تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۹
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۳۲۵۹۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» بررسی می‌کند:

سوددهی «تجلی» بازی برد-برد برای بخش معدن

‌می‌متالز - رشد سوددهی ۶ ماهه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌تواند نوید بخش اتفاقات بزرگ در این مجموعه باشد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش شش ماهه اول ۱۴۰۲ منتشر شده بر روی کدال، مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها نصیب سهامداران شده است که نسبت به مدت مشابه دوره قبل معادل ۱۳۳% افزایش یافته است.

همچنین با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه و کاهش ۹۰ درصدی ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در مجموع سود عملیاتی شش ماهه شرکت ۱۰۶ درصد نسبت به دوره قبل افزایش نشان می‌دهد.

نگاهی به سوددهی «تجلی» نشان می‌دهد که در ۶ ماهه سال جاری، این مجموعه عملکردی رو به رشد داشته است. افزایش ۱۳۳ درصدی سود مجموعه آن هم در ۶ ماهه نخست سال، نوید‌بخش توسعه فعالیت‌های این مجموعه خواهد بود. امروز، شرکت «تجلی» به عنوان اولین شرکت پروژه‌محور به دنبال افزایش حضور خود در بخش معدن است و با رصد دقیق و کارشناسی شده بازار به سراغ پروژه‌هایی می‌رود که سوددهی در آن‌ها مشخص است.

از سویی دیگر انتشار این گزارش می‌تواند استقبال از سهام تجلی را افزایش داده و توان این مجموعه برای حضور در پروژه‌های جدید افزایش خواهد یافت.

البته این رشد با توجه به اینکه برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری «تجلی» تا پایان سال آتی به بهره‌برداری می‌رسند در گزارش سالانه می‌تواند رشد خوبی به همراه داشته باشد. پروژه فولاد شرق خراسان، پروژه‌های فولاد سرمد ابرکوه، صبا امید غرب خاورمیانه و پروژه‌های مشترک با فولاد مبارکه به خوبی پیش می‌روند. اواخر سال آینده ۳ پروژه شرکت فولاد سرمد ابرکوه به بهره‌برداری می‌رسد و تا اواخر سال ۱۴۰۴ همه پروژه‌های این شرکت بهره‌برداری خواهند شد.

اما نگاهی به برنامه‌های «تجلی» نشان می‌دهد، مسیر سرمایه‌گذاری در این مجموعه در سال‌های پیش رو، رو به تغییر خواهد بود. پروژه‌های جدید و حتی به گفته‌های مدیران این مجموعه حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در حوزه مواد نادر خاکی، عناصر حیاتی و پروژه‌های نوآور در ۱۰ سال پیش رو افزایش پیدا می‌کند.

این برنامه منجر به حضور پر قدرت «تجلی» در بخش معدن و ورود به پروژه‌های مهمی برای کشور خواهد شد. در واقع حمایت سهامداران باعث شد تا «تجلی» که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) است، مسیر جدیدی را برای جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش معدن خلق و این توسعه را با ورود به حوزه‌های جدید و استراتژیک سرعت دهد. بهره‌برداری از ذخایر عناصر نادر خاکی می‌تواند در کنار انقلاب در بخش معدن ایران، برای «تجلی» نیز اتفاق بسیار مهم و بزرگی باشد که نشان از توانمندی مالی و علمی آن دارد. با چنین رویکردی چندان دور از انتظار نیست که پروژه‌های فراسرزمینی نیز در سال‌های پیش رو در دستور کار «تجلی» قرار بگیرد. در نتیجه این افزایش سوددهی بازی دو سر برد برای «تجلی» و بخش معدن کشور و در نهایت به نفع سهامداران آن خواهد بود.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده