تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۲۵۴۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بهار سنگ آهن و مس در زمستان ۲۰۲۳

‌می‌متالز - سیاست‌های انبساطی دولت چین با هدف خروج بخش مسکن از رکود با افزایش قیمت سنگ‌آهن، مس و روی در طول هفته‌های گذشته همراه بود. البته در بخشی از بازار فلزات اساسی مانند آلومینیوم و نیکل هنوز خبری از افزایش تقاضا نیست.

به گزارش می‌متالز، پلتس در آخرین گزارش خود قیمت هر تن سنگ آهن وارداتی چین را به ۱۳۶ دلار افزایش داد این بالاترین قیمت سنگ آهن از آگوست ۲۰۲۱ است. قیمت سنگ آهن از مردادماه صعودی شد، ولی موج جدید افزایش قیمت‌ها از اواخر مهرماه آغاز شد. براساس گزارش پلتس در مدتی کمتر از ۴۰ روز قیمت هر تن سنگ آهن از ۱۱۵ دلار به ۱۳۶ دلار رسید. افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین با رشد شدید قیمت قراضه وارداتی ترکیه طی یک ماه گذشته همراه بود. قیمت قراضه وارداتی ترکیه مرز ۳۸۸ دلار را رد کرد.

متوسط قیمت سنگ آهن به قرار نمودار زیر است:

بهار سنگ آهن و مس در زمستان ۲۰۲۳

سیاست‌های انبساطی دولت چین همراه با بسته‌های حمایتی برای بخش مسکن و ساخت وساز‌ها در این کشور با آغاز روند صعودی جدید قیمت سنگ‌آهن همراه بود با این حال احتمال ورود دولت چین به بازار سنگ‌آهن با هدف کنترل قیمت‌ها وجود دارد. رشد قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین با واکنش مثبت در بازار فلزات پایه همراه بود.

همزمان با افزایش قیمت سنگ‌آهن، قیمت مس نیز در طول ۵ هفته از ۷ هزار و ۸۹۸ دلار به ازای هر تن تا ۸ هزار و ۴۹۰ دلار رشد کرد. پیش از این انتظار می‌رفت قیمت مس برای مدتی در کانال ۷ هزار دلاری باقی بماند. شرایط فلز روی نیز شبیه به مس است. اصلی‌ترین تقاضای فلز روی مربوط به بخش ساخت و ساز چین است و رکود این بخش منجر به ریزش قیمت فلز روی از محدوده ۴ هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار بود.

بسته‌های حمایتی چین برای تحریک تقاضا در بخش مسکن در مدت ۵ هفته قیمت روی را از ۲ هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن تا ۲ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش داد. با این حال هنوز تقاضای جدیدی در بازار روی وجود ندارد. در بازار نیکل و آلومینیوم نیز با وجود پمپاژ اخبار مثبت هنوز تقاضا نسبت به ماه‌های قبل رشد نکرده‌است. نیکل همچنان به روند نزولی شدید خود ادامه می‌دهد، ولی قیمت آلومینیوم در کف ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر تن قرار گرفته‌است. تحلیل‌گران معتقدند اگر بسته‌های حمایتی فعلی دولت چین در بازار مسکن موفقیت آمیز باشد و این مساله در داده‌های اقتصادی ماه‌های آینده نمود پیدا کند محرک خوبی برای رشد قیمت فلزات اساسی خواهد بود در غیر این صورت با وجود اخبار مثبت همچنان سطح تقاضا در بازار فلزات پایه پایین است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده