تاریخ: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۲۴۱۴۵
سرویس خبر : انرژی

توقف «بنزین برای همه»

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی متوقف شد، گفت: ما در زمینه سیاستگذاری اصلاح نرخ حامل‌های انرژی، هزینه زیاد داده‌ایم، اما درس کمتر گرفته‌ایم.

به گزارش می‌متالز، سیداحسان خاندوزی طی سخنانی با موضوع وضعیت پیش روی حوزه انرژی اظهار کرد: اگر سیاستگذار شجاعت به خرج ندهد و با ابتکار عمل، به استقبال مساله و حل آن نرود، آن وقت آن «مساله» است که خودش را تحمیل کرده و او را ناچار از پرداخت هزینه‌های اجتماعی و اعتباری خیلی بالاتری برای انجام اصلاح می‌کند. او بیان کرد: این در حالی است که در تنگنای حاصل از تبعات اجتماعی و اعتباری ناشی از این تحمیل، ممکن است اجرای آن سیاست، کیفیت و نتایج لازم را نیز که می‌توانست، نداشته باشد.

توقف پیشنهاد «بنزین برای همه» در ستاد هماهنگی اقتصادی

خاندوزی یادآور شد: ما متاسفانه در سال‌های اخیر، همین تجربه را در حوزه اصلاح بخش انرژی داشته‌ایم. وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما در همان شش ماه اول شروع به کار دولت سیزدهم، با همکاری دوستانی که پیش‌تر با آن‌ها در حوزه ایجاد بازار مبادله سهمیه انرژی برای همه ایرانیان کار کرده بودیم، پیشنهادی به ستاد هماهنگی دولت بردیم و تا حد اجرای آزمایشی هم پیش رفتیم، اما متاسفانه به جهت عدم موافقت دستگاه متولی، کار متوقف شد. او تصریح کرد: چه بسا اگر طرح مزبور در آن نقطه متوقف نمی‌شد، تا امروز به یک نقطه بلوغ رسیده بودیم، چرا که به‌هر‌حال برای اجرایی کردن آن ناچار می‌شدیم خیلی از زیرساخت‌های فنی را آماده کنیم و توسعه دهیم؛ ضمن اینکه تاکنون، بخشی از راه را رفته بودیم و امروز هنوز در نقطه صفر نبودیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: متاسفانه این مشکل که ما سیاستگذاران، از سر احتیاط، همواره تا رسیدن به اجماع کامل در سطوح پایین، جهت ارائه طرح‌های اصلاحی به رده‌های بالاتر دولت، تعلل می‌کنیم، موجب شده است در حوزه سیاست‌های انرژی در موضعی منفعلانه قرار بگیریم. خاندوزی با اشاره به برخی پیشنهاد‌های صاحب‌نظران حاضر در جلسه مبنی بر ذینفع ساختن مردم در اصلاحات غیرقیمتی و قیمتی انرژی و نیز اجرایی کردن هر چه سریع‌تر طرح‌هایی، چون ارائه «گواهی صرفه‌جویی» حوزه انرژی مندرج در سند برنامه هفتم توسعه، گفت: این‌ها جزو اتفاقات خیلی خوبی است که باید در دولت سیزدهم اجرایی شود و ما در وزارت اقتصاد برای یک مدل غیرقیمتی اصلاح بخاری‌ها وارد تعامل با اتاق بازرگانی شده‌ایم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، همچون سال‌های وفور درآمد‌های نفتی نیمه دوم دهه هشتاد شمسی، اعتبارات لازم به منظور جبران افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای مردم را نداریم وگرنه دستمان برای انجام اقدامات اصلاحی اعم از اصلاح قیمتی یا توسعه انرژی‌ها تجدید‌پذیر، بازتر از امروز بود.

تفاهم در مساله خودرو‌های برقی

او گفت: در سفر اخیر بنده که در معیت معاون اول رئیس‌جمهور به چین صورت گرفت، ما تلاش کردیم با انجام تفاهماتی در مساله خودرو‌های برقی، از ظرفیت‌های «بیرونی» اقتصاد استفاده کنیم تا قدری از تنگنای بودجه‌ای موجود در خصوص اجرای طرح‌های حوزه انرژی رها شویم. این گزارش حاکی است، در این جلسه اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران حاضر به ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود در حوزه انرژی پرداختند که از جمله آن‌ها پیشنهاد «اصلاح قیمت‌گذاری برق» به شکلی بود که باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید توسط شرکت‌های خصوصی به منظور تاسیس نیروگاه شود.

حذف انحصار شرکت توانیر در صادرات، واردات و فروش برق و اعطای امتیازات در این خصوص به بخش خصوصی و ورود به عرصه تولید برق خورشیدی از جمله دیگر پیشنهاد‌های مطرح‌شده توسط اساتید و صاحب‌نظران در این جلسه بود. بنا بر این گزارش، کاهش مصرف بنزین از طریق الزام استاندارد‌های اجباری به خودروسازان برای کاهش مصرف خودر‌وهای تولیدی، معرفی منابع جایگزین به جای بنزین و نیز توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی و ایجاد مزیت برای استفاده از آن‌ها توسط شهروندان از دیگر پیشنهاد‌های مطروحه توسط حضار در جلسه با وزیر اقتصاد بود. راه‌اندازی بازار انرژی و ایجاد امکان خرید و فروش سهمیه بنزین از دیگر پیشنهاد‌های مطرح‌شده در این جلسه بود. /تسنیم

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده