تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۷:۱۴
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۳۳۰۹۲۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

وضعیت صادرات سنگ‌های ساختمانی پرتغال در سه ماهه و یازده ماهه نخست سال ۲۰۲۳

‌می‌متالز - گزارشی از صادرات سنگ‌های ساختمانی پرتغال در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ و همچنین یازده ماهه اول سال ۲۰۲۳ (گزارشی مقایسه‌ای) را در ذیل می‌خوانید.

به گزارش می متالز، بر اساس آخرین آمار‌های در دسترس، صادرات محصولات سنگی پرتغال در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۲۹ میلیون یورو برای حدود ۴۹۸.۳۹۰ تن رسیده است. نسبت به همان دوره در سال ۲۰۲۲، به لحاظ ارزش ۶.۶ درصد افزایش و به لحاظ حجم ۷.۷- درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

میانگین قیمت هر تن صادراتی در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۶۰.۲۳ یورو بوده که نسبت به همان دوره سال قبل، ۱۵.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، میزان ۵۶ درصد از سنگ‌های طبیعی پرتغال به بازارهای اروپایی صادرات شده در حالی که بازار فوق‌قاره‌ای ۴۴ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

در همین بازه زمانی، اگر به کشور‌های مقصد اصلی پرتغال از بابت صادرات محصولات سنگی نگاه کنیم، فرانسه در رتبه اول (۹.۱+ درصد) بعد از آن چین (۲۲.۱- درصد) و سپس اسپانیا (۱.۸+ درصد) قرار دارد.

نگاهی به صادرات ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ محصولات سنگی پرتغال

بر اساس آخرین آمار‌های موجود، صادرات محصولات سنگی پرتغال در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ به مقدار بیش از ۳۸۰ میلیون یورو برای حدود ۱،۵۱۵،۷۴۰ تن رسید. نسبت به همان دوره در سال ۲۰۲۲، به لحاظ ارزش افزایش ۲.۷۵ درصد  و به لحاظ حجمی کاهش ۲.۳۱- درصد را شاهد بوده‌ایم .

قیمت متوسط هر تن محصولات سنگی صادراتی پرتغال در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲۰ یورو بود که نشانگر افزایش ۵.۲ درصد نسبت به همان دوره سال قبل است.

به خاطر داشته باشید که در سال گذشته، قیمت متوسط نهایی "بر حسب دلار‌ آمریکا" هر تن سنگ طبیعی صادر شده به شرح زیر بوده است:

هند (۱۵۸.۱ دلار بر تن)، پرتغال (۲۵۴.۴ دلار بر تن)، ترکیه (۲۹۲.۱ دلار بر تن)، برزیل (۶۱۲.۴ دلار بر تن)، چین (۸۰۶ دلار بر تن) و ایتالیا (۹۷۰.۴ دلار بر تن).

در یازده ماهه نخست سال ۲۰۲۳، میزان ۵۵ درصد از سنگ طبیعی پرتغال به بازارهای اروپایی صادر شده در حالی که بازار خارج از اروپا ۴۵ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

اگر کشور‌های مقصد اصلی را در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که فرانسه در رتبه اول (۹.۹+ درصد)، بعد از آن چین (۱۱+ درصد) و سپس اسپانیا (۲.۴۷+ درصد) قرار دارد. 

منبع: ASSIMAGRA و دفتر تجزیه و تحلیل روند‌های بازار انجمن CONFINDUSTRIA MARMOMACCHINE

تهیه و تنظیم: سیامک اخطاری

مشاور و کوچ توسعه صادراتی صنعت سنگ ساختمانی - ایران/آلمان

وضعیت صادرات سنگ‌های ساختمانی پرتغال در سه ماهه و یازده ماهه نخست سال ۲۰۲۳

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده