تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۰۲۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
کارشناس بازار سرمایه گفت:

درمان موقت سرمایه در گردش صنعت خودرو با افزایش قیمت

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت صنعت خودرو در کوتاه مدت با افزایش قیمت محصولات خود می‌تواند موقتاً مشکل سرمایه در گردش خود را برطرف کند اما؛ در بلندمدت به دلیل تورم بالای کشور و تحریم‌های جهانی که باعث عدم دسترسی پایدار به منابع مازاد ارزی و تکنولوژی روز دنیا شده این صنعت قطعاً نمی‌تواند توفیق زیادی کسب کند.

به گزارش می‌متالز، عطیه پرتوسعد، کارشناس بازار سرمایه، درباره افزایش قیمت خودروساز‌ها و مشکلات این عنوان کرد: صنعت صنعت خودرو در کوتاه مدت با افزایش قیمت محصولات خود می‌تواند موقتاً مشکل سرمایه در گردش خود را برطرف کند اما؛ در بلندمدت به دلیل تورم بالای کشور و تحریم‌های جهانی که باعث عدم دسترسی پایدار به منابع مازاد ارزی و تکنولوژی روز دنیا شده است این صنعت قطعاً نمی‌تواند توفیق زیادی کسب کند، پس افزایش قیمت به تنهایی نمی‌تواند باعث پیشرفت صنعت در آینده گردد و تنها می‌تواند نقش مسکنی برای پنهان‌سازی مشکلات اصلی گردد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم آینده خوبی برای این صنعت امیدوار باشیم باید به چند مشکل عمده این صنعت توجه ویژه داشته باشیم و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشوند نباید انتظار بهبود وضعیت از این دو شرکت را داشته باشیم.

این کارشناس در خصوص مشکلاتی که باعث پیشرفت صنعت خودروسازی شده، توضیح داد: اولین مشکل که باعث کاهش تولید این دو شرکت خودروساز شده است تحریم‌ها است. اگر آمار تولیدات این شرکت‌ها را در ۱۵ سال گذشته بررسی کنیم متوجه می‌شویم زمانی که توافق نسبی با جامعه جهانی انجام گرفته تولیدات این دو شرکت زیاد شده و زمانی که تحریم‌ها برگشتند تولیدات این دو شرکت کاهش زیادی داشته است.

مشکل بعدی باز به شرایط تحریمی کشور برمی‌گردد که به دلیل کاهش تراز ارزی از واردات خودرو جلوگیری می‌شود و به همین دلیل شورای رقابت یا دیگر نهاد‌ها اجازه آزادسازی قیمت را به این شرکت‌ها نمی‌دهند.

دیگر مشکل این صنعت به تحریم‌ها برمی‌گردد که امکان واردات تکنولوژی روز دنیا که باعث افزایش امنیت خودرو‌ها می‌شود، امکانپذیر نیست اگر بخواهم همه این موارد را جمع‌بندی کنیم، عمده وزن مشکلات این صنعت ناشی از وجود تحریم‌هاست و تا زمانی که گشایشی در این مورد اتفاق نیافتد.

پرتوسعد در پایان گفت: احتمال اینکه تغییر قابل ملموسی در این صنعت رخ بدهد خیلی کم است و احتمالا هر دو شرکت به بازار پایه منتقل خواهند شد.

در بازار ما بعضی از فعالان تصور اشتباهی نسبت به این دو شرکت دارند و به عنوانی این دو نماد را لیدر بازار می‌نامند شاید در مقاطعی این دو نماد بتوانند به واسطه ارزش معاملات بالایی که در گروهشان دارند بازار را جهت دهی کنند و تاثیر کوتاه مدتی بر بازار داشته باشند اگر در همه صنایع بررسی کنیم میبینیم که شرکت‌هایی که عملکرد خوبی داشته اند بازدهی خوبی نیز در قیمت نماد‌ها اتفاق افتاده و این دو لیدر صرفا باعث افزایش نوسان در کلیت بازار شده‌اند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده