تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۷۵۸۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

جولان آهن اسفنجی بر بام قیمتی سالانه

‌می‌متالز - قیمت آهن اسفنجی با آغاز فصل پاییز صعودی شد، ولی رکود حاکم بر بازار نوسانات قیمتی شدیدی در معاملات آهن اسفنجی ایجاد کرد با این حال روند قیمت آهن اسفنجی از معامله ۲۷ آبان ماه به بعد گارد صعودی گرفت و با افزایش بیش از ۱۳ درصدی از کیلویی ۱۱ هزار و ۷۰۹ تومان به کیلویی ۱۳ هزار و ۳۳۴ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، ۱۸ آذرماه قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به بالاترین عدد در سال ۱۴۰۲ رسید. پیش از این هر کیلوگرم آهن اسفنجی روز بیستم خرداد با قیمت کیلویی ۱۳ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شده بود و این بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ بود، ولی ۱۸ آذر ماه قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی به کیلویی ۱۳ هزار و ۵۷۳ تومان رسید و در معامله این هفته بورس کالا آهن اسفنجی کیلویی ۱۳ هزار و ۳۳۴ تومان قیمت خورد.

قیمت آهن اسفنجی با آغاز فصل پاییز صعودی شد، ولی رکود حاکم بر بازار نوسانات قیمتی شدیدی در معاملات آهن اسفنجی ایجاد کرد با این حال روند قیمت آهن اسفنجی از معامله ۲۷ آبان ماه به بعد گارد صعودی گرفت و با افزایش بیش از ۱۳ درصدی از کیلویی ۱۱ هزار و ۷۰۹ تومان به کیلویی ۱۳ هزار و ۳۳۴ تومان رسید. متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

جولان آهن اسفنجی بر بام قیمتی سالانه

شکست سقف قیمتی سال آهن اسفنجی در معامله ۱۸ آذر ماه با اعمال محدودیت‌های بسیاری در معاملات این هفته همراه بود. در معامله این هفته برای ۹۲ هزار تن آهن اسفنجی بیش از ۱۳۰ هزار تن سفارش ثبت شد و به همین دلیل قیمت آهن اسفنجی به بیش از ۱۸ درصد بالاتر از قیمت پایه رسید. در معامله ۱۸ آذرماه قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا ۲۱ درصد بالاتر از قیمت پایه بود.

آهن اسفنجی در ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲

آیا روند صعودی قیمت آهن اسفنجی در ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ ادامه دارد؟ پاسخ بسیاری از فعالان بازار به این سوال مثبت است. حتی در دو معامله پایانی آذر ماه نیز آهن اسفنجی بعضی از شرکت‌ها با قیمتی بالاتر از ۱۴ هزار تومان معامله شده است. در طول سال‌های گذشته نیز همزمان با کاهش دمای هوا تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه در طول هفته‌های گذشته افزایش قیمت سنگ‌آهن و سایر محصولات فولادی در بازار‌های جهانی چراغ سبز خوبی به بازار آهن اسفنجی برای افزایش قیمت‌ها بود. این مسائل باعث شده تا فعالان بازار منتظر افزایش قیمت آهن اسفنجی به محدوده کیلویی ۱۵ هزار تومان باشند. از طرفی بازارساز طی هفته‌های گذشته با ابزار مختلف در تلاش برای کنترل قیمت است. پیش این نیز حضور پرقدرت بازارساز منجر به کاهش قیمت آهن اسفنجی شده‌بود با این حال اکنون تقاضا برای آهن اسفنجی در سطح بالایی قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده