تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۳۲۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فاصله 2.6 درصدی شاخص کل با سقف تاریخی

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (20 فروردین)

می متالز - صف‌های طولانی خرید در شمار زیادی از سهم‌های بورسی همچنان پا برجاست. پیوستن سرمایه‌های خرد به بازار، ارزش معاملات را به سطوح چشمگیری هدایت کرده و شاخص کل با رشد بیش از یک درصدی، پس از حدود 6 ماه به محدوده 190 هزار واحد بازگشته است. به نظر می‌رسد تمرکز اهالی بورس تهران بیشتر بر چشم‌انداز افزایش نرخ ارز مرجع، روند افزایشی بهار دلار نیمایی، صعود قیمت‌های جهانی و فصل داغ مجامع شرکت‌های بورسی و تقسیم سود است و وزن زیادی به اخبار غیراقتصادی نمی‌دهد.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (20 فروردین)

به گزارش می متالز، برخی از فعالان سهام افت مقطعی شاخص طی روز گذشته را ناشی از ریسک حاصل از تروریستی‌خواندن سپاه از سوی آمریکا دانستند. اما برگشت نماگر بازار به محدوده مثبت طی روز گذشته و رشد جالب توجه قیمت‌ها در دادوستدهای امروز حاکی از عدم توجه معامله‌گران به مسائل سیاسی و تمرکز بر متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر سهام است.

یکی از مهمترین متغیرهای موثر بر ارزش سهام، قدرت بالای نقدینگی است که شاخص سهام را توام با قیمت ارز به سطوح بالار هدایت کرده است. ناکامی پی‌درپی سیاست‌گذار در کنترل غیرعلمی بهای ارز و تمهیدات اخیر سیاست‌گذار برای کاهش اختلاف بین نرخ‌های رسمی ارز و همگرایی هر چه بیشتر با نرخ‌های بازار آزاد چشم‌انداز ارزی فعالان بورسی را دستخوش تغییر کرده است. تاثیر مستقیم و غیرمستقیم این متغیر کلان بر ارزش طیف وسیعی از شرکت‌های بورسی در کنار رونق پایدار معاملات بورس کالا دو عاملی است که فروشندگان سهام را مغلوب متقاضیان کرده و شاخص کل سهام را در مسیر صعودی پیش می‌راند.

ورود مجدد شاخص به کانال 190 هزار واحدی

شاخص کل امروز به لطف تقاضای قوی در اکثر صنایع حدود 2 هزار واحد دیگر ارتفاع گرفت و پس از حدود 6 ماه(از نهم مهرماه) قدم در میانه کانال 190 هزار واحد جا خوش کرد. علاوه بر نمادهای بزرگ کالایی صنایع فلزات، پتروپالایشی که امروز هم مسیر صعودی خود را حفظ کرده‌اند، تک‌نمادهای بزرگی چون «اخابر»، «رمپنا» و «همراه» هم به لطف جو عمومی حاکم بر بازار در فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل دیده می‌شوند. مروری بر صدر همین فهرست نشان می‌دهد که تقاضا فراگیر و حرکت خریداران جنبه دسته‌جمعی دارد. بر همین اساس می‌توان گفت تفکیک سهام بر اساس ارزندگی و سودآوری اولویت خریداران نیست بلکه پیوستن به جریان سهام برای رهایی از تورم نقش اثرگذارتری ایفا می‌کند.

قدرت‌نمایی پول‌های جدید

برای سومین روز متوالی از سال جدید است که ارزش معاملات خرد از مرز 800 میلیارد تومان عبور می‌کند. ارقامی که از ابتدای آبان سال گذشته تا به حال تجربه نشده بود. از طرفی، بررسی ارقام تغییر مالکیت نیز حکایت از حضور پررنگ‌تر سهامداران حقیقی در سمت خرید است که مطابق تجربه‌های تاریخی با رفع ریسک‌های محیطی و بروز حمایت‌های بنیادی محقق می‌شد. البته همیشه خطر هیجان‌زدگی و عدم توجه به متغیرهای بنیادی در حرکت‌های دسته‌جمعی وجود داشته که می‌تواند در این موج برخی از معامله‌گران ناآشنا به سهام ارزنده را با رفتارهای هیجانی و زیان‌های احتمالی مواجه سازد.

روز شلوغ بورس کالا

بورس کالا نیز روز شلوغی را پشت سر می‌گذارد. این بازار در گروه محصولات صنعتی با عرضه چندین دسته از فلزات همراه بود. رشد نرخ ارز در بازار آزاد طی دادوستدهای روز گذشته از جمله عواملی است که انتظار می‌رفت بر معاملات کالایی امروز اثرگذار باشد. با این وجود پیش‌بینی از ثبات چنین نرخ‌هایی در بازار آزاد است که می‌تواند هجمه تقاضا برای این محصولات را رقم بزند.

موضوعی که اگر چه در معاملات امروز بورس کالا خود را نشان داد اما چندان مشهود نبود. امروز و در گروه محصولات صنعتی، شمش بلوم فولادی، شمش روی، مفتول مسی و بیلت آلومینیومی عرضه شد. فولاد کاوه جنوب کیش، 10 هزار تن شمش فولادی خود را در قیمت پایه 3256 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد. سقف قیمتی تقاضا برای این محصول در سطح 4125 تومان و قیمت پایانی معاملات آن در نزدیکی 4050 تومان قرار خواهد گرفت که حاکی از رشد بیش از 25 درصدی قیمت معامله نسبت به قیمت پایه و براساس رقابت خریداران است. فاصله 8 درصدی قیمت خرید شمش بلوم فولاد کاوه در معاملات امروز (تحویل 25 فروردین) با قیمت میانگین فروش اسفند همین محصول نیز جالب توجه است.
علاوه بر این قیمت پایانی این محصول در جلسه پیشین عرضه، 14 اسفند ماه، 3837 تومان مشخص شده بود و بر این اساس این محصول سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است.

شرکت توسعه صنایع روی خاورمیانه نیز 75 تن شمش روی 99.96 درصد خود را در قیمت پایه 31.59 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه کرد. با توجه به قیمت نزدیک به 2900 دلاری هر تن روی در معاملات امروز بازار فلزات لندن، معادل دلاری این نرخ را می‌توان در حدود 10900 تومان تخمین زد. با این حال برای این محصول تنها 50 تن تقاضا در قیمت پایه قرار گرفت و رقابتی در معاملات این محصول شکل نگرفت. اگر چه قیمت این محصول نسبت به سقف قبلی، 28 میلیون تومان، با رشد نسبی همراه شده است اما به نظر می‌رسد عدم باور نسبت به رشد ادامه‌دار نرخ ارز در معاملات این محصول مشهود است.

مس مفتول صنایع ملی مس ایران نیز که در حجم 1000 تن در قیمت پایه 64.1 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شده، قیمت میانگین موزون بالای 69 میلیون تومان را به ثبت رسانده‌است که رشد بیش از 7 درصدی نسبت به قیمت پایه را نشان می‌دهد و از آنجایی که این قرارداد به صورت نقدی صورت پذیرفته‌است، ثبت چنین قیمتی در این وضعیت بیانگر نوعی ثبات در محدوده‌های فعلی‌ست. نرسیدن قیمت‌ها به سقف قیمت معامله شده قبل از شروع سال جدید نیز به نوعی موید این ثبات و عدم رغبت خریداران به سفارش‌گذاری در قیمت‌های بالاتر است.

معاملات کالایی امروز با عرضه محصولات پلیمری در ساعت 13:30 پیگیری خواهد شد. طی ماه‌های اخیر محصولات این گروه واکنش کمتری به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نشان داده‌اند و از این منظر می‌توانند معیار قابل‌اتکاتری از برآورد معامله‌گران از ادامه روند نرخ ارز بدست دهند.

عناوین برگزیده