تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۲۳۶۶۱
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت:

۱۰ مجتمع جدید به آب شیرین‌کن‌های هرمزگان اضافه می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: برای جبران و رفع کمبود آب در استان هم‌اکنون ۱۰ مجتمع جدید شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت بیش از ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دست ساخت است.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید حمزه‌پور افزود: این سایت‌های آب شیرین‌کن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود که با بهره‌برداری کامل آن، ۱۵۰ روستا از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این آب شیرین‌کن‌ها در شهرستان‌های سیریک، قشم، بندرعباس، بندرلنگه و بستک است، پیش بینی کرد: حداقل ۵۰ درصد این سایت‌های آب شیرین‌کن‌ تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان باتوجه به اینکه ۳۵ درصد منبع استان هرمزگان از طریق شیرین‌سازی آب دریا و آب شیرین‌کن‌ها تامین آب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر نیز بیش از ۴۱ سایت آب شیرین کن با ظرفیت بیش از ۲۲۰ هزار مترمکعب تولید آب در شبانه‌روز در استان فعال است.

تامین ۱۰۰ درصد آب آشامیدنی جزایر هرمزگان از محل آب شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد آب آشامیدنی جزایر مسکونی این استان از محل آب شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود، گفت: شهرستان قشم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج‌فارس، هیچ منبع آبی ندارد که در این جزیره ۲۵ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن هم‌اکنون فعال است، اما با توجه به گستردگی و نیز افزایش جمعیتی و شناوربودن جمعیت، بازهم کفاف نمی‌کند.

حمزه پور ادامه داد: همچنین ۱۰۰ درصد آب شهر‌های بزرگ همچون بندرلنگه، کنگ، سیریک و قشم و ۵۰ درصد شهر بندرعباس نیز از محل سایت‌های آب‌شیرین‌کن تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و همچنین پایین رفتن آب‌های زیرزمینی و کاهش آب سدها، سال‌های متمادی با مشکل کم آبی مواجه بوده که در این راستا تامین آب از طریق احداث آب شیرین‌کن‌ها و نمک‌زدایی آب دریا یک ضرورت است.

هم‌اکنون سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود؛ از این میزان ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها، ۳۵ درصد از طریق آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سد‌ها و بخشی از چشمه‌ها تامین می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده