تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۷۱۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس معدن اتاق بازرگانی اصفهان:

بازسازی معادن در ایران انجام نمی‌شود

‌می‌متالز - رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنعت، معدن استان اصفهان گفت: در دنیا بازسازی معادن را داریم، اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد هیچ گونه برنامه مدونی از طرف نه سازمان محیط زیست و نه منابع طبیعی برای بازسازی نیست.

به گزارش می‌متالز، محمود بندرچی برگزارکننده سیزدهمین نمایشگاه تخصصی زنجیره تامین معدن، سیمان، فولاد، تونل‌سازی، راهسازی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به استفاده حداکثری از مزیت‌های استان اصفهان به تاریخچه‌ای از برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه ماشین‌آلات فنی و راهسازی برگزار کردیم که در کشور بی‌سابقه بود و مجموعه ما از سال ۹۵ نمایشگاه تخصصی صنعت سیمان را در اصفهان پایه‌گذاری کرد و ۶ دوره نیز این نمایشگاه‌ها را برگزار نمود.

وی افزود: با جلسات و تبادل نظر با کمیسیون اتاق بازرگانی و هم چنین بازدید میدانی از نمایشگاه‌های موثر خارج از کشور به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب استان می‌توان گفت ۶۰ درصد ظرفیت کشور در حوزه معدن، سیمان و فولاد را استان اصفهان تامین می‌کند بنابراین عنوان نمایشگاه زنجیره ترمیم، معدن، سیمان و فولاد شد تا همه شاخه‌ها را در برگیرد.

برگزارکننده نمایشگاه سیزدهم، روند برگزاری نمایشگاه را از اکتشاف تا فرآوری عنوان کرد و ادامه داد: اکنون حدود ۱۰۰ مشارکت‌کننده داریم که بالغ بر ۵۰ درصد آن از استان تهران، ۲۵ درصد از استان اصفهان و ۲۵ درصد دیگر نیز از سایر استان‌ها و نمایندگان کشور‌های خارجی هستند.

بندرچی سطح نمایشگاه را بسیار بالا بیان کرد و افزود: خواهش ما این است که واحد‌های فعال معدنی استان و به خصوص مجموعه‌های فولادی که در بخش معدن فعال هستند مشارکت جدی داشته باشند و همه فعالان حوزه‌های معدن، فولاد و سیمان استان حضور جدی در نمایشگاه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۲۰ کارخانه سیمان در محدوده استان اصفهان و استان‌های هم جوار وجود دارد که بالغ بر یک سوم تولید کشور را دربرمی گیرد و این مزیت بسیار خوبی است.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنعت، معدن استان اصفهان گفت: میزان پروانه بهره‌برداری معادن که در حال حاضر در کشور استفاده می‌کشود کمتر از یک درصد مساحت هست اینکه معادن در حال تخریب است یک کد اشتباه است و میزان آلودگی معادن از میزان آلودگی ویلاسازی‌های لواسان بسیار کمتر است.

حسام‌الدین فرهادی‌نسب اظهار داشت: معدنکاری که در ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر شهر زندگی می‌کند و بیشتر انس را با طبیعت دارد دنبال تخریب نیست، اما ذات معدن تخریب است، اما به دنبال تخریب سازندگی است مشابه عمل جراحی که با انجام ان تومور برداشته و زندگی به بیمار بخشیده میشود.

وی بیان داشت: در تبصره ۱۴ ماده قانونی مشخصا آمده است که ۱۵ درصد از حقوق دولتی که پرداخت می‌شود باید صرف زیر ساخت‌ها و جاده‌ها و اموری که مربوط به آن منطقه هست با اولویت در آن منطقه شود و ۱۲ درصد دیگر را از مبلغ پرداختی برای احیا و بازسازی بخش منابع طبیعی و محیط زیست منطقه صرف شود که آن بخش ما می‌پردازیم و باید منابع طبیعی و سازمان برنامه و بودجه و استانداری پاسخ دهند که چرا هزینه نشده است.

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنعت، معدن استان اصفهان تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در شورای معادن از ارگان‌های مربوطه خواست که این هزینه‌های برگردد، اما این اتفاق صورت نگرفت.

وی گفت: در دنیا بازسازی معادن را داریم، اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد هیچ گونه برنامه مدونی از طرف نه سازمان محیط زیست و نه منابع طبیعی برای بازسازی نیست. خود آن‌ها هم نمی‌دانند و صرفا مانع می‌شوند.

فرهادی نسب افزود: کل مناطق تحت پوشش محدوده‌های معدنی که شامل معادن و برداشت می‌شود کمتر از ۷ درصد مساحت کل کشور است.

وی گفت: از رژ لب زنان تا تیرآهنی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود از معادن استفاده می‌شود چطوری چنین شغلی با طیف گسترده را می‌خواهید محدود کنید.

وی بیان داشت: سیاست اشتباه دیگری که از سوی محیط زیست و منابع طبیعی شاهدیم اینکه دلیل بسیاری از فرونشست‌ها در بیابان‌های اطراف استان بخاطر کاشت درخت طاق و گز است که یکی از عوامل خرابی محیط زیست به شمار می‌رود.

محمود بندرچی برگزارکننده نمایشگاه ۱۳ زنجیره تامین نیز در این نشست گفت: در سال ۹۱ همایشی تحت عنوان اکتشاف در معادن برگزار شد که یکی از محور‌های این همایش تخریب محیط زیست بود در این همایش با ادله محکم سهم تخریب در معادن را فقط ۵ درصد اعلام کردند و ۸۵ درصد تخریب محیط زیست از سوی کشاورزی اعلام شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده