تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۳۱۷۹۳
سرویس خبر : انرژی

کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال/ جراحی موفق اقتصادی برای توسعه تجدیدپذیر‌ها

‌می‌متالز - وزیر نیرو از کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال خبر داد و گفت: همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی ضروری است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشستی خبری اظهار داشت: در طی ۲۰ روز اخیر بارش‌های خوبی داشتیم، اما باید توجه داشته باشیم که در چهارمین سال خشک پیاپی به‌سر می‌بریم و حدود ۳۰ درصد نسبت به سال‌های نرمال عقب هستیم.

وی افزود: تاثیرات خشکسالی را با اجرای پروژه‌های اضطراری به حداقل می‌رسانیم، با این حال ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف و همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی وجود دارد. هدفگذاری ۳۰ میلیارد یورو پروژه در آب و فاضلاب

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ایران از کشوری ۱۰۰ درصد وابسته قبل از انقلاب اسلامی در حوزه آب و برق، به کشوری ۱۰۰ درصد خودکفا تبدیل شده است.

وی افزود: نه‌تن‌ها نیاز خودمان را در بخش آب و برق به طور کامل برطرف میکنیم، بلکه امروز صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق ایران به بیش از ۵۰ کشور جهان در حال انجام است.

محرابیان از هدفگذاری اجرای ۳۰ میلیارد یورو معادل ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برق در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۷۵۷ هزار میلیارد تومان در بخش برق، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب و ۳۶۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب هدفگذاری شده که از این رقم، تا امروز مجموعا بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت بایستی ۸۲۴ هزار میلیارد تومان دیگر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در برنامه ابتدای دولت، هدفگذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق ۱۶۳ درصدی برنامه، ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که ۳۰ سد با مجموع ظرفیت مخزن ۵.۴ میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد، گفت: تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از ۷۰ درصد برنامه محقق شده است.

وی افزود: هدفگذاری شده بود که میزان برخورداری از آب لوله‌کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد ۹۰ درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق ۶۰ درصدی، به ۸۶.۸۱ درصد زسیده است.

وی ادامه داد: در بخش برق هدفگذاری شده بود که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، ۸ هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.

محرابیان در خصوص برنامه‌های احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع ۶۴۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز ۴ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیازمند یک جراحی افتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی، اقتصادی کنیم که این جراحی اقتصادی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم.

وی افزود: به زودی یک ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای سرمایه گذاری ارائه خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه نباید مصرف آب و برق توسط مشترکان پرمصرف فشاری بر دیگر مشترکان بگذارد، گفت: برداشت یارانه آب و برق برای مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگو، به صورت مرحله‌ای در حال اجرا است و در دو سال اخیر نیز در همین مسیر حرکت کرده ایم.

وی ادامه داد: برای رفع ناترازی انرژی هم وزارت نفت و هم وزارت نیرو برنامه‌هایی دارند که این برنامه را داریم که به زودی درخواست‌های پشتیبانی از سایر بخش‌های دولتی را برای رفع ناترازی‌ها به هیئت دولت ارائه می‌کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش رفع ناترازی برق، برنامه ما همان برنامه‌ای است که ارائه کرده بودیم و با اقداماتی که انجام شده و انجام می‌شود، نانرازی برق کم اثر شده و رفع می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۳ درصد افزوده شده که در خصوص کاهش محسوس این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک طرح تحقیق و تفحص فنی، توسط مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

وزیر نیرو آب ژرف را منبعی ارزشمند برای تأمین آب دانست و گفت: مطالعات خوبی در این زمینه صورت گرفته و مطالعات در این زمینه به ویژه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

وی افزود: مقرر شده ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال برای تأمین آب صنایع اصفهان از دریا تأمین شود که فاز اول آب برای تأمین ۷۰ میلیون مترمکعب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان در خصوص حق آبه ایران از هیرمند گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم در سفر مسوولان طالبان به ایران، قول داده اند که به این معاهده پایبند باشند، اما بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشکسالی وجود دارد که امیدواریم با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند؛ در غیراین صورت از ابزار‌های قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده