تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۳۱۰۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در جشن گرامیداشت سی‌ویکمین سال آغاز بهره‌برداری این شرکت:

برای خلق آینده‌ای بهتر روی اراده فولادین کارکنانمان حساب باز کرده‌ایم

‌می‌متالز - آیین نکوداشت سی‌و‌یکمین سالروز بهره‌برداری فولاد مبارکه روز شنبه ۲۳ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل، معاونان، مدیران و جمعی از کارکنان در محل برگزاری همایش‌های شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این آیین، «محمدیاسر طیب‌نیا» ضمن گرامیداشت سالروز بهره‌برداری شرکت و با تبریک حلول ماه رجب و میلاد باسعادت حضرت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: نظریه‌پردازان و دانشمندان حوزه سازمان معتقدند سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌مثابه یک موجود زنده هستند؛ ازاین‌رو سازمان‌ها را به انسان تشبیه می‌کنند و حتی چرخه عمر این سازمان‌ها را نیز به چرخۀ عمر انسان تشبیه می‌کنند. ایشان بر این باورند که همان‌گونه که انسان‌ها رشد می‌کنند و دارای دوران طفولیت، بلوغ، بزرگسالی و پیری هستند، سازمان‌ها نیز این دوران را سپری می‌کنند.

امروز چهره فولاد مبارکه یک جوان رشید و مقاوم را در ذهن‌ها متبادر می‌سازد

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: امروز جشن سی‌و‌یکمین سالگرد بهره‌برداری از فولاد مبارکه را برگزار می‌کنیم و اگر بخواهیم این سازمان را به انسانی ۳۱ساله تشبیه کنیم، تصویری که به ذهن‌ها متبادر می‌شود تصویر جوان مقاومی است که اگرچه در دوران مختلف زخم‌های زیادی خورده و سختی‌های زیادی کشیده؛ اما روزبه‌روز رشیدتر، مقاوم‌تر و رعناتر شده و به قول نیچه که گفته هر زخمی که مرا نکشد مرا قوی‌تر خواهد کرد، به‌درستی مشاهده می‌کنیم سختی‌ها و فرازوفرود‌ها نیز نه‌تن‌ها نتوانسته‌اند فولاد مبارکه را از حرکت بازدارند، بلکه این سازمان روزبه‌روز قوی‌تر از گذشته ظاهر شده و چهره یک جوان رشید مقاوم را در ذهن‌ها متبادر می‌سازد؛ چه‌بسا این جوان حالا که به دوران بلوغ رسیده، خرج خانواده و شهر خود را هم می‌دهد و روی پای خود ایستاده است. امروز نه‌تن‌ها آثار محصولات فولاد مبارکه، بلکه آثار دانش و سرمایه‌های انسانی این شرکت در سراسر کشور مشهود است.

وی ضمن مروری بر ادوار مختلف فولاد مبارکه گفت: پیش از احداث فولاد مبارکه و درست در بحبوحه جنگ تحمیلی و شرایط بحرانی آن زمان، بزرگ‌ترین رؤیا و دغدغه کسانی که درصدد احداث این شرکت بودند، این بود که مجموعه‌ای بنا شود که بتواند کشور را از واردات محصولات فولادی بی‌نیاز کند. در دوران جنگ و کمبود نقدینگی و شرایط بحرانی آن زمان، حرف‌ها و گمانه‌زنی‌هایی بود و کسانی می‌گفتند این کار جواب نمی‌دهد و اینجا روزی تبدیل به تپه‌ای از صد‌ها هزار تن تجهیز و آهن‌قراضه خواهد شد؛ اما آن‌ها مصمم‌تر به راه خود ادامه دادند و این کارخانه را بنا کردند.

وی با بیان اینکه در گام دوم و در سال ۱۳۷۱ رؤیا و هدف گردانندگان این مجموعه این بود که فولاد مبارکه به ظرفیت تولید ۲.۴ میلیون تن برسد. این امر نیز محقق شد و در دهه بعد دغدغه توسعه‌ها مطرح بود که آن‌ها نیز یکی پس از دیگری در این مجموعه به بار نشست.

بعید است که در جایی از این کشور قدم بگذاریم و اثری از آثار فولاد مبارکه را مشاهده نکنیم

به گفته طیب‌نیا، در دوران نوجوانی فولاد مبارکه دغدغه متولیان امر این بود که این شرکت را به مجموعه‌ای جهان‌تراز و متعالی تبدیل کنند که این راهبرد نیز با مشارکت همه مدیران و کارکنان محقق شد، تاجایی‌که امروز بعید است که در جایی از این کشور قدم بگذاریم و اثری از آثار فولاد مبارکه را مشاهده نکنیم. در هر خانه، کارخانه، خیابان و جاده، نه‌تن‌ها آثار محصولات این مجموعه، بلکه آثار دانش و سرمایه‌های انسانی که طی دهه‌های اخیر در این مجموعه شکل گرفته، در سراسر کشور مشهود است.

کمبود مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات دغدغه‌های دیگری بودند که پشت سر گذاشته شد

وی از دهه ۹۰ به‌عنوان سال‌هایی که فولاد مبارکه اوج تحریم‌ها و آثار آن را تجربه کرد نام برد و گفت: نگرانی‌های مربوط به توقف خطوط تولید، کمبود مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات دغدغه‌های دیگری بودند که پشت سر گذاشته شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: امروز با مجموعه‌ای روبه‌رو هستیم که بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز خود را محقق کرده است. امروز در جشن سی‌ویک‌سالگی این جوان قهرمان، ما میراث‌دار دستاورد‌هایی هستیم که گذشتگان ما رقم زدند؛ در شرایطی که امروز سرعت تحقق رؤیا‌ها به‌شدت بیش از گذشته و پرشتاب شده است و رؤیا‌ها به‌سرعت محقق می‌شوند، این سؤال را از خود می‌پرسیم که امروز ما چه آرزو و دغدغه‌ای برای فولاد مبارکه داریم.

به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تا چند ماه آینده آب دریای عمان و خلیج‌فارس را در اصفهان خواهیم چشید

وی با بیان اینکه دو سال پیش در همین مکان گرد هم آمدیم و هم‌قسم شدیم که با همدلی و تلاش مضاعف بر دغدغه‌های ناترازی انرژی و عدم بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌ها و وجود محدودیت در حوزه‌های برق، گاز، آب، حمل‌ونقل و مواد اولیه فائق شویم و مجموعه‌ای متوازن بسازیم، گفت: امروز رفع آن دغدغه‌ها دیگر رؤیا نیست؛ چراکه ۶۱۴ مگاوات از ظرفیت نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه آماده بهره‌برداری است و نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی فولاد مبارکه در دست احداث است و سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت. در پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی که همه برای به بهره‌برداری از آن حداقل ۴ یا ۵ سال وقت در نظر گرفته بودند، با همت و حمایت شما عزیزان از طریق تولید محصولات موردنیاز برای این خط، امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تا چند ماه آینده آب دریای عمان و خلیج‌فارس را در اصفهان خواهیم چشید.

وی همچنین افزود: امروز تجهیز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل فولاد مبارکه، خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و دست‌یابی به میلیون‌ها تن ذخایر مواد معدنی طی سال‌های اخیر در فولاد مبارکه محقق شده است.

طی دو سال اخیر بیش از ۲۲ محصول جدید و باارزش افزوده بالاتر در این شرکت طراحی، تولید و به بازار‌ها عرضه شده است

بنا بر اظهارات طیب‌نیا، دغدغه دو سال پیش ما در فولاد مبارکه توسعۀ کیفی محصولات بود و خوشبختانه امروز شاهدیم که پروژه احداث خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه به‌سرعت در حال انجام است. تولید محصولات کیفی فولاد مبارکه به‌گونه‌ای در دستور کار قرار گرفته که طی دو سال اخیر بیش از ۲۲ محصول جدید و باارزش افزوده بالاتر در این شرکت طراحی، تولید و به بازار‌ها عرضه شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ورق زنگ‌نزن (Stainless steel) بود و امسال تولید انبوه آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه‌محوری در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و پیشران گفت: همه باید آرزویی برای آیندگان داشته باشیم. باید از این اهدافی که سریع محقق می‌شود بگذریم و بلندپروازانه‌تر نگاه کنیم؛ باید رؤیایی را در ذهن بپرورانیم که ۳۰ سال آینده دیگرانی که آن‌ها را نمی‌شناسیم در جشن ۶۰ سالگی فولاد مبارکه به این دستاورد‌ها افتخار کنند و این روند رؤیاپردازی و تلاش برای تحقق آن را ادامه دهند.

باید رؤیای بلندی را در ذهن بپرورانیم، رؤیایی که جمع رؤیا‌های گذشته، حال و شاید آینده باشد

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت:، اما ما امروز می‌خواهیم رؤیایی را مطرح کنیم که بزرگان و گذشتگان ما ازجمله امیرکبیرها، میرزاکوچک‌خان‌ها، حاج‌قاسم‌ها و احمدی روشن‌ها در ذهن داشتند. ما باید چنین رؤیای بلندی را در ذهن بپرورانیم، رؤیایی که جمع رؤیا‌های گذشته، حال و شاید آینده باشد. امروز این جشن بزرگ را در این مکان برگزار می‌کنیم که دیواره‌های آن خاطرات بسیار بزرگی را در ذهن دارد و خشت‌خشت آن معنای اراده‌های ستُرگ و فولادین را درک کرده است. ۳۱ سال جشن تولد این مجموعه در همین مکان برگزار شده و اغلب رؤسای جمهوری کشور در این مکان حضور پیدا کردند؛ این مکان برای ما مقدس است؛ چراکه برای انجام بزرگ‌ترین کار‌ها و بیان مهم‌ترین حرف‌ها در همین‌جا گرد هم آمدیم و رؤیا‌ها و آرمان‌های زیادی را پروراندیم و از آن‌ها صحبت کردیم.

رؤیای ما برای آینده، جوان قهرمانی به نام فولاد مبارکه یا به‌عبارت‌دیگر، همان خلق آینده‌ای بهتر برای ایران و ایرانی است

وی با طرح این سؤال که رؤیای ما چیست گفت: رؤیای ما برای آینده، جوان قهرمانی به نام فولاد مبارکه یا به‌عبارت‌دیگر همان خلق آینده‌ای بهتر برای ایران و ایرانی است. باید توجه داشته باشیم که «خلق آینده‌ای بهتر» یک جمله یا چند کلمه کوتاه نیست، بلکه یک رؤیای پویاست، رؤیایی که در آن رشد و تعالی نهفته است. این‌ها واژگانی هستند که اگر جشن ۱۰۰ سالگی فولاد مبارکه هم برگزار شود، می‌تواند رؤیای آن زمان باشد. تصور کنید در سال ۱۴۷۱، چنین جشنی شاید در چنین سالنی برگزار شود؛ درحالی‌که تقریباً هیچ‌یک از ما زنده نیستیم و اثری از ما نیست و نوادگان ما نیز شاید یادی از ما در ذهن نداشته باشند و دیگرانی بر صندلی‌های ما تکیه زده‌اند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. شاید آن روز عده‌ای در همین سالن تصاویر امروز ما را تماشا کنند و صحبت‌های امروز ما را بشنوند و قطعاً ما در برابر آن آینده مسوولیم. آینده‌ای که خودمان نخواهیم دید. خوشا به سعادت کسانی که آینده‌سازند؛ خوشا به سعادت کسانی که تاریخ‌سازند و نه‌جزئی از تاریخ. خوشا به سعادت کسانی که آینده‌ساز و آینده‌نگرند.

طیب‌نیا تأکید کرد: ما بر آنیم که اول به خود و سپس به آیندگان خود مدیون نباشیم. امروز درصدد برگزاری یک جشن ساده نیستیم. معتقدم فقط در سایه اراده‌های پولادین و همدلی و همکاری تک‌تک افراد سازمان است که می‌توانیم اتفاقات بهتری برای کشور رقم بزنیم. اگر طی سال‌های اخیر شاهد اتفاقات و موفقیت‌های ارزشمندی در فولاد مبارکه بوده‌ایم، بدون شک به لطف خدا و به همت همه همکاران بوده و از این پس نیز برای تحقق رؤیا‌های بلندپروازانه‌تر، روی اراده پولادین کارکنان شرکت حساب باز کرده‌ایم. ما برای خلق آینده‌ای بهتر علاوه بر همت و اراده‌های کارکنان به مفاهیمی همچون فولادیاری، فولادبانی، فولاداندیشی و فولادوندی همکاران نیز نیازمندیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: ما برای پیشران بودن در مسیر تعالی شرکت و کشور باید نوآوری مسوولانه داشته باشیم و برای خلق آینده‌ای بهتر هم‌قسم می‌شویم؛ زیرا همه‌چیز در این کلام و جمله نهفته است؛ بنابراین به احترام آیندگانی که قرار است بعد‌ها در موقعیت‌های شغلی ما قرار گیرند و رفتار امروز ما را قضاوت کنند، روی پای خود می‌ایستیم، هم‌عهد، هم‌پیمان و هم‌قسم می‌شویم تا بر عهد خود برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران و ایرانی استوار بمانیم.

در این جشن از نرم‌افزار دهلیز با شعار «پنجره‌ای رو به زندگی» رونمایی شد. شنبه هر هفته، رأس ساعت ۱۰، بخشی از مجله تصویری «فولادینه» که ویژه خانواده بزرگ فولاد مبارکه تولید می‌شود، از طریق این نرم‌افزار قابل‌مشاهده خواهد بود.

منبع: فولاد مبارکه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده