تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۳۱۵۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولاد مبارکه پیشرو رو در مدیریت پایدار آب

کسب گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت بازدهی آب

‌می‌متالز - پس از اینکه از طرف انجمن جهانی فولاد، پروژه مدیریت پایدار آب فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از پنج پروژه برتر در بخش پایداری سازمانی معرفی شد، با سرمایه‌گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های متعدد بهبود و همچنین با رویکرد شرکت مبنی بر استقرار استاندارد تخصصی در حوزه مدیریت منابع آبی در نواحی تولیدی، مجتمع فولاد سبا و ناحیه انرژی و سیالات، افتخار دیگری برای فولاد مبارکه با کسب گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت بازدهی آب ISO ۴۶۰۰۱:۲۰۱۹ رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، جلسه اختتامیه ممیزی صدور گواهینامه استاندارد مدیریت بازدهی آب ISO ۴۶۰۰۱:۲۰۱۹ با حضور ممیزان شرکت SGS و جمعی از مدیران فولاد مبارکه هفته گذشته در سالن جلسات فولاد مبارکه برگزار شد و در پایان، با تأیید ممیزان، فولاد مبارکه موفق به اخذ این گواهینامه شد و گام بلند دیگری در مسیر استانداردسازی فعالیت‌های خود برداشت.

سیاست فولاد مبارکه؛ استقرار زبان مشترک برای توسعه پایدار

سیامک شجاعی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی به همین مناسبت گفت: در راستای استراتژی توسعه پایدار شرکت، یکی از موضوعات مهم مدیریت منابع آبی است و در این بخش، اقدامات شایان‌توجهی انجام گرفته است؛ به‌طوری‌که در کاهش میزان برداشت آب خام به یک رکورد در صنعت فولاد جهان دست یافته‌ایم. در سال جاری نیز پروژه مدیریت پایدار آب فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از پنج پروژه برتر از طرف انجمن جهانی فولاد در بخش پایداری سازمانی معرفی گردید. از طرفی سیاست شرکت در استقرار استاندارد‌های مدیریتی به‌عنوان زبانی مشترک برای جاری‌سازی نظام‌مند و یکپارچه سیستم‌های مدیریت در سازمان، ما را بر آن داشت تا از سال گذشته، استقرار استاندارد تخصصی در حوزه مدیریت منابع آبی در نواحی تولیدی، مجتمع فولاد سبا و ناحیه انرژی و سیالات را در دستور کار قرار دهیم و با تلاش و مشارکت همکاران در بخش‌های مختلف، به‌ویژه حوزه بهره‌برداری، اقدامات بسیار خوبی طی یک سال گذشته صورت گرفت.

تاب آوری توأمان فولاد مبارکه در حوزه آب و انرژی

محمدکاظم صباغی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در همین مورد می‌گوید: با توجه به محل استقرار فولاد مبارکه بسیاری از موضوعات ممیزی به‌ویژه موضوع آب از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ به‌ویژه اینکه در جریان خشکسالی، این استان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه کمبود آب مواجه است. جای خرسندی است که اعلام کنیم فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۳ برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی در حوزه آب در دستور کار قرار داده و به‌طورقطع می‌توان گفت فولاد مبارکه از آغاز بهره‌برداری تاکنون یا بهتر بگوییم از همان آغاز کلنگ‌زنی، قطع وابستگی به بسیاری از منابع، ازجمله آب را در سر داشته و ازآنجاکه کاهش و قطع وابستگی به آب خام به‌عنوان یک فرهنگ از همان ابتدا در این شرکت ایجاد شده، خوشبختانه شاهد هستیم که اقدامات مربوط به این حوزه طی بیش از ۳۰ سال اخیر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

برای کاهش و مصرف بهینه آب در فولاد مبارکه، پروژه‌های متعددی تاکنون اجرایی شده که یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری شهرستان‌های هم‌جوار در خطوط تولید فولاد مبارکه بوده است. تصفیه و بازچرخانی آب صنعتی در خطوط تولید نیز از دیگر اقدامات شرکت بوده که همه این‌ها به پایداری حدود ۴۰ درصدی آب و تاب‌آوری فولاد مبارکه در این زمینه منجر شده است. استفاده از پساب‌های شهری در فرایند تولید راهبرد مؤثری است که شرکت را مصمم ساخته به‌منظور تأمین پایدار آب خود، برای استفاده از پساب ۶ شهر دیگر در کنار ۹ شهر قبلی سرمایه‌گذاری کند. چنین اقداماتی همچنان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و بهبود فرایند‌های زیست‌محیطی هم‌جوار کارخانه در حال انجام است. در هنگام عقد قرارداد با شرکت آبفا، برخی افراد به سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای خرید پساب نگاه مثبتی نداشتند، اما امروز می‌بینیم که با همین اقدامات تا حدودی به پایداری در تأمین آب دست یافته‌ایم. فولاد مبارکه برای کاهش حداکثری مصرف آب خود، علاوه بر پروژه‌های قبلی در کولینگ‌تاورها، در موضوعات دیگری ازجمله مشارکت در پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی نیز سرمایه‌گذاری کرده است؛ پروژه‌ای که خوشبختانه تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی داشته و انتظار می‌رود تا سال آینده آب دریای عمان به اصفهان و فولاد مبارکه برسد و چالش‌های صنعت استان را در زمینه آب تا حدودی برطرف کند. همچنین پروژه احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در فولاد مبارکه اقدام دیگری برای استفاده بهینه آب و تولید انرژی پاک است. علاوه بر این مدیریت ممیزی آب یکی از اقدامات بسیار اثرگذار برای استفاده بهینه از منابع آبی است. با توجه به شرایط ویژه آب در استان اصفهان و کل کشور به‌طورقطع تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی به این سمت خواهند رفت که مدیریت متفاوتی در حوزه آب داشته باشند؛ ازاین‌رو این ممیزی‌ها و مدیریت بازدهی آب می‌تواند سازمان‌ها را در حوزه آب و استفاده بهینه آن یاری کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده