تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۲۷۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استانداری خراسان جنوبی:

از ابتدای سال ۲۶ واحد معدنی در خراسان جنوبی احیا شدند

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در شش ماهه اول امسال تعداد ۲۶ معدن استان احیا شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباس‌زاده، صبح امروز دوشنبه ۲۷ آذر در شورای معادن استان گفت: طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست و در این راستا از ابتدای امسال ۲۶ معدن در خراسان جنوبی احیا شده و به چرخه فعالیت برگشته‌اند.

وی با اشاره به راکد بودن بیش از ۳۰۰ واحد معدنی در استان، افزود: این واحد‌ها باید یا فعال شوند و یا مشمول ماده ۲۰ شده و با باطل شدن پروانه بهره برداری آنها، از طریق مزایده واگذار شوند.

معاون استاندار متذکر شد: ۴۱۹ واحد معدنی هم آمار میزان استخراج خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند که این واحد‌ها نیز باید تعیین تکلیف شوند و حقوق دولتی را پرداخت کنند.

عباس زاده اظهار کرد: دبیرخانه شورای معادن استان باید برای تعیین تکلیف ۹۰۹ واحد معدنی دیگر موجود در خراسان جنوبی اقدام لازم را انجام دهد تا وضعیت آن‌ها به خوبی مشخص شود که آیا پروانه این واحد‌های باید تمدید شود، یا قابلیت بهره برداری را دارند و یا باید مشمول ماده ۲۰ شوند.

۳۱۹ معدن راکد در خراسان جنوبی

عباس جرجانی مدیر اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس شرکت تهیه و تولید امور معدنی ایران نیز گفت: از مجموع ۷۵۲ معدن خراسان جنوبی، ۳۱۹ معدن راکد هستند.

وی تصریح کرد: از ۷۵۲ معدن موجود در خراسان جنوبی، ۹۴ واحد، معدن فلزی‌اند و از این تعداد، ۶۵ واحد فعال و ۲۹ واحد غیر فعال هستند.

جرجانی با اشاره به وجود ۳۹۳ معدن غیر فلزی در استان، افزود: از این تعداد، ۲۷۰ واحد فعال و ۱۲۳ معدن هم غیر فعالند و از ۱۷۰ واحد معدنی سنگ تزئینی هم ۱۰۳ واحد فعال و ۶۷ واحد غیر فعال هستند.

به گفته وی؛ از ۹۵ واحد معدنی مصالح ساختمانی خراسان جنوبی هم ۶۶ واحد فعال و ۲۹ واحد غیر فعالند و در مجموع از ۷۵۲ معدن موجود در استان، ۵۰۴ واحد فعال و ۲۴۸ واحد معدنی غیر فعال هستند.

مدیر اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس شرکت تهیه و تولید امور معدنی ایران با اشاره به اینکه طرح پایش معادن خراسان جنوبی از هفته آینده شروع می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری باید یکصد معدن خراسان جنوبی تعیین تکلیف و ۴۶ واحد هم احیا شوند که در شش ماهه ابتدای سال جاری ۲۶ معدن استان فعال شده اند و ۳۱۹ معدن راکد در خراسان جنوبی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

جرجانی ادامه داد: هزار و ۴۲۷ محدوده مزایده‌ای در استان داریم که برای ۵۱۸ مورد آن‌ها مزایده برگزار شده است.

وی با بیان اینکه از نظر برگزاری مزایده برای محدوده‌های معدنی، خراسان جنوبی و اصفهان در کشور، رکورد دارند، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های مورد نیاز معادن خراسان جنوبی به ما اعلام شود تا در راستای اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده