تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۳۲۶۳۱
سرویس خبر : محیط زیست
معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست

تالاب‌های ایران جان گرفتند/ به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت تالاب‌ها هستیم

می متالز - معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عمده تالاب‌های کشور در اثر بارندگی‌های اخیر کشور پرآب شده‌اند به تشریح وضعیت تالاب‌ها پرداخت و گفت: قدم بعدی ما ایجاد سازوکار جدید برای بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌هاست.
تالاب‌های ایران جان گرفتند/ به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت تالاب‌ها هستیم

به گزارش می متالز، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عمده تالاب‌های کشور پس از بارش‌های اخیر پرآب شده اند،گفت: تالاب گاوخونی پس از ۱۴ سال جریان آب تازه باران را در بسترش تجربه کرد و حدود ۳۰درصد از این تالاب آبگیری شده است.

*۷۰درصد از تالاب مهارلو و ۴۰ درصد از تالاب کم جان بختگان پرشد

وی با اشاره به پر شدن ۷۰ درصدی تالاب مهارلو از سیلابی که روانه استان فارس شد، با ابراز تاسف از خسارات وتلفات این سیل در شیراز و شهرهای اطراف اظهار داشت: قسمت کم جان بختگان هم پرآب شده اما بخش‌ نیرز کمتر آب گرفته است اما به طور کلی ۴۰ درصد این الاب آب گرفته است.

باقرازده کریمی حال تالاب هامون سیستان را در بهار امسال خوب عنوان کرد و گفت: بر اثر بارندگی‌های خوب در منطقه و کشور افغانستان ،به خوبی از سوی بخش افغانی در حال ورود با تالاب تشنه هامون است  و پس از سالها  ۳۰ درصد از این تالاب آب دارد و این اتفاق خوش آیند باعث آبدار شدن ۲۵ درصد از تالاب جازموریان هم شده است.

*هورالعظیم ایرانی و عراقی جان تازه گرفتند، بخش عراقی هم بر اثر بارندگی‌ها مملو از آب شد

 معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی آن نیز اعلام کرد: بخش ایرانی این تالاب تقریبا پر شده است و در حال برنامه ریزی هسیتم تا از ظرفیت‌های این تالاب که دوباره احیا شده است بهترین استفاده را ببریم.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان شرایط مطلوب این تالاب مهم مرزی را حفظ کرد، نیز گفت:مسیرهای ورود آب به تالاب هورالعظیم طی سالهای خشکی آن تا حدود زیادی مسدود شده بود، بسیاری از مسیرها به زیر کشت رفته بود یا برای ساخت جاده پوشانده شده بود اما استاندار به ما قول داده است به سرعت مسیل‌ها را احیا کند تا پس از این جریان آب بدون هیچ مانعی به سمت تالاب روان شود.

به گفته وی مسیر احیای تالاب‌های ایران با این سیل روان شد، چراکه کارشناسان و مسئولان سازمان محیط زیست باید سال‌ها برای تامین اعتبارات احیا و از آن مهمتر تعامل با مردم و مسئولان زمان صرف می‌کردند تا به حریم رودخانه ها و تالاب‌ها تجاوز نکنند، اما این سیل به ما آموخت که تجاوز به حریم رودخانه‌ها چه خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

 معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست  از پرشدن تالاب‌های کشور عراق براثر بارندگی‌ها اخیر خبرداد.

*امید برای احیای دریاچه ارومیه با نزدیک شدن به مرز تراز اکولوژیک

باقرزاده کریمی با اشاره به افزایش حدود ۴۵ سانتیمتری آب سطح تراز دریاچه ارومیه نیز گفت: برای دستیابی به تراز اکولوژیک هنوز ۲ متر ۸۰ سانتیمر فاصله داریم اما این حجم آب ورودی به دریاچه می‌تواند در سرنوشت آن تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به توضیح  وضعیت تالاب‌های کوهستانی پرداخت و اعلام کرد: تالاب‌های کوهستانی و تالاب‌های استان گلستان تقریبا پر شده‌اند و این بارش‌ها جبران چندین سال خشکسالی را کرده است. 

*لزوم بازنگری در مقرارت و قوانین موجود رد خصوص حریم و بستر رودخانه‌ها

 معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست  در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان سازمان محیط زیست درباره تجاوز به حریم رودخانه‌ها و تالاب‌ها از دستگا‌ه‌های مسئول شکایت خواهند کرد یا خیر پاسخ داد: سیلاب اخیر باید دقیق‌تر کنکاش شود و با تنها با اعلام شکایت این مساله رفع رجوع نمی‌شود چراکه مقصر اصلی خسارت این سیل در کشور سیاست‌گذاری‌ها و پروژه‌های عمرانی بود و این مساله مختص یک دستگاه خاص نیست.

وی ادامه داد: باید در مقررات و قوانین موجود بازنگری کنیم، چراکه درخصوص رعایت حریم‌های طبیعی ضعف‌های قانونی داریم و عدم هماهنگی دستگاهها و ضعف فرهنگی موجود در کشور هم این خلاءها را تشدید کرده است.

*برنامه سازمان محیط زیست پس از احیای تالاب‌ها

باقرزاده کریمی در پاسخ به این سوال که آیا با پرآب شدن تالاب‌ها ماموریت این سازمان درباره تالاب‌ها تمام شده است، گفت: کمی از بار کارها کم شد، اما حالا باید مواظب باشیم که از آب تالاب‌ها برداشت نشود.

وی در ادامه اظهار داشت: به دنیال ایجاد یک سازوکار برای مدیریت تالاب‌ها با حضور استانداران هستیم تا با حفظ منافع زیست محیطی آن به عنوان یک جاذبه گردشگری منبع مناسبی برای تامین منابع اقتصادی جوامع محلی شود که در این صورت مسئولیت سازمان محیط زیست برای نظارت بر ساختارهای گردشگری پیچیده‌تر هم می‌شود.

عناوین برگزیده