تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۲۴۱۲۴
سرویس خبر : انرژی

پیشرفت ۳۰‌ درصدی آبرسانی چهارمحال و بختیاری

‌می‌متالز - وزیر نیرو با اشاره به طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری با حضور رئیس‌جمهور، گفت: در طرح باباحیدر هم ۱۵‌درصد جمعیت استان از آب پایدار بهره مند می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر محرابیان در مراسم بهره برداری از ۱۵پروژه آبرسانی و برق‌رسانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آرزوی دیرینه مردم چهارمحال و بختیاری به منصه ظهور می‌رسد، اظهار کرد: ۱۵طرح عمدتا در حوزه آب‌رسانی و تعدادی در حوزه برق رسانی با ارزش ۲۷‌هزار میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که این حجم پروژه متمرکز در حوزه آب در این استان بی نظیر است.

وی به طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت استان اشاره کرد و افزود: این طرح آبرسانی برای ۱۳شهر اصلی و ۱۳مجتمع روستایی آب پایدار تامین می‌کند. وزیر نیرو با اشاره به اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در شروع دولت حدود ۳۰‌درصد پیشرفت داشت، بیان کرد: این پروژه سالانه ۲.۷‌درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با همت مدیران استانی در طول این دوسال به صورت متوسط سالانه ۳۵‌درصد پیشرفت داشته و می‌توان گفت در این دولت، سرعت اجرای پروژه حدود ۱۳برابر افزایش پیدا کرده است. محرابیان با بیان اینکه در این طرح به طور متوسط ۵۰‌درصد مردم استان تامین آب می‌شوند، ادامه داد: پیش از این، این جمعیت آب را از زاینده‌رود برداشت می‌کردند که بدون تصفیه و از محل چشمه کوهرنگ بود، اما اکنون یک تصفیه‌خانه بسیار مدرن با آبی با کیفیت خوب و کمیت پایدار برای مردم این منطقه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در زمستان سال گذشته به علت سرمای شدید شاهد یخبندان بودیم و این باعث شد آب کوهرنگ وارد شبکه نشود یا در برخی ماه‌ها کدورت افزایش می‌یافت و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، اما این سامانه پایدار است. وزیر نیرو یکی از ویژگی‌های طرح آبرسانی به نیمی از جمعیت استان را استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در احداث سازه‌های آبگیر و ایستگاه پمپاژ دانست و اظهار کرد: با مهندسی ارزش حدود ۱۴۰میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم و با افزایش راندمان سازه آبگیر و مجموعه‌های ایستگاه پمپاژ مواجه بودیم. وی به طرح انتقال آب از سد غدیر باباحیدر به منطقه فارسان اشاره کرد و گفت: در این طرح پنج شهر و حدود ۱۱مجتمع روستایی آبرسانی می‌شود که طول خط انتقال ۵۰کیلومتر است. وزیر نیرو همچنین از شروع آبگیری سد غدیر باباحیدر خبر داد و افزود: این طرح در ابتدای دولت با مشکلاتی همراه بود که با تغییر پیمانکار و دعوت از قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال حاضر به پیشرفت ۹۳درصدی رسیده و مرحله آبگیری آن امروز آغاز می‌شود تا در فصل بارش‌ها بتوانیم حجم قابل‌توجهی از آب را پشت سد جمع‌آوری کنیم. وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته اشکالی که در صنعت آب داشتیم فاصله ساخت سد تا خطوط انتقال بود، اما در سد باباحیدر همزمان با آبگیری، خط انتقال هم افتتاح می‌شود، یعنی فاصله‌ای که آب ذخیره می‌شود تا زمانی که به مردم تحویل داده شود، بسیار کوتاه است که این باعث ایجاد رضایت عمومی خواهد شد. محرابیان با بیان اینکه ۱۵‌درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری در قالب طرح سد باباحیدر به آب پایدار دسترسی پیدا می‌کنند، اظهار کرد: امروز ۶۵‌درصد مردم از آب باکیفیت و پایدار بهره‌مند خواهند شد. وی گفت: طرح جامع آب در چهارمحال و بختیاری تصویب شده و این طرح عمدتا بر مبنای طرح‌های داخل استان استوار شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده