تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۲۹۲۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو روی سکه نماد‌های کوچک و بزرگ

‌می‌متالز - روز گذشته مجددا شاهد حرکت آرام و خزنده همه بازار‌ها به سمت سطوح پایین‌تر بودیم. این در حالی است که به نظر می‌رسد اخبار جدید خودرویی به‌زودی بتواند تحولات جدی در بازار سهام ایجاد کند. نماد‌های خودرویی در روز شنبه با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. از سوی دیگر موافقت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به وزارت صمت، می‌تواند بازار سهام را با تغییرات جدیدی مواجه کند. در سال گذشته نیز اختلاف شورای رقابت با وزارت صمت پیرامون عرضه و قیمت‌گذاری خودرو بازار سهام را به‌کرات از روند صعودی بازداشت.

به گزارش می‌متالز، آزمون و خطای سیاستگذار در مساله عرضه و قیمت‌گذاری دستوری خودرو طی یک دهه گذشته مشکلات زیادی را برای بازار به وجود آورده است. به همین دلیل اخباری که در مورد بازار خودرو مخابره می‌شود بلافاصله واکنش اهالی بازار سهام را به دنبال دارد. نخستین روز معاملاتی هفته نیز صدور مجوز فروش ۶۰هزار دستگاه خودرو (ایران‌خودرو و سایپا) با قیمت ۵درصد زیر حاشیه بازار توانست توجه‌ها را به سمت نماد‌های خودرویی جلب کند، اما شاخص کل نتوانست از روند نزولی خارج شود. با وجود اینکه برخی از سناریو‌های بورسی از ورود بورس به دوران جدیدی از رکود حکایت می‌کند، اما برخی تحرک‌ها این سناریو را منسوخ می‌شمارد و به نظر می‌رسد در روز‌های آینده گروه‌های خودرو و قطعات شاهد اقبال سهامداران باشند. این موضوع می‌تواند بر کلیت بازار نیز اثر مثبت بگذارد. در هفته‌های گذشته شاخص کل در روندی منفی قرار داشته که نشان‌دهنده این است که نماد‌های شاخص‌ساز نتوانستند رضایت تحلیلگران را جلب کنند.

افزون بر آن، با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز همچنان با ریسک گاز دست به گریبان هستند، بنابراین می‌توان این‌طور استنباط کرد که سهام بزرگ شانسی برای جهش قیمتی ندارند. بر همین اساس نباید انتظار داشت شاخص کل بتواند در مسیر صعودی قرار بگیرد. اما این همه ماجرا نیست. نماد‌های کوچک همچنان از پتانسیل رشد برخوردارند و احتمالا شاهد چرخش پول و معامله‌گران به سمت گروه‌های کوچک خواهیم بود. این وضعیت می‌تواند نوید زمستان مطلوب‌تری را بدهد. بررسی عملکرد برخی از صنایع نشان می‌دهد شرکت‌های حمل‌ونقل، ساختمانی، غذایی، دارویی و سیمانی در سقف‌های جذابی معامله می‌شوند و این روند تا پایان سال می‌تواند تداوم یابد. اما وضعیت خورویی‌ها تاحدوی متفاوت از این نمادهاست. از منظر نموداری نیز بعید به نظر می‌رسد گروه‌های مذکور با ریزش مواجه شوند. اگر به این شرایط، وضعیت رو به بهبود نرخ دلار را هم اضافه کنیم خواهیم دید که بازار سهام جایی برای ریزش بیشتر ندارد.

بهنام علیخانی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده