تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۲۹۰۶۴
مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان:

اعتماد صنایع به دانش‌بنیان‌ها بزرگ‌ترین حمایت است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا) با بیان اینکه بزرگ‌ترین حمایت اعتماد به دانش‌بنیان‌ها محسوب می‌شود، گفت: در راستای بومی‌سازی محصولات و تجهیزات صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه با اعتماد به دانش‌بنیان‌ها در این مسیر پیش‌قدم بوده است.

به گزارش می‌متالز، پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید ملی و بومی‌سازی محصولات، اغلب صنایع به سمت توجه به دانش‌بنیان‌ها سوق پیدا کردند تا از این طریق به محصولات «های تک» با تکنولوژی‌های به روز و البته ساخت داخلی دست پیدا کنند. این مهم با اعتماد به جوانان نخبه و دانش‌بنیان‌ها محقق شده و اکنون بسیاری از محصولات و تجهیزات به اذعان مدیران صنایع بزرگ بومی‌سازی شده است و همین اعتماد، بزرگ‌ترین حمایت از نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان محسوب می‌شود. حال با توجه به نزدیک شدن به برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت ارائه فرصت‌های بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی، با مهدی حیدری مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان (درصا) یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه گفتگو کردیم که مشروح آن به شرح زیر است.

تاکنون چه محصولات و تجهیزاتی را در راستای بومی‌سازی به ویژه در صنعت فولاد به بهره‌برداری رساندید؟

فعالیت اصلی این شرکت توسط سیستم‌های کنترل کیفی بر اساس هوش مصنوعی انجام می‌شود و اولین محصولات و پروژه‌های این شرکت برای فولاد مبارکه انجام گرفت. در واقع ۵۰ درصد از حجم پروژه‌ها هر ساله برای فولاد مبارکه انجام می‌شود که باعث رشد و پیشرفت این شرکت شده است.

همچنین با حمایت و همکاری شرکت فولاد مبارکه توانستیم طی ۴ سال ۱۵ پروژه موفق دانش‌بنیان را در این شرکت در زمینه‌های کنترل کیفی، هوش مصنوعی، پردازش تصویر و سیستم‌های ضخامت سنج ایکس ری به نتیجه برسانیم.

نخستین پروژه خود را با فولاد مبارکه در چه زمینه‌ای انجام دادید و در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

سامانه هوشمند دانه‌بندی گندله اولین پروژه در فولاد مبارکه بود که اجرایی شد و بعد از آن در ۵ شرکت فولادی دیگر نیز انجام و اکنون صادرات آن در حال پیگیری است.

«سامانه هوشمند بازرسی پالت‌کار» نیز از دیگر اقدامات و پروژه‌های انجام شده است که اکنون صادرات و بهره‌برداری آن در کشور هند دنبال می‌شود و سیستم ضخامت سنج X-RAY، سیستم مانیتورینگ اسلب و ... نیز در دست بهره‌برداری و انجام است.

اکنون ۵ پروژه در فولاد مبارکه در جریان است که دو پروژه آن در فولادسبا انجام می‌شود و شامل تشخیص عیوب، دانه‌بندی هوشمند، به روز رسانی دانه‌بندی در ناحیه گندله‌سازی و سایر موارد می‌شود.

این شرکت از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده و چه دستاورد‌هایی داشته است؟

این شرکت در سال ۱۳۸۴ با هدف انجام پروژه‌های واحد تحقیق و توسعه شرکت «فولاد مبارکه» آغاز به کار کرده و با جذب نیرو‌های متخصص و تقویت توان عملیاتی خود انجام پروژه‌های هوش مصنوعی، بینایی ماشین و سیستم‌های مبتنی‌بر X-Ray در صنعت فولاد را در دستور کار خود قرار داده است. «درصا» با راه‌اندازی سیستم دانه‌بندی هوشمند در واحد‌های گندله‌سازی، تاکنون بخشی از نیاز ۶ مجتمع گندله‌سازی بزرگ کشور را مرتفع کرده و حتی سیستم دانه‌بندی هوشمند درصا قادر به افزایش سه درصدی تولید، معادل چند میلیون دلار بهره‎وری در صنعت فولاد است.

آیا این محصولات و تجهیزات مشابه خارجی دارد و مزیت آن‌ها نسبت به محصولات خارجی چیست؟

برخی از محصولات مشابه خارجی دارد، اما عمده محصولات و تجهیزات بر اساس نیاز فولاد مبارکه طراحی و سفارشی‌سازی شده است و مزیت اصلی محصولات داخلی. دانش‌بنیان قیمت و خدمات پس از فروش آن است.

در واقع تجهیزات در صنعت فولاد «های تک» محسوب می‌شوند. زیرا محصولات «های تک» معمولا از آمریکا و آلمان وارد می‌شدند و خدمات پس از فروش نداشتند. این در حالی است که خدمات آن دستگاه‌ها را نیز انجام می‌دهیم و حتی آن‌ها را با محصولات ایرانی و داخلی جایگزین و بومی‌سازی می‌کنیم.

به نظر شما حمایت‌های فولاد مبارکه در راستای بومی‌سازی چقدر تاثیرگذار بوده است؟

علاوه بر حمایت‌های مالی فولاد مبارکه که انجام شده، حضور و توجه مدیران در این شرکت دانش‌بنیان به نوعی دلگرمی برای مجموعه و اعضا می‌شود که شخصا آقای محمد یاسر طیب‌نیا و آقای پالیزدار و ناظمی از این شرکت بازدید داشتند و البته بزرگ‌ترین حمایت اعتماد به دانش‌بنیان‌ها محسوب می‌شود.

در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران چه محصولی را عرضه خواهید کرد؟

در این نمایشگاه به دلیل محدودیت فضا تنها «سیستم دانه‌بندی آزمایشگاهی» را عرضه خواهیم کرد که نه تنها در صنعت فولاد بلکه در صنایع پتروشیمی هم کاربرد دارد و بر اساس پردازش تصویر و هوش مصنوعی ساخته شده است و به زودی این تجهیزات به آزمایشگاه فولاد مبارکه هم اضافه خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده