تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۲۹۳۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

فروش‌های بازار معمولی است/ افزایش رونق معاملات در بازار سرمایه

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: نمی‌توان فروش سهامداران عمده در روز‌های اخیر را به تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارتباط داد. زیرا در یک هفته گذشته به صورت کلی ارزش معاملات افزایش یافته و رونق بازار بیشتر شده است.

به گزارش می‌متالز، عرفان کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: باید بگویم در کشور ما رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته تقریبا نزدیک به صفر بوده؛ بنابراین طبیعی است که یکسری از مولفه‌های ارزش منصفانه نشود استفاده کرد. بازار به صورت کلی وزن زیادی به دارایی‌های هر شرکت می‌دهد. در اقتصاد توسعه پایداری صورت نمی‌گیرد که بتوان آن را پیش بینی کرد و به آن وزن داد.

وی افزود: بنابراین ما باید ببینیم دارایی‌های هر شرکت چیست و در تحلیل‌ها و ارزش‌گذاری‌ها چقدر بیشتر می‌شود که این کار درست است. مثلا اگر اقتصاد بخواهد پیشرفت کند، باید توسعه همه جانبه‌ای از زیرساخت‌ها و ابعاد اقتصادی داشته باشد و دارایی نیز یک بخشی از آن رشد است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مولفه‌های منصفانه بیشتر در تکنولوژی شرکت ها، سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، فروش و تحولاتی که شرکت به آن سمت می‌رود، است. ارزش منصفانه مولفه‌های زیادی دارد. فعلا شرایط کشور طوری نیست که اتفاقات خاصی رقم بخورد. ما صنایعی داریم که نه تنها از نظر تکنولوژی نمی‌توانند نوآوری داشته باشند بلکه همان تکنولوژی که دارند مثل صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی مستهلک نیز هستند. یعنی نوآوری که ندارند هیچ همان تکنولوژی موجود آن‌ها نیز رو به زوال است.

کاظم‌زاده درباره فروش سهامداران عمده در روز‌های اخیر گفت: نمی‌توان فروش سهامداران عمده در روز‌های اخیر را به تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارتباط داد. زیرا در یک هفته گذشته به صورت کلی ارزش معاملات افزایش یافته و رونق بازار بیشتر شده است. به نظرم سیگنال خاصی از جانب فروش سهامداران عمده نمی‌توان گرفت. پیش بینی تحلیلگران این را نشان می‌دهد که روند بازار صعودی باشد و این فروش و معاملات معمولی بوده است و نمی‌توان در تحلیل از آن استفاده کرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده