی استفاده کرده و، چون امکان تصویربرداری و اثبات آلودگی محیطی وجود ندارد، بیشتر فعالیت آلاینده خود را به شب هنگام ارجاع داده است.

روستا‌های پرجمعیت امین‌آباد، اشراف آباد و غنی‌آباد در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری این کارخانه قرار دارند و به نظر می‌رسد با وجود این شرایط، مردم این روستا‌ها روز‌های پاییز و زمستان را با آلودگی بیشتری نسبت به سایر مناطق استان و شهر تهران تجربه کنند.

تصمیم برای انتقال مکان کارخانه

البته اخیراً موضع‌گیری‌هایی از سوی مسوولان شهرستان ری در خصوص جابه‌جایی این کارخانه مطرح شده است. به گفته یکی از کارشناسان، انتقال کارخانه به منطقه مناسب قابل اجراست و حتی جانمایی طرح انتقال نیز انجام شده است. از همین رو و با توجه به تهدیدی که متوجه جان هزاران نفر در اطراف کارخانه سیمان می‌شود، جابه‌جایی این صنعت عظیم در راستای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

شربیانی عضو شورای شهر تهران در بازدید اخیر از کارخانه سیمان تهران گفت: باید با زمان‌بندی منطقی به دنبال جابه‌جایی کارخانه سیمان تهران باشیم که در این راستا باید تمامی ارگان‌ها و ادارات پیگیری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: جابه‌جایی کارخانه سیمان تهران فرآیندی علمی، تخصصی و عملیاتی ویژه است که باید به صورت دقیق در خصوص آن اقدام و تصمیم‌گیری لازم انجام شود. جابه‌جایی کارخانه سیمان تهران و سایر صنایع آلاینده باید با روند سریع‌تری پیشروی کند.

دود فعالیت کارخانه سیمان فقط به چشم مردم مناطق همجوار نمی‌رود، بلکه آثار تاریخی چندصد ساله منطقه هم از آسیب‌های این فعالیت صنعتی غیراستاندارد بی نصیب نبوده‌اند. به طور مثال در یک مورد خاص، انفجار‌های پی در پی در کوه بی‌بی شهربانو و فعالیت معادن در نزدیکی این مقبره، موجب ایجاد ترک در گنبد تاریخی این بقعه شده که با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی شهرستان ری، کارخانه سیمان تهران موظف به مرمت این اثر تاریخی شده بود، حالا، اما مدیرعامل این کارخانه رفع آسیب از گنبد را که ناشی از فعالیت کارخانه و معادن بوده را جزو مسوولیت‌های اجتماعی مطرح می‌کند.

تعداد بازدید : 9

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده