تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۲۴۴۷۷
سرویس خبر : صنایع کوچک
معاون وزیر صمت خبر داد:

ساماندهی و استقرار اصناف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی/ جذاب‌کردن سرمایه‌گذاری در حلقه‌های مفقوده تولید

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت با بیان اینکه صنوف در تکمیل زنجیره‌های تولید نقش بسزایی دارند، گفت: برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که سازمان قانوناً بتواند در حریم شهرها، شهرک‌های صنفی ایجاد کنند.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها در هتل بزرگ فردوسی، افزود: ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی به خصوص اتاق‌های اصناف سراسر کشور ظرفیتی قابل توجه و حائز اهمیت است و از این ظرفیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استفاده خواهیم کرد.

وی، با تأکید بر ضرورت هم افزایی و همگرایی با صنوف در مسیر توسعه اقتصادی، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶ تفاهم شد که در ساختار و طراحی شهرک‌ها و نواحی صنعتی، زون‌های خدماتی در نظر گرفته شود تا شرایط استقرار صنوف فراهم شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه صنوف در تکمیل زنجیره‌های تولید نقش بسزایی دارند، ادامه داد: به موضوع صنوف در اساسنامه سازمان توجه شده است و برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که سازمان قانوناً بتواند در حریم شهرها، شهرک‌های صنفی ایجاد نماید و این موضوع پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان برای تصویب رفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: صنوف با استقرار در شهرک‌های صنعتی دارای همان امتیازات واحد‌های صنعتی خواهند شد، از جمله از حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی خارجی برای اتصال به بازار‌های جهانی حمایت خواهیم کرد. در استان همدان با تغییر کاربری، یک شهرک صنعتی را برای استقرار صنوف آماده کرده ایم و در اختیار آن‌ها گذاشته ایم. همچنین شهرک صنفی صنایع دستی در سفر اخیر رئیس جمهور به استان فارس کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرائی احداث آن آغاز شده است.

مقیمی با اشاره به ضرورت‌های توسعه خوشه‌ای، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری خوشه‌های بزرگ مقیاس یک ضرورت است و صنوف در تکمیل حلقه‌های تولید نقش مهمی دارند. تاکنون ۸۷ خوشه صنفی به اتمام رسیده و تکمیل شده است و بخشی دیگر نیز در حال اجراء است.

وی یادآور شد: استقرار واحد‌های صنفی کیف و کفش در شهرک صنعتی قرچک در حال انجام است، طراحی‌ها بر اساس تعاملات با اتاق اصناف و خود صنوف بوده است و از الگو‌های موفق دنیا نیز استفاده شده است. این موضوع با صنف سراجان و پوشاک نیز در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود، جذاب کردن سرمایه گذاری‌ها در حلقه‌های مفقوده تولید را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: به هم رسانی صنوف در کاهش هزینه تمام شده محصول تولیدی آن‌ها نقش بسزایی دارد.

وی افزود: از بیش از ۱۰۱ هزار قرارداد منعقد شده موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۱۵ هزار قرارداد مربوط به حوزه صنوف است و امیدواریم بتوانیم شهرک‌های صنفی تخصصی در استان‌های مختلف با توجه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های هر منطقه راه اندازی نماییم.

در این نشست همچنین رئیس اتاق اصناف ایران و رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف تخصصی پرداختند.

در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، همچنین تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران در راستای ساماندهی اصناف دارای اولویت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرک‌های تخصصی صنعتی ویژه اصناف امضاء و مبادله شد.

در این نشست که با حضور «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، «غلامعلی مهدوی» دبیر هیات عالی نظارت بر واحد‌های صنفی، «محمود سیجانی» مدیرکل صمت استان تهران، مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران، البرز و قزوین، رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف و رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و اتاق اصناف ایران به امضاء رسید.

این تفاهم نامه به منظور اجرای هرچه بهتر سیاست‌های کلی اقتصادی کشور و در راستای حمایت از توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط میان «فرشاد مقیمی» معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و «مجتبی صفایی» رئیس اتاق اصناف ایران امضاء و مبادله شد.

موضوع تفاهم‌نامه فراهم شدن زمینه‌های لازم برای ایجاد هم‌افزایی و تدوین برنامه‌های یکپارچه و منسجم در زمینه توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط ذیل سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بهره‌برداری بهینه از امکانات و برنامه‌های حمایتی سازمان و اتاق اصناف ایران می‌باشد.

همچنین در ادامه نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها، تفاهم‌نامه «شفاف‌سازی و روان سازی نظام توزیع و روز آمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار» بین اتاق اصناف ایران و وزارت جهاد کشاورزی نیز امضاء و مبادله شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده