تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۳۳۰۸۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد:

ایران از برترین‌های صنعت فولاد جهان است

‌می‌متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون با تولید سالانه ۳۲ تن فولاد، در جایگاه دهم و در رده برترین تولید فولاد جهان قرار دارد، گفت: باید بتوانیم تولید فولاد کشور را سالانه به ۳۷ تا ۴۰ میلیون تُن افزایش دهیم تا در رتبه هفتمِ بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار بگیریم.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی روز سه‌شنبه در آیین برگزاری سومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به میزبانی شرکت فولاد هرمزگان افزود: هم‌اکنون تولید فولاد ایران هم اکنون بین ۳۰ تا ۳۲ میلیون تُن در سال رسیده است که با این تولید، رتبه دهم در بین بزرگترین کشور‌های تولیدکننده فولاد جهان را داریم.

وی با اشاره به تولید سالانه ۵۵ میلیون تُن فولاد در ایران تا افق ۱۴۰۴، بیان کرد: در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز، برق، گاز و سیستم حمل و نقلی برای تولیدکنندگان تامین شود در این صورت می‌توانیم شاهد تولید نزدیک به سالانه ۵۰ میلیون تُن فولاد در کشور باشیم که تا اهداف تعیین شده چندان فاصله‌ای نداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، با اشاره به تاریخچه صنعت فولاد ایران اظهار کرد: تحولات خوبی در طول این سال‌ها به سرعت در صنعت فولاد کشور در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اتفاق افتاده است، که عمده این تحولات منشا و ریشه آن برگزاری این کنفرانس‌های تخصصی بوده است.

سبحانی ادامه داد: کنفرانس‌های تخصصی محلی است که متخصصان ایده‌های خود را مطرح کرده و واحد‌های طرح و توسعه در شرکت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، روی این ایده‌ها فعالیت می‌کنند که خروجی آن، در واقع این دستاورد‌ها و تحولات خوبی بوده که به آن دست پیدا کرده‌ایم.

وی بیان کرد:، اما این سیر پیشرفت انتها ندارد و متوقف هم نخواهد شد و قطعا سال دیگر در برگزاری چهارمین کنفرانس، شاهد رخداد بسیاری از اتفاقات مثبت و رو به رشدی در بخش فولادسازی و یخته‌گری مداوم، خواهیم بود؛ گروه فولاد مبارکه و از جمله فولاد هرمزگان نیز از این قافله عقب نمانده و به تکنولوژی روز دنیا دست یافته و در این مسیر پیش خواهند رفت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به چشم‌انداز صنعت فولاد کشور اظهار کرد: اگر امروز نگاهی به صنعت فولاد ایران داشته باشیم و مقایسه کنیم با دنیا، امروز شاهد تولید سالانه ۲ میلیارد تُن فولاد در دنیا هستیم که ۵۰ درصد آن مربوط به کشور چین ۵۰ درصد نیز همه دنیا از جمله ایران را شامل می‌شود.

این مسوول ادامه داد: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور که ۱۸ سال پیش تدوین شده و قرار بود در افق ۱۴۰۴ به یک کشور اقتصادی قدرتمند در حوزه فولادی تبدیل شویم، قرارمان براین بود که سلانه ۵۵ میلیون تن فولاد را تولید کنیم؛ که در این مسیر فولادسازی‌های کشورمان در بخش دولتی، خصوصی و هم بخش خصولتی، گام‌های محکمی برداشته‌اند و امروز تا اهداف تعیین شده، فاصله‌ای نداریم.

سبحانی ادامه داد: یعنی به تولید به ۵۰ میلیون تن فولاد در حال حاضر نزدیک شده‌ایم و قطعا پنج میلیون تن دیگر هم با پروژه‌هایی که در دست اجرا هستند و تا ۲ سال دیگر به مرحله بهره‌برداری می‌رسند، به این مهم دست می‌یابیم؛ البته برای دستیابی به نتیجه مطلوب و سوددهی بیشتر باید به سوی تولیدات با ارزش افزوده برویم.

وی با اشاره به صادرات سالانه بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن فولاد از کشورمان، تاکید کرد: با وجود جوانان متخصص و زیرساخت‌های موجود و دانش فنی، تاکنون تحریم‌ها نتوانسته است بر صنعت فولاد ایران اثر بگذارد و امیدواریم مسوولان وزارت نفت و نیرو با تامین برق و گاز مورد نیاز تولیدکنندگان شاهد افزایش تولید فولاد در ۲ سال آینده در کشور باشیم.

سومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، به همت شرکت فولاد هرمزگان در بندرعباس در حال برگزاری است و تا فردا چهارشنبه چهارم بهمن‌ماه ادامه دارد.

حدود ۴۴۰ نفر از اساتید و متخصصان داخلی و ۲۰۰ مهمان از متخصصان صنعت فولاد دنیا و شرکت‌های صاحب‌نام جهان به این کنفرانس دعوت شده‌اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده