تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۲۴۶۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» برگزار می‌شود

‌می‌متالز - دهمین همایش اقتصاد مقاومتی با موضوع حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی برگزار می‌شود که این رویداد شامل افتتاحیه، نشست‌های تخصصی و اختتامیه، دربازه زمانی آبان‌ماه تا اسفندماه سال‌جاری برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش می‌متالز، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در سال جاری برگزار خواهد شد. این همایش سالانه که معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در کشور است، توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی با همکاری دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری برگزار می‌شود.

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی هر ساله با هدف «بهبود کیفیت تصمیم گیری در کشور» برگزار می‌شود و در آن زمینه برای رصد و پایش مسائل اصلی اقتصاد کشور، تقویت پایه‌های سیاستی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهاد‌های عملیاتی برای مقاوم سازی اقتصاد، در یک حوزه موضوعی مشخص و با حضور خبرگان، فراهم می‌شود.

در جریان همایش، مشروح گفتگو‌ها و خروجی مباحثات و مطالعات، از طریق رسانه‌ها جریان سازی شده تا شرایط بهره‌برداری، مشارکت و اظهارنظر برای تمامی مخاطبان و فعالان فضای سیاستگذاری کشور فراهم شود.

رویکرد این رویداد سالانه، سیاستی و عملیاتی بوده و خروجی آن جهت بهره‌برداری به دستگاه‌های مسئول ارائه و توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود، لذا این رویداد، فرصتی است برای مسئولان، کارشناسان، سیاست پژوهان و فعالان حوزه حکمرانی کشور تا پیرامون دیدگاه‌های مختلف که برای حل چالش‌های اقتصادی کشور در موضوع همایش ارائه شده‌اند، در تعاملی چند سویه، منتقدانه به گفتگو بنشینند و در بهبود کیفیت تصمیم‌گیری و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، اثری دوچندان ایفا کنند.

با توجه به رویکرد همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مشارکت در این رویداد به جای مقالات مرسوم، با ارائه «طرح سیاستی» که ناظر بر مسائل واقعی کشور در حوزه موضوعی مدنظر بوده و خروجی آن یک تصمیم و سیاست مشخص در سطح کلان، تقنین یا اجرا است، انجام می‌شود تا مورد استفاده تصمیم گیران قرار گیرد.

برنامه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی و محور‌های موضوعی

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی یک رویداد مستمر و چندماهه است. بر این اساس در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، افتتاحیه در آبان‌ماه، نشست‌های تخصصی در آذرماه و دی‌ماه و اختتامیه در بیست و نهم بهمن‌ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در جریان همایش «طرح‌های سیاستی» نیز توسط فعالان حوزه حکمرانی و سیاستگذاری کشور ارائه و به داوری گذاشته خواهد شد.

این همایش حول ۳ محور و ۱۵ زیرمحور برگزار خواهد شد:

نظام و سیاستگذاری ارزی

۱) مدیریت تراز پرداخت‌ها و ذخایر ارزی
۲) پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان
۳) کنترل‌های ارزی: ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز
۴) ترتیبات ارزی مطلوب در راستای اهداف اقتصاد کلان
۵) سیاست‌های ارزی و توسعه اقتصادی

قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری بازار ارز

۱) متولیان و بازیگران بازار ارز
۲) بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی
۳) رهبری قیمت و مرجعیت بازار رسمی
۴) حکمرانی ریال و جلوگیری از خروج سرمایه
۵) سیاستگذاری ارز‌های دیجیتال

نظامات پرداخت و بانکداری بین‌الملل

۱) انطباق نقشه ارزی و نقشه تجاری کشور
۲) طراحی و ایجاد شبکه پرداخت رسمی در شرایط تحریم
۳) زیرساخت‌ها و ابزار‌های نوین در توسعه شبکه پرداخت رسمی
۴) توسعه بانکداری بین‌الملل در بستر اتحادیه‌ها و نهاد‌های منطقه‌ای
۵) مدیریت بهینه مبادلات در شبکه پرداخت غیررسمی

گفتنی است، «سیدعلی روحانی» معاون سیاست‌گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، «علی حسین نبی‌زاده» مشاور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، «مجید شاکری» مدرس دانشگاه و کارشناس مالیه بین‎الملل، «یونس سلمانی» مشاور اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و «محمد سلیمانی» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام، کمیته علمی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی را تشکیل می‌دهند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده