تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۲۹۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کسری بودجه آمریکا از نیم تریلیون دلار عبور کرد

‌می‌متالز - خزانه داری آمریکا فاش کرد که کسری بودجه دولت فدرال این کشور در سه ماه اول سال مالی جدید به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد‌ها به نیم تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه فاش کرد که کسری بودجه دولت فدرال این کشور در سه ماه اول سال مالی جدید به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد‌ها به نیم تریلیون دلار رسیده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که تنها در ماه دسامبر، شکاف بودجه ایالات متحده در مجموع به ۱۲۹ میلیارد دلار رسیده است که ۴۴ میلیارد دلار یا ۵۲ درصد بیشتر از سال گذشته است.

طی دوره سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۴، که از اول اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، کسری بودجه فدرال ایالات متحده ۸۹ میلیارد دلار یا ۲۱ درصد افزایش یافت و از ۴۲۱ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل به ۵۱۰ میلیارد دلار رسید.

این جهش کسری بودجه باعث شده است که مجموع بدهی دولت آمریکا برای اولین بار از مرز ۳۴ تریلیون دلار عبور کند.

بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، هزینه‌های ماه دسامبر با ۳ درصد افزایش به ۵۵۹ میلیارد دلار رسید که یک رکورد ماهانه محسوب می‌شود و بخشی از آن به دلیل افزایش هزینه‌های تامین اجتماعی و پرداخت سود بدهی عمومی صورت گرفته است. در همین حال، درآمد‌های ماهانه دولت آمریکا با ۶ درصد کاهش به ۴۲۹ میلیارد دلار رسید.

بین اکتبر و دسامبر، هزینه بهره بدهی دولت فدرال با ۷۸ میلیارد دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته که در آن یک سری افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث افزایش هزینه‌های بدهی شد، به ۲۸۸ میلیارد دلار رسید.

داده‌ها نشان می‌دهد که با افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو به منظور مبارزه با تورم، هزینه‌های تامین مالی برای دولت در سال ۲۰۲۳ در مجموع نزدیک به ۶۶۰ میلیارد دلار بوده است.

اقتصاددانان زنگ خطر را درباره روند افزایشی کسری بودجه آمریکا به صدا در آورده‌اند و می‌گویند در صورت ادامه روند فعلی، امسال با کسری بیش از ۲ تریلیون دلاری به پایان خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده