تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۵
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۲۵۸۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازده قیمت سهام زغال‌ سنگ بهتر از سپرده بانکی

‌می‌متالز - سهام تولیدکنندگان داخلی زغال‌ سنگ طی یک سال گذشته بازدهی بالاتری نسبت به نرخ سود سپرده‌ها برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. در طول یکی دو سال گذشته پس از اینکه تقاضا برای زغال‌سنگ در سطح جهان افزایش پیدا کرد توجه به این بخش بیشتر شده است.

به گزارش می‌متالز، زغال‌ سنگ یکی از پرخبرترین کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۳ بود. در کشور‌های بسیاری مانند انگلیس و چین کاهش بارندگی‌ها منجر به افزایش تقاضا برای زغال‌ سنگ با هدف تولید برق شد. پس از این اتفاق قیمت زغال‌ سنگ چند برابر بیشتر از سقف تاریخی خود رشد کرد، ولی چینی‌ها با هدف مدیریت قیمت زغال‌ سنگ عرضه آن را افزایش دادند. این اخبار با نوسانات قیمتی شدیدی در بازار زغال‌ سنگ طی یک سال گذشته همراه بود. قیمت زغال‌ سنگ در بازار‌های جهانی طی یک سال گذشته بیش از ۶۷ درصد کاهش پیدا کرد. از طرفی افزایش تقاضا برای زغال‌ سنگ خبر خوبی برای تولیدکنندگان داخلی زغال‌ سنگ بود و سهام آن‌ها در بازار سرمایه مورد اقبال قرار داد.

کپرور، کزغال، کطبس و کشرق چهار تولیدکننده بزرگ زغال‌ سنگ و حاضر در بازار سرمایه هستند. بازدهی یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله سهام این شرکت‌ها به قرار نمودار زیر است:

بازده قیمت سهام زغال‌سنگ بهتر از سپرده بانکی

قیمت جهانی زغال‌ سنگ در طول یک ماه گذشته ۲.۷ درصد کاهش پیدا کرد، ولی قیمت سهام تولید کنندگان داخلی زغال‌ سنگ در طول یک ماه گذشته صعودی بود. بیشترین بازدهی قیمت سهام در این مدت متعلق به کطبس است. بازدهی سهام این شرکت در یک ماه گذشته به بیش از ۱۲ درصد می‌رسد. بازدهی سه ماهه کطبس نیز بیش از ۱۶ درصد مثبت است، ولی کشرق بازدهی ۳ ماهه منفی ۲۱ درصد به ثبت رساند. بازدهی ۶ ماهه در قیمت سهام تولیدکنندگان زغال سنگ منفی است.

بازدهی ۶ ماهه سهام کشرق نزدیک به منفی ۴۰ درصد است، بازدهی سهام کطبس، کزغال و کپرور نیز به بیش از ۱۰ درصد منفی است. در مقابل بازدهی یک ساله در سهام تولیدکنندگان زغال سنگ قابل قبول است. بازدهی ۱ ساله در سهام کپرور بیش از ۶۰ درصد است یعنی سرمایه‌گذاران در این شرکت بیش از ۲ برابر نرخ بهره سود بردند، در نماد کزغال و کطبس نیز سود سالانه بیشتر از نرخ بهره بانکی بود و در نماد کشرق بازدهی سالانه قیمت سهام بیش از ۱۸ درصد است. در مجموع سرمایه‌گذاران در نماد‌های زغال سنگ بازار سرمایه طی یک سال گذشته سود برده‌اند ضمن‌اینکه این شرکت‌ها از لحاظ بنیادی در صورت‌های مالی خود نیز سود شناسایی کرده‌اند. سود این شرکت‌ها به قرار نمودار زیر است:

بازده قیمت سهام زغال‌سنگ بهتر از سپرده بانکی

کشرق در گزارش ۶ ماهه بالاترین سود را شناسایی کرد و کپرور پایین‌ترین بازدهی را داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده