تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۴۶۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چین و عربستان قرارداد سوآپ ارزی امضا کردند

‌می‌متالز - چین و عربستان با هدف گسترش روابط غیرنفتی، اخیراً یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۶.۹۳ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال عربستان امضا کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بانک‌های مرکزی چین و عربستان اخیراً یک قرارداد سوآپ ارزی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۶.۹۳ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال عربستان امضا کرده‌اند. روابط دوجانبه بین دو کشور روز به روز افزایش می‌یابد.

عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا و چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی دنیا طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند روابط خود را فراتر از هیدروکربن‌ها گسترش دهند و وارد بخش‌هایی مانند امنیت و فناوری شوند.

بانک مرکزی چین طی بیانیه اعلام کرد این قرارداد سوآپ ارزی تا ۳ سال اعتبار دارد و قابل تمدید شدن است. این قرارداد به تعمیق روابط مالی دو طرف کمک می‌کند، استفاده از ارز‌های داخلی را گسترش و تجارت و سرمایه‌گذاری بین ریاض و پکن را افزایش می‌دهد.

طبق اطلاعات وزارت گمرک چین، این کشور ۶۵ میلیارد دلار نفت خام عربستان را در ۲۰۲۲ وارد کرده است که حدود ۸۳ درصد از کل صادرات این کشور به این غول آسیایی را تشکیل می‌دهد.

روسیه در ماه اکتبر علیرغم قیمت بالاتر نفت خام آن، اصلی‌ترین عرضه کننده نفت به چین بود. واردات نفت چین از عربستان ۲.۵ درصد نسبت به ماه قبل پایین آمد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در دسامبر سال گذشته میلادی به سران عرب حاشیه خلیج فارس اعلام کرد قصد دارد نفت آن‌ها را با یوان خریداری کند، اما طبق گفته تاجران، هنوز نفت عربستان را با ارز خود خریداری نکرده است.

پکن بزرگترین شبکه سوآپ ارزی در دنیا را با حداقل ۴۰ کشور در اختیار دارد، اما به ندرت جزئیات این قرارداد‌ها را افشا می‌کند.

آرژانتین در ماه اکتبر خط سوآپ ارزی خود با چین را برای دومین بار طی سه سال گذشته با ظرفیت ۶.۵ میلیارد دلار راه اندازی کرد تا ذخایر ارز خارجی خود را در بحبوحه بحران اقتصادی پر کند. تورم سالیانه در آرژانتین به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده و ذخایر دلار بانک مرکزی این کشور تا سطح منفی پایین آمده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده