تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۳۲۱۹۰
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

برای اجرای پروژه‌های پتروشیمی از تجهیزات داخلی استفاده شود

‌می‌متالز - معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت اعلام کرد که در اجرای پروژه‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اجازه استفاده از تجهیزات خارجی در صورت داشتن تجهیزات مشابه داخلی برابر قانون وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمد موسوی» معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در آئین افتتاح پنج واحد صنعتی و تولیدی فارس در ایام دهه فجر اظهار کرد: از زمان ملی شدن صنعت نفت تاکنون، اتفاقات بسیار مهمی در کشور رخ داده؛ وقتی انگلیسی‌ها پس از ملی شدن صنعت نفت از کشور خارح شدند، معتقد بودند که ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند به شیر نفت هم دست بزنند، اما امروز شاهد هستیم که در واحد‌های مختلف تولیدی، طرح‌های توسعه‌ای خوبی به بهره‌برداری رسیده‌اند که حاصل تلاش مهندسین، کارگران و سرمایه‌گذاران است؛ صنعتگرانی که ۷۰ درصد از تجهیزات مربوط به حوزه نفت و گاز را داخلی‌سازی کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون تمام تجهیزات همانند کمپرسور‌ها و پمپ‌ها داخلی‌سازی شده و تنها تجهیزات سانتریفیوژ باقی مانده بود که آن هم در فاز‌های مختلف پارس جنوبی به یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی سپرده شده است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت اضافه کرد: در حال حاضر وارد ساخت پکیج‌های فرآیندی شده‌ایم، به عنوان مثال امروز در شرکت کولر هوایی آبان تقریبا پکیج فرآیندی باقی نمانده که نتوانیم آن را در داخل تولید کنیم.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که پکیج‌های فرآیندی به دانش فنی نیازمند هستند، یادآور شد: به لطف الهی، تمام پکیج‌های فرآیندی مربوط به پروژه‌های نفت و گاز و پارس جنوبی در حال ساخت است و در واقع توان آن در حوزه مهندسی ایجاد شده است.

موسوی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی فارس به پروژه‌های نفتی و گازی از جمله نزدیکی به عسلویه و میادین نفت و گاز، شاهد ارتقای رتبه این استان هستیم.

وی با اشاره به کسب رتبه دوم ساخت تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی توسط استان فارس در کشور، تاکید کرد: استان نخست کشور زیرساخت‌ها را در سال‌های دور ایجاد کرده بود، اما استان فارس با توان و تلاش مهندسی و با حضور شرکت‌های دانش بنیان خود به این رتبه دست یافنه است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت افزود: به حسب قانون حمایت از شرکت‌های داخلی که مصوب سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی است، در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که اکثرا دست دولت است، اجازه استفاده از تجهیزات خارجی در صورت داشتن تجهیزات مشابه داخلی وجود ندارد.

وی در ادامه عنوان کرد: اگرچه از توان کشور‌های دوست و شرکت‌های خوب خارجی هم استفاده می‌کنیم، اما معتقدیم که اگر توان تجهیزات داخلی را در شرکت‌های ایرانی داریم با قیمت بالاتر از شرکت‌های خارجی خریداری کنیم.

موسوی با بیان اینکه خوشبختانه کیفیت بالای تجهیزات داخلی دلیلی برای کارفرما‌ها نگذاشته که بخواهند با قیمت بالاتر، تجهیزات مورد نیاز را از خارج تأمین کنند، تصریح کرد: در ایران قیمت برق، گاز و زیرساخت‌ها مقرون به صرفه است و برای همین اگر تجهیزسازی در درون انجام شود به مراتب بهتر از این است که سفارش سازی از خارج انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی در کشور‌های همسایه پروژه‌های خوبی در دست اجرا دارند، اظهار کرد: اگرچه در تحریم قرار داریم، اما ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و دارویی داریم و بالغ بر یک میلیارد دلار تجهیزات به کشور‌های خارجی صادر می‌کنیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت همچنین با بیان اینکه ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ما ۲۰ میلیارد دلار است، گفت: فارس، استانی دارای دانش مهندسی و فنی در کشور است، نخستین پتانسیل عظیم و اصلی این استان، وجود نیرو‌های نخبه و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین شرکت‌های بزرگی است که در این استان شکل گرفته است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده