تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۳۰۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش جذابیت تجدید ارزیابی‌ها با اصلاح استاندارد ١٥ حسابداری

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: طبق بند ٣٤ استاندارد ١٥ حسابداری، شرکت‌ها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، باید هر سال اقدام به تکرار این کار می‌کردند که با اصلاح اخیر، این دوره به ٣ الی ٥ سال افزایش پیدا کرده و به‌این ترتیب، مانع مهم تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها برطرف شده است.

به گزارش می‌متالز، حبیب آرین، کارشناس بازار سرمایه، ضمن تاکید بر مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بیان کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند آثار مثبتی به‌ویژه در بلند، روی بازار سرمایه ما داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد تحت تاثیر برخی اتفاقات دیگر، این رویداد آنطور که باید، نتوانست در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب به‌روزرسانی ارزش دارایی‌ها و شفافیت اطلاعات مالی شده و قابلیت مقایسه شرکت‌ها را بیش از پیش، افزایش خواهد داد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرایط تورمی، به زبان ساده یعنی افزایش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها و حتما هر چندسال یکبار باید شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها کنند و با اصلاح ساختار مالی، به ارزش‌گذاری منصفانه‌تر شرکت کمک کنند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت تصویب پیشنهاد سازمان بورس در اصلاح استاندارد ١٥ حسابداری، گفت: در آخرین تحولات مربوط به تجدید ارزیابی شرکت‌ها، پیشنهاد سازمان بورس و اوراق مبنی بر اصلاح استاندارد ١٥ حسابداری، مورد تصویب قرار گرفت. طبق بند ٣٤ استاندارد ١٥ حسابداری، شرکت‌ها در صورت تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، باید هر سال اقدام به تکرار این کار می‌کردند که با اصلاح اخیر، این دوره به ٣ الی ٥ سال افزایش پیدا کرده و به‌این ترتیب، مانع مهم تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها برطرف شده است.

آرین ادامه داد: اساسا تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حوزه‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد؛ مثلا افزایش بهای دارایی‌ها بر اثر تجدید ارزیابی مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شود؛ یا امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها فراهم می‌شود؛ و... و این اتفاقات بر قیمت سهام هم تاثیرگذار خواهد بود (کما اینکه در سنوات قبل نیز تجدید ارزیابی‌ها قیمت سهام را متاثر کرده)؛ اما مهم‌ترین نکته در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، هزینه استهلاک است که شاید چالشی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد. به نظر می‌رسد شرکت‌های مختلف، در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رویکرد متفاوتی دارند و این امر عمدتا توجه‌ها معطوف به تجدید ارزیابی زمین و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و شرکت‌های تولیدی آگاهانه از تجدید ارزیابی سایر دارایی‌ها اجتناب می‌کنند. زیرا هزینه استهلاک در شرکت‌های مخابراتی، سیمانی، پتروشیمی و فولادی بالاتر است و احتمالا می‌تواند در صورت‌های مالی این شرکت‌ها تاثیرات منفی ایجاد کند به همین دلیل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، در این صنایع جذابیت کمتری نسبت به سایر صنایع خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در خاتمه اذعان کرد: در مجموع می‌توان گفت تجدید ارزیابی دارایی‌ها در شرکت‌های مختلف، آثار متفاوتی بر جای خواهد گذاشت؛ ولی قطعا تجدید ارزیابی‌ها، اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود که هم سبب افزایش شفافیت در این بازار خواهد شد و هم منافع بلندمدتی برای سهامداران و ذینفعان به همراه خواهد داشت.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده