تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۶۸۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اطلاعیه:

بارگذاری پیش نویس دستورالعمل سرمایه‌گذاری صنعتی جهت اظهار نظر ذی نفعان

‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنایت به ضرورت توجه مضاعف به موضوعات سرمایه‌گذاری در سال «مهار تورم و رشد تولید» و با هدف بهبود محیط کسب و کار با کسب نظر از بخش خصوصی و سازمان‌ها و ادارات تابعه، نسبت به بروزرسانی و تدوین نسخه جدید دستورالعمل اخذ پروانه بهره برداری واحد‌های تولیدی اقدام نموده است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه فرآیند سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و صنایع معدنی با اخذ «جواز تأسیس» جهت اجرای طرح‌های صنعتی آغاز می‌شود. پس از تکمیل و راه‌اندازی طرح، مجوزی تحت عنوان «پروانه بهره‌برداری» برای واحد صنعتی صادرخواهد شد که بیانگر شروع مرحله تولید تجاری است. بیش از ۱۰ سال است که دستورالعمل واحدی برای صدور این مجوز‌ها ابلاغ شده و ملاک عمل می‌باشد. در این بازه زمانی و حسب ضرورت برای فعالیت‌های صنعتی خاص، بخشنامه‌های متعدد دیگری نیز به عنوان متمم دستورالعمل مذکور ابلاغ شده است. از آنجاکه در دستورالعمل جاری تا حد زیادی به تلخیص موارد پرداخته شده، برخی رویه‌ها نظیر شرایط تمدید مجوز، صدور المثنی، نحوه تعلیق یا رفع تعلیق، انتقال، تغییر نام و ... به صراحت ذکر نشده و لذا موجب بروز ابهام برای مراجع صدور گردیده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آن شد تا با عنایت به ضرورت توجه مضاعف به موضوعات سرمایه‌گذاری در سال «مهار تورم و رشد تولید» و با هدف بهبود محیط کسب و کار با کسب نظر از بخش خصوصی و سازمان‌ها و ادارات تابعه، نسبت به بروزرسانی و تدوین نسخه جدید دستورالعمل اقدام نمایدکه اهم مزیت‌های آن به‌شرح زیر است:

جهت اجتناب از بروز خطا‌های سهوی در صدور مجوز به دلیل عدم آگاهی مراجع صدور از آخرین ضوابط مرتبط، بخشنامه‌های پراکنده که پیرو دستورالعمل فعلی ابلاغ شده بود در نسخه جدید تجمیع شده است؛ ضمناً با رویکرد تسهیل امور، بخشنامه‌های منسوخ و برخی موارد که مخل فضای کسب و کار تشخیص داده شده، حذف گردیده است.

به‌منظور بهره‌مندی و دسترسی همه آحاد جامعه به اطلاعات مرتبط با فرصت‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های دارای اولویت مشخص و از طریق درگاه اطلاعاتی وزارت متبوع به‌صورت مستمر بروزرسانی خواهد شد و این موضوع در دستورالعمل نیز قید شده است. همچنین با هدف تخصیص بهینه منابع، مشوق‌های وزارتخانه و نحوه اعطای آن به اولویت‌های سرمایه‌گذاری، در قالب یک بسته حمایتی در فصل هفتم پیش‌نویس دستورالعمل جدید پیش‌بینی شده است.

در راستای افزایش بهره‌وری سرمایه، استفاده حداکثری از امکانات بلااستفاده در واحد‌های موجود مورد تأکید قرار گرفته است. (از طریق افزایش حمایت‌های قابل ارائه به واحد‌های تولید بدون کارخانه، صدور چند مجوز در یک محل و ...)

جهت ارتقاء سلامت اداری، حتی‌الامکان برای مواردی که تصمیم‌گیری در آن به تشخیص مراجع صدور مجوز محول شده بود، ضابطه مشخصی تنظیم شده است (مقرر است این ضوابط در فرآیند‌های جاری از طریق سامانه به‌صورت هوشمند مورد اقدام قرار گیرد.)

پیش‌نویس مذکور جهت رؤیت و اظهار نظر همه ذینفعان، در سایت قوانین و مقررات وزارت متبوع به آدرس https://ghavanin.mimt.gov.ir بارگذاری شده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده