تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۲۹۰۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احتمال توقف روند صعودی سنگ آهن با کاهش قیمت مسکن در چین

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌ آهن در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ و پس از تصویب بسته‌های حمایتی از بازار مسکن چین گارد صعودی گرفت با این حال داده‌های جدید شرکت اطلاعات املاک چین نشان می‌دهد قیمت املاک نوساز در این کشور همچنان در حال کاهش است.

به گزارش می‌متالز، افزایش قیمت سنگ آهن در ۳ ماه پایانی از سال ۲۰۲۳ با افزایش صادرات آن از سوی کشور‌های تولیدکننده‌ای مانند هند همراه بود. استیل‌ میت در گزارشی مدعی شد صادرات سنگ آهن هند در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۷۷ درصد افزایش یافته است. هندی‌ها در تمام ماه‌های سال میلادی سنگ آهن بیشتری صادر کردند، ولی در ماه‌های پایانی به خصوص پس از رشد قیمت سنگ آهن بر صادرات خود افزودند.

احتمال توقف روند صعودی سنگ آهن با کاهش قیمت مسکن در چین

قیمت سنگ آهن در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ از محدوده ۱۰۰ دلار تا ۱۴۰ دلار افزایش پیدا کرد و در نخستین معامله سال ۲۰۲۴ نیز به مرز ۱۴۳ دلار رسید. خوش‌بینی نسبت به اقتصاد چین با افزایش تقاضا برای سنگ آهن همراه بود. در ماه‌های پایانی از سال ۲۰۲۳ دولت چین بسته حمایتی جدیدی برای تحریک تقاضا در بخش مسکن به تصویب رساند. رکود در بخش ساخت و ساز چین طی سال ۲۰۲۳ با کاهش شدید تقاضا برای فلزات و محصولات فولادی همراه بود و به همین دلیل قیمت سنگ آهن نزولی شده بود، ولی امروز امید به غلبه بر رکود در بازار مسکن چین از همیشه بیشتر است، به همین دلیل قیمت سنگ آهن به سرعت در حال افزایش است. با این حال جدیدترین آمار‌ها شرایط بازار مسکن چین را بحرانی نشان می‌دهد.

بلومبرگ در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت داده‌های اولیه از شرکت اطلاعات املاک چین نشان می‌دهد ارزش فروش خانه‌های نوساز در میان ۱۰۰ شرکت بزرگ املاک با کاهش ۳۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته به ۴۵۱.۳ میلیارد یوآن معادل ۶۴ میلیارد دلار رسید.

احتمال توقف روند صعودی سنگ آهن با کاهش قیمت مسکن در چین

کاهش قیمت مسکن در چین و رکود بخش ساخت‌وساز در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ نیز ادامه‌دار بود. نتایج یک بررسی دیگر از افزایش بدهی توسط شرکت‌های ساخت‌وساز چینی حکایت می‌کند. در سال ۲۰۲۳ نیز اورگراند غول ساخت‌وساز چینی به دلیل حجم بالای بدهی‌ها ورشکست شد و کانتری گاردن دیگر شرکت فعال در این زمینه برای پرداخت بدهی‌های خود با مشکلات بسیاری دست‌و پنجه نرم می‌کند. دولت چین وعده داده تا این شرکت‌ها را برای پرداخت بدهی حمایت خواهد کرد. با این وجود داده‌های شرکت اطلاعات املاک چین از ادامه رکود در بازار مسکن این کشور خبر می‌دهد.

کاهش قیمت مسکن باعث شده تا تولیدکنندگان به جای راه‌اندازی پروژه‌های جدید بر روی تکمیل پروژه‌های قدیمی تمرکز کنند و همین مساله تقاضا برای محصولات فولادی و به دنبال آن سنگ آهن را کاهش داده است. حالا اگر داده‌های منفی از بخش مسکن چین در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد شاید ترمز روند صعودی قیمت سنگ آهن دوباره توسط بازار مسکن چین کشیده شود و این خبر بدی برای صادرکنندگان سنگ آهن مانند هند است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده