تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۳۰۷۷۱
وزیر صمت خبر داد؛

حضور ۶۱ شرکت دانش‌بنیان بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران

‌می‌متالز - وزیر صمت گفت: ۶۱ شرکت دانش‌بنیان در این دوره از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر حضور دارند که این خبر خوبی است و از این تعداد ۲۸ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و رایانه‌ای فعالیت دارد که متوجه صنایع نرم و انسان‌محور شدند.

به گزارش می‌متالز، عباس علی‌آبادی وزیر صمت پیش از ظهر دوشنبه در بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-۱۰۰) سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: با الگوی مصرف کنونی با وجود منابع سرشار گاز و نفت نمی‌توان صنایع و اقتصاد را بر مدار توسعه قرار داد.

وی با اشاره به وضعیت آبی کشور که نمی‌توان کشاورزی را بر مدار توسعه قلمداد کرد، گفت: اگرچه معادن ارزشمندی در کشور هستند، اما اسناد بالادستی خام فروشی را ممنوع کرده و در نتیجه باید صنعتی شویم و در سمنان حدود ۳ درصد منابع آبی کشور به صنعت و ۳۳ درصد GDP استان به صنعت اختصاص داده شده و رشد آن‌ها به دلیل کمبود آب متوقف شده است.

علی‌آبادی از الزامات صنعتی شدن گفت: باید مضامین جدید و روایت تازه‌ای از توسعه را ارائه دهیم و چشم‌انداز و هدف گذاری صورت گیرد و اگر شرکت‌ها را تکه‌های پازل توسعه قرار دهیم، رتبه‌بندی آن‌ها راهی استاندارد برای سنجش عملکرد است که آیا در مسیر قرار داریم یا خیر.

شاخص‌های پیشنهادی اهل فن برای رتبه‌بندی

وزیر صمت با ارائه چند سوال در این راستا ادامه داد: تدوین ضوابط سنجش تا چه حدی مبتنی بر شرایط و نیاز‌های کشور است؟ اطلاعات دریافتی دقیق است؟ مکانیزم سنجش اثرگذاری روی اقتصادی ملی تا چه حد نیاز‌های توسعه کشور را ارتقا می‌دهد؟ تا چه حد به مضامین بالادستی نظیر توجه به دانش‌بنیان‌ها توجه شده و نتایج این رتبه‌بندی‌ها با حس عمومی نخبگان تطابق دارد؟

وی جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار صادرات محور را یکی از محور‌های توسعه صنعتی وزارت صمت عنوان کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های تجاری، حرکت به سمت ارز تک نرخی، قیمت‌گذاری دستوری، هدفمند کردن یارانه‌های پنهان در جهت از بین بردن رانت‌های فسادآور و حمایت جدی از تحقیق و توسعه از دیگر محورهاست.

علی آبادی برخی از شاخص‌های پیشنهادی اهل فن برای رتبه بندی را عنوان کرد که عبارتند از اصول راهبردی، درجه رقابت پذیری کسب و کار، زنجیره ارزش، مسوولیت پذیری اجتماعی و تعهد به محیط زیست، منبع انسانی و توسعه مبتنی بر افزایش نقش بانوان، استراتژی محور بودن، نسبت سرمایه‌گذاری سالیانه به درآمد، میزان ارزش افزوده چه میزان است، نسبت بودجه تحقیق و توسعه به درآمد، توسعه جغرافیا و تنوع کسب و کار و … است.

حضور ۶۱ شرکت دانش‌بنیان بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران

لزوم تدوین طرحی برای شناسایی استعداد‌های مناطق

وزیر صمت با تاکید بر اینکه ۶۱ شرکت دانش بنیان در این دوره از رتبه‌بندی حضور دارند و این خبر خوبی است، گفت: ۲۸ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و رایانه‌ای فعالیت دارد که متوجه صنایع نرم و انسان‌محور شدند و ۱۳ شرکت در مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر مواد شیمیایی، ۴ شرکت در ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته حضور دارند.

وی حضور اغلب این شرکت‌ها در تهران را نیاز به بازنگری دانست و افزود: ۵۰ درصد این شرکت‌ها در تهران حضور دارند و ۶.۵ درصد در اصفهان و ۴ درصد در خوزستان و سایر استان‌ها تنها ۳۰ درصد سهم دارند.

علی آبادی راه حل را تدوین طرحی برای شناسایی استعداد‌های مناطق با مشارکت معاونت کسب و کار صمت و استان‌ها دانست و افزود: توسعه را باید بر اساس استعداد و ظرفیت مناطق انجام داد. در صورتی که اغلب توسعه صنعتی بر اساس اقدامات فرصت‌طلبانه بوده و بنابراین مرکز دیده‌بانی با هدف سنجش فناوری‌های نو و استعداد‌ها راه‌اندازی شود.

وزیر صمت تصریح کرد: همه شرکت‌های راکد نیاز به احیا ندارند، زیرا عمر فناوری آن‌ها تمام شده است و زیرساخت‌های لازم برای ماندن را ندارند.

حرکت به سمت صلاحیت‌سنجی مدیران

وی با انتقاد از اینکه در حوزه مدیرتی چالش‌های بسیاری وجود دارد گفت: نباید استعداد کشور را به سمت مهندسی و پزشکی سوق داد و همچنان امروزه مدیریت را علم تلقی نمی‌کنیم.

علی آبادی ادامه داد: از این رو همه مدرک دانشگاهی دارند، اما صلاحیت‌سنجی در این میان اهمیت دارد و همه افراد صلاحیت ندارند و باید با بسیج تمام امکانات به سمت ایجاد نظام آموزش صلاحیت‌سنجی و رتبه بندی مدیران و متقاضیان پست‌های مدیریتی رفت.

وی یادآور شد: داشتن مدیران پاکدست و توانمند از دیگر نیاز‌های کشور است که باید مرام نامه برای مدیران پاکدست آماده کرد که همه آن را به رسمیت بشناسند و مدیران بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده