تاریخ: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۳۲۵۲۹۴
سرویس خبر : زمین شناسی

بررسی پیشرفت‌های علمی و زمینه‌های کاهش خطر بلایا در چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو

‌می‌متالز - چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو (EGM) در مورد کاهش خطر بلایا (DRR) صبح امروز به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران (GSI) در محل دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی – اکو در تهران آغاز به کار کرد.

یه گزارش می‌متالز، ارائه گزارشات و بیانیه‌های کشور‌های عضو، موسسات بین‌المللی و دبیرخانه اکو در خصوص وضعیت اجرای طرح عملیاتی منطقه‌ای اکو در زمینه کاهش خطر بلایا و آخرین پیشرفت‌ها در کشور‌های عضو اکو پیرامون این موضوع به عنوان مهم‌ترین دستور این نشست بین‌المللی یاد شده است.

همچنین حاضران درباره پروژه‌های در حال اجرا و ارائه برنامه‌های جدید از تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین لغزش (LHZ) کشور‌های عضو اکو (پروژه در حال اجرا)، ارزیابی علم تغییرات آب و هوایی کواترنری پسین در منطقه کشور‌های عضو اکو)، تهیه نقشه سیل و طغیان در کشور‌های عضو اکو)، نقشه ارزیابی خطر زمین-زیست محیطی نواحی معدنی در منطقه کشور‌های عضو اکو (ECO-GERAM) به عنوان برنامه‌های جدید توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران بحث و گفتگو کردند.

دبیر علمی چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو: ارائه ۳ پیشنهاد از سوی ایران در حوزه مدیریت ریسک بلایای طبیعی

بررسی پیشرفت‌های علمی و زمینه‌های کاهش خطر بلایا در چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو

در ابتدای این نشست، دبیر علمی چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو و مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با اشاره جزئیات برنامه‌های اجلاس اکو گفت: در این نشست ۳ پیشنهاد از سوی ایران ارئه خواهد شد.

دکتر رضا شهبازی گفت: سومین جلسه کارشناسان کاهش خطرات بلایای طبیعی و مدیریت بلایای طبیعی توسط ترکیه و سازمان زمین‌شناسی ایران و با همکاری اکو برگزار شد و در آن پیشنهادی در خصوص منطقه‌بندی و زون‌بندی رانش زمین ارائه شد.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری این نشست گفت: در این نشست ۳ پیشنهاد از ایران ارائه خواهد شد و معمولا دبیرخانه اکو به عنوان کمیته طراحی گزارش‌هایی را از این نشست‌ها آماده و برای کشور‌ها ارسال می‌کند و بعد از ۱۵ روز در صورتی که پیشنهادی دیگری نباشد، آن‌ها را تایید می‌کند.

معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو: افزایش تاب‌آوری در برابر مخاطرات طبیعی در گرو به روزرسانی رویکرد‌ها

بررسی پیشرفت‌های علمی و زمینه‌های کاهش خطر بلایا در چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو

همچنین معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز در ادامه گفت: برای مواجهه با مخاطرات طبیعی لازم است تا رویکرد خود را به روزرسانی کنیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی به مخاطرات متنوع طبیعی داشته باشیم و با ارتقای مدیریت بلایا، به جامعه‌ای با توانمندی بالاتر در زمینه تاب آوری برسیم.

سید محسن اسپری یادآور شد: در مارچ ۲۰۲۱ به منظور مقابله با بلایای طبیعی بیانیه آنکارا در چارچوب سازمان منطقه‌ای اکو صادر شد ضمن آنکه نقشه راهی برای مقابله با آن ارائه شده است.

وی با اشاره به اقدامان سازمان همکاری‌های صورت گرفته برای سازگاری با کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی، اظهار کرد: در چارچوب کاهش خطرات سوانح طبیعی، برنامه‌های آموزشی را با همکاری موسسه زمین لرزه سازمان ملل برگزار کردیم ضمن آنکه اساسنامه مدیریت خطرات سوانح نیز در بیست‌و ششمین جلسه COM در تاشکند نهایی شد و در این راستا از همه کشور‌ها درخواست می‌کنم که به پروتکل سی او ام بپیوندند.

اسپری از برگزاری پایدار اولین برنامه کارشناسان ارشد منطقه به منظور ایجاد آمادگی در برابر بلایای طبیعی در سال آینده خبر داد و یادآور شد: برای افزایش دیده شدن اکو و فعالیت‌های آن دبیرخانه اکو نیز در برنامه‌های بسیار زیادی در حوزه کاهش اسیب بلایای طبیعی شرکت کرده که از آن جمله می‌توان به اولین رویداد مدیریت بحران در ایران، سیزدهمین جلسه حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اشاره کرد.

معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برگزاری کنفرانسی برای مبارزه با توفان‌های شن، دیالوگ بین‌المللی در حوزه تاب‌آوری بلایای طبیعی و جلسه تدارکاتی برای آسیا و اقیانوسیه برای کاهش خطرات سوانح را از دیگر رویداد‌هایی دانست که دبیرخانه اکو در آن حضور یافته است و ادامه داد: علاوه بر این‌ها با بهره‌گیری از منابع مالی چند سازمان بین‌المللی انیمیشن آموزشی برای کودکان منطقه در خصوص مواجهه آن‌ها با حوادث طبیعی ساخته شد.

وی با بیان اینکه در هشتمین جلسه وزرای کاهش آسیب‌ها، توانستیم به برنامه مدونی در خصوص کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی برسیم، تاکید کرد: برای مواجهه با مخاطرات طبیعی لازم است تا رویکرد خود را به روز رسانی کنیم تا بتوانیم پاسخ مناسبی به مخاطرات متنوع طبیعی داشته باشیم و با ارتقای مدیریت بلایا، به جامعه‌ای با توانمندی بالاتر در زمینه تاب‌آوری برسیم.

اسپری با بیان اینکه ما در سطح همکاری‌های ملی و منطقه‌ای باید همکاری‌های منسجم‌تری را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: هدف اصلی ما تهیه سندی در حوزه کاهش آسیب‌های بلایای طبیعی برای نهمین جلسه وزرای کاهش خطرات بلایای که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، هستیم.

وی با ابراز امیدوار از اینکه دستاورد‌های این جلسه کمک کند تا آمادگی بیشتری برای کاهش آسیب‌های مخاطرات طبیعی در پی داشته باشد و گام موثری برای حرکت رو به جلو در حوزه مقابله با بلایا طبیعی باشد و گفت: اطمینان دارم که امروز در این جلسه با تبادل تجربیات و توانمندی‌هایی که صورت می‌گیرد به این هدف می‌رسیم.

گفتنی است، روسا و مدیران مرکز آسیایی و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (APDIM)، فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IRFC)، مرکز آموزش و تحقیقات منطقه‌ای مدیریت خطر زلزله و تاب‌آوری برای غرب و آسیای مرکزی (RCECWA)، مرکز منطقه‌ای اکو برای مدیریت ریسک بلایای طبیعی (ECO-RCRM) و پژوهشگاه بین‌المللی لرزه‌شناسی و مهندسی زلزله (IIEES) نیز به ارائه نظرات و دستاورد‌های مجموعه‌های متبوع خود در زمینه مخاطرات طبیعی در منطقه اکو پرداختند.

بررسی پیشرفت‌های علمی و زمینه‌های کاهش خطر بلایا در چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو
بررسی پیشرفت‌های علمی و زمینه‌های کاهش خطر بلایا در چهارمین نشست گروه کارشناسان اکو
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دبیرخانه چهارمین اجلاس کارشناسان کشور‌های عضو اکو حاضران در روز نخست و پس از برگزاری این نشست در محل دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، طی روز‌های آتی از آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (AEEL)، ایستگاه پیش نشانگر زلزله شمال تهران و پدیده‌های فرونشست کاشان در کوهپایه کوه‌های کرکس و لبه کویر مرکزی ایران نیز بازدید خواهند کرد.

تعداد بازدید : 1

منبع: سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده