تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۳۲۰۳۸
سرویس خبر : انرژی

احداث ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دست انجام است/ رشد ۲۳ برابری تاسیسات آب و برق پس از انقلاب اسلامی

‌می‌متالز - وزیر نیرو از رشد ۲۳ برابری تاسیسات آب و برق نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی و سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در صنعت آب و برق در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: عملیات احداث ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در مقیاس‌های متوسط و بزرگ مقیاس در دست انجام است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جشن پیروزی انقلاب اسلامی وزارت نیرو اظهار داشت: انقلاب اسلامی الگو و الهام بخش تمام آزادگان جهان بوده است و برکات فراوانی برای کشور در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فناوری، اقتصاد، فرهنگ و... داشته است. اگر وضعیت امروز را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، از سال ۵۷ تاکنون در حالی که جمیعت کشور چیزی حدود ۲.۳ برابر شده است، اما متوسط پیشرفت تاسیسات آب و برق نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۲۳ برابر و نسبت به میزان رشد جمعیت کشور نیز بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

وی ضمن اشاره به برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی هنگام رای اعتماد ادامه داد: هدف‌گذاری انجام شده برای طرح‌های اولویت دار در مجموع برای صنعت برق ۷۵۷ همت، برای صنعت آب و فاضلاب ۱۰۵ همت و برای صنعت آب نیز ۳۶۲ همت بود که در مجموع به بیش از ۱۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

وی در همین خصوص افزود: مجموع پروژه‌های بهره‌برداری شده تا کنون به ۴۰۰ همت می‌رسد و نیز پروژه‌هایی که باید تا پایان عملکرد دولت تکمیل شود نیز ۸۲۰ همت است.

محرابیان ادامه داد: هدف‌گذاری صورت گرفته در بخش آبرسانی ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و تاکنون ۵۶ پروژه با ظرفیت ۱۱۴۴ میلیون متر مکعب در سال تکمیل شده است و عملکرد این بخش از برنامه چهار ساله ۱۸۰ درصد بوده است.

وی بیان داشت: پروژه‌های برنامه‌ریزی شده که تا پایان این دوره تکمیل می‌شود، این عدد را به ۲۱۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رساند که نسبت به برنامه ارائه شده ۳۰۰ درصد رشد خواهد داشت.

وزیر نیرو در حوزه سد‌سازی نیز گفت: برنامه ارائه شده به مجلس تامین ۵.۴ میلیارد متر‌مکعب برای ۲۹ مخزن بود که تاکنون ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد متر‌مکعب به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت نیز به عدد ۵۵ سد با حجم ۸ میلیارد متر مکعب خواهیم رسید.

وی افزود: در بخش آبیاری و زهکشی ۱۲۵ هزار هکتار برنامه ریزی شد که تا کنون ۱۸ هزار و ۴۰۰ هکتار آب اندازی شده و ۲۱ درصد از برنامه به بهره‌برداری رسیده، اما با اعتبار خوب تخصیص یافته برای این پروژه نیز پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریور ۱۴۰۳ همه این طرح‌ها باید تکمیل شود و ۱۴۵ هزار هکتار باید محقق شود که عمدتاً در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کرمانشاه، خوزستان و بخشی نیز در دیگر استان‌ها بوده است.

محرابیان پیرامون حجم فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه جهاد آبرسانی اظهار داشت: وزارت نیرو در دولت سیزدهم ارتقائ شاخص آبرسانی روستایی به ۹۰ درصد را هدف‌گذاری کرد و مقرر شد تا برای ۱۰ هزار روستای جدید آب شرب بهداشتی تامین شود. درصد تحقق این هدف به ۸۶.۸ درصد رسیده و ۳۷۰۰ روستا آبرسانی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون عملکرد دولت سیزدهم در بخش برق نیز گفت: بر اساس برنامه‌ای که در حوزه برق به مجلس دادیم، مقرر شد طی چهار سال ۱۰ هزار مگاوات برق توسط نیروگاه‌های تحت مدیریت وزارت نیرو به شبکه افزوده شود که تا کنون ۸ هزار مگاوات از این برنامه محقق شده است.

محرابیان ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات دیگر نیز مقرر شد تا از طریق صنایع به شبکه اضافه شود که ۹ هزار مگاوات آن حرارتی و هزار مگاوات نیز تجدیدپذیر بود. ایجاد ظرفیت تولید برق در این بخش با وجود نبود زمینه و قانون، دشواری‌های خاص خود را داشت، اما با توجه به تفاهم نامه صورت گرفته میان وزارت صمت و نیرو و نیز تصویب قانونی در این خصوص در ماده ۴ قانون رفع موانع تولید از صنعت برق، شرایط لازم برای تحقق این برنامه نیز ایجاد شد.

وزیر نیرو در همین خصوص افزود: تا کنون عملیات احداث ۶۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع اجرایی شده و در این بین ۹۰۰ مگاوات از تولید برق صنایع با شبکه سنکرون شده که ۲ واحد در سمنان، یک واحد در فولاد مبارکه اصفهان و یک واحد مربوط به آلومینیوم المهدی هرمزگان است.

وی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر و برنامه وزارت نیرو در این خصوص نیز گفت: در دهه‌های گذشته به واسطه اعطای یارانه‌های هنگفت در صنعت برق و تحویل سوخت تقریباً رایگان به نیروگاه‌ها اقتصاد این صنعت با چالش‌های بزرگی رو به رو شد که عملاً امکان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به فراهم نمی‌شد و این بخش از انرژی به تولیدات پراکنده و کوچک مقیاس محدود شده بود.

محرابیان در همین خصوص اضافه کرد: در حوزه تجدیدپذیر‌ها ابتدا نیاز بود تا اصلاحات اقتصادی جدی صورت گیرد و نیز برای بخش خصوصی در این رابطه جذابیت‌های لازم ایجاد شود که این مهم از طریق تابلوی سبز بورس انرژی و دیگر اقدامات بالادستی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه اکنون در سامانه معاملات بورس انرژی به میزان عرضه برق تقاضا نیز وجود دارد، ادامه داد: به واسطه ریل گذاری صحیحی که در این خصوص صورت گرفته اکنون عملیات احداث ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در مقیاس‌های متوسط و بزرگ مقیاس، اعم از نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی، ۴۰۰ مگاواتی و.. شروع شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حوزه توسعه شبکه ارتباطی برق نیز برنامه وزارت نیرو ایجاد ۸ هزار کیلومتر شبکه جدید بود، بیان کرد: تا امروز میزان پروژه‌های بهره برداری شده ۴۱۰۰ کیلومتر بوده است و با توجه به اینکه ۵۷ پروژه راهبردی در این خصوص در دستور کار قرار دارد، که پیش بینی می‌کنیم از برنامه از پیش تعیین شده عبور خواهیم کرد.

محرابیان در ارتباط با توسعه پست‌های برق نیز گفت: بر اساس برنامه ارائه شده به مجلس قرار بود ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات ولت آمپر توسعه پست صورت گیرد، اما تا کنون ۳۰ هزار مگاولت آمپر پست ایجاد شده که ۲۲۰ درصد پیشرفت نسبت به برنامه را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده