تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۲۴۹۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صعود تاریخی قیمت سنگ آهن پیش از جمعه سیاه

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن با صعود به قله ۱۳۳ دلار و ۹۵ سنت به بالاترین سطح در طول ۱۸ ماه گذشته رسید. پلتس گزارش داد قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز با ۲ دلار افزایش به ۳۸۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن و قراضه وارداتی ترکیه از یک ماه قبل همزمان با تصویب بسته حمایتی جدید چین آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن با صعود به قله ۱۳۳ دلار و ۹۵ سنت به بالاترین سطح در طول ۱۸ ماه گذشته رسید. پلتس گزارش داد قیمت قراضه وارداتی ترکیه نیز با ۲ دلار افزایش به سقف ۳۸۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن و قراضه وارداتی ترکیه از یک ماه قبل همزمان با تصویب بسته حمایتی جدید چین آغاز شد و اکنون با افزایش خوش‌بینی به ریکاوری بخش ساخت وساز در چین قیمت سنگ‌آهن پر قدرت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

داده‌های اقتصادی چین در ۹ ماه ابتدایی سال جاری از رکود بخش مسکن خبر می‌داد، ولی اکنون با بسته‌های حمایتی جدید چینی‌ها به پایان رکود در این بخش امیدوار شدند. ضمن اینکه دولت چین از مکانیزم جدید برای پرداخت بدهی غول‌های ساخت و ساز این کشور خبر داد. چند ماه قبل اِورگراند به دلیل بدهی‌های سنگین ورشکست شد و کانتری گاردن نیز در شرایط بدی قرار داشت، حالا دولت چین وعده داده تا این شرکت‌ها را در زمینه پرداخت بدهی‌ها یاری خواهد کرد.

حمایت‌های دولت چین از بخش‌های داخلی اقتصادی همزمان با اعتصاب گسترده کارگران در استرالیا روند صعودی قیمت سنگ آهن را سریع‌تر کرد. کارگران به ویژه رانندگان قطار‌های باری در استرالیا همچنان به اعتصاب خود ادامه می‌دهند و این مساله عرضه سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی را مختل کرده است. ادامه اعتصاب‌ها عرضه سنگ‌آهن در بنادر چین را کاهش خواهد داد. البته باید در نظر داشت فعالان بازار سنگ‌آهن گزارش می‌دهند تقاضا در این بازار سطح پایینی دارد. کاهش قیمت محصولات فولادی به ویژه در بازار چین فعالان بازار را نسبت به ادامه روند صعودی قیمت‌ها بدبین کرده‌است. ضمن اینکه انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات فولادی کاهشی شود.

سالانه با آغاز نیمه سرد سال تقاضا برای محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند، به خصوص در فصل زمستان افت شدید تقاضا منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی خواهد شد. پلتس در آخرین گزارش خود مدعی شد احتمال کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی طی یکی دو ماه گذشته روند صعودی قیمت سنگ آهن را متوقف خواهد کرد. البته طی هفته‌های گذشته تحلیل‌گران بار‌ها مدعی شدند به دلیل حجم کم معاملات در بازار سنگ آهن روند صعودی قیمت‌ها ادمه‌دار نخواهد بود، ولی سنگ آهن مقاومت‌های قیمتی را یکی پس از دیگری شکسته و امروز به سقف قیمتی ۱۸ ماه گذشته رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده