تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۵۴۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سهمی که باید به سیستان و بلوچستان برسد

فرآوری خارج از محدوده؛ ظرفیتی که در رنگین کمان معدنی ایران مغفول مانده است

‌می‌متالز - وجود بیش از ۴۰۰ معدن در سیستان و بلوچستان همچون ‏گنج نهانی بوده که این استان را به بهشت مواد معدنی ایران تبدیل کرده و منشاء تحولی عظیم در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور شده است، اما در حال حاضر محصولات معدنی خارج از این استان فرآوری می‌شود و هیچ سهمی از صادرات آن عاید نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه ‏گذاری بویژه در بخش معدن به شمار می‌رود و فعال‌شدن این ظرفیت از یک سو سرمایه‌گذاران را به سمت خود می‌خواند و از ‏سوی دیگر تحولی بزرگ در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور و استان ایجاد می‌کند. ‏‎

این استان با قرار داشتن روی کمربند فلزی و معدنی جهان، رنگین کمانی از معادن را در خود جای داده به‌طوری که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد.

از این حیث با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی در استان وجود دارد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند؛ اگرچه با رویکرد دولت سیزدهم و ورود شرکت‌های بزرگ معدنی این امر در سیستان و بلوچستان در حال تحقق است، اما فرآوری محصولات معدنی این خطه در خارج از استان، همواره انتقاداتی را به همراه داشته مبنی بر اینکه هیچ سهمی از صادرات مواد معدنی عاید نمی‌شود و این موضوع به ضرر استان است.

معادن و ذخایری مانند مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری، ‏سرب، روی، طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، ‏گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت که فعال‌شدن آن‌ها ظرفیت تحولی عظیم در اشتغال‌زایی و ‏اقتصاد کشور و استان سیستان و بلوچستان ایجاد و این خطه را به بهشت مواد معدنی ایران تبدیل کرده است.

سیستان و بلوچستان از این حیث رنگین کمان معادن ایران است که بیش از یک میلیارد تن از ذخایر معدنی در این استان شناسایی شده، اما این خطه قابلیت‌هایی برای صادرات ذخایر این معادن هم دارد که برجسته‌ترین آن، ظرفیت بندر چابهار است.

فرآوری خارج از محدوده؛ ظرفیتی که در رنگین کمان معدنی ایران مغفول مانده است

توسعه ظرفیت‌های امیدبخش در سیستان و بلوچستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تمرکز و توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل این استان زمینه توسعه این منطقه را فراهم کرده است، افزود: پیشرفت این منطقه از مسیر توسعه معادن، صنایع وابسته به معادن و تجارت خارجی در حال گذر است.

ایرج حسن پور در گفتگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این استان دارای محدوده‌های معدنی مس، طلا، آهن پلاسری، منیزیت، آنتیموان با ذخایر قابل قبولی بوده که یکی از ظرفیت‌های معدنی این منطقه معدن جانجا در شهرستان نیمروز است.

وی ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از معدن جانجا و صنایع وابسته به آن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد که ظرفیت اشتغال این مجموعه به ۱۰ تا ۵۰ هزار اشتغال افزایش خواهد یافت که لازمه این امر برنامه‌ریزی برای ایجاد صنایع پایین‌دست معادن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون حدود هشت هکتار محدوده معدنی در دست اقدام داریم که تا ۹۲ هکتار فقط در منطقه جانجا قابل توسعه است که باید اکتشاف در این منطقه توسعه پیدا کند تا با توسعه ظرفیت‌های‌امیدبخش استان از این نعمت بهره‌مند شود.

فرآوری خارج از محدوده؛ ظرفیتی که در رنگین کمان معدنی ایران مغفول مانده است

آینده‌ای درخشان با ساخت کارخانه فرآوری طلای تفتان

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان در منطقه تفتان وجود ذخایر مواد معدنی مس و طلا است که با حمایت‌های دولت، کارخانه فرآوری طلای تفتان در کنار این ذخایر معدنی با پیشرفت فیزیکی۸۰ درصدی در آینده نزدیک زمینه اشتغال چشمگیری را برای مردم منطقه تفتان فراهم خواهد کرد.

حسن پور با بیان اینکه سرمایه‌گذار ساخت کارخانه فرآوری طلای تفتان شرکت توسعه معادن پارس تأمین است، تأکید کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با هفت هکتار زیربنا در حال احداث است و پیش‌بینی شده میزان سرمایه‌گذاری در این کارخانه به ۳۵۰ میلیارد تومان برسد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت فرآوردی طلا در کارخانه تفتان ۸۳۲ کیلوگرم شمش طلا در سال است و اولویت اشتغال در این کارخانه با مردم بومی شهرستان تفتان خواهد بود.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان؛ با افتتاح کارخانه فرآوری طلای تفتان زمینه اشتغال چشمگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم برای مردم شهرستان فراهم و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در سواحل مَکُران در دستور کار قرار داده که تمام نقاط سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند خواهد شد، افزود: مرز گسترده با ۲ کشور افغانستان و پاکستان ظرفیت خوبی برای تجارت است.

حسن پور تأکیدکرد: باید بر روی بخش بهره‌مندی از مرز سرمایه‌گذاری کرد چرا که جمعیت این ۲ کشور بالا بوده، از سوی دیگر دسترسی به آب‌های آزاد فرصت تجارت را ۲ چندان می‌کند که در این زمینه باید تمرکز شود.

فرآوری خارج از محدوده؛ ظرفیتی که در رنگین کمان معدنی ایران مغفول مانده است

رونق تجارت و فعال‌سازی معادن، محرک توسعه سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان گفت: تجارت، یکی از موضوعاتی است که باید در این استان به آن توجه ویژه‌ای شود.

محمد کرمی گفت: شغل مردم سیستان و بلوچستان به کشاورزی، دامداری و بخشی نیز به ماهیگیری وابسته بوده، با توجه به شرایط خشکسالی که چند سالی است پیش آمده مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تجارت، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به زندگی مردم کمک کند، در این راستا چندی پیش وزیر صمت افغانستان به ایران آمد و کار‌های مشترکی نیز با ۲ کشور صورت گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مقرر شده بود از مرز میلک روزی هزار کشنده تردد داشته باشد، افزود: اکنون تردد این کشنده‌ها بیشتر شده و درخواست‌های دیگری هم مطرح شده بود که می‌توانیم تعدادی از آن‌ها را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: وزیر صمت افغانستان به جز اینکه مجموعه‌های دیگر را پای کار آورده، در سفر به چابهار تمایل خود به سرمایه‌گذاری در چابهار را هم اعلام کرد.

کرمی اضافه کرد: در حوزه صنایع در حال حاضر یک سری از محصولات را به افغانستان صادر می‌کنیم و می‌توانیم خودمان تولیدکننده باشیم؛ در بخش معادن پهنه وسیعی وجود دارد که تا منطقه ملک سیاه کوه و لار ادامه دارد اگر بخشی از این معادن فرآوری شود به سرعت شاهد رشد و توسعه مشکلات منطقه خواهیم بود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بالقوه فراوانی دارد که سرمایه‌گذاری و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها به نفع استان‌های دیگر نیز هست.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وجود مرز‌های زمینی و دریایی و وجود منطقه آزاد چابهار ظرفیت‌های خوبی برای فرآوری محصولات در استان و صادرات آن به خارج از کشور است.

وی با انتقاد از فرآوری محصولات معدنی استان در خارج از استان گفت: در حال حاضر محصولات معدنی در خارج از استان فرآوری می‌شود و هیچ سهمی از صادرات آن عاید استان نمی‌شود که این موضوع به ضرر استان است.

کرمی تأکید کرد: باید همه سرمایه‌گذاران ایرانی ساکن در کشور‌ها و استان‌های دیگر را برای سرمایه‌گذاری به سیستان و بلوچستان دعوت و شرایط را نیز برای سرمایه‌گذاری آن‌ها تسهیل کنیم.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده