تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۳۵
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۲۴۹۶۹۹
سرویس خبر : انرژی

۱۸ میلیارد دلار هزینه سالانه خوردگی تأسیسات نفتی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: میزان هزینه‌های خوردگی در ایران مشابه اغلب کشور‌های دیگر بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می‌شود که اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال درنظر بگیریم بر مبنای ۳ درصد حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا دانشی در بیستمین کنگره ملی خوردگی با بیان اینکه خوردگی هزینه­‌های بالایی را به دنبال دارد گفت: تقریبا تمامی فلزات و عمده قطعات و تجهیزات در شرایط خورنده آسیب پذیر هستند و حتی فولاد‌های زنگ نزن نیز در محیط‌های خاصی دچار تخریب می­شوند.

وی افزود: هزینه ­های مستقیم خوردگی مانند تخریب و از بین رفتن قطعات، هزینه‌های جایگزینی و تعمیر و همچنین هزینه‌های غیرمستقیم مانند تخریب محیط زیست، توقف تولید و هدررفت محصولات در صنایع بالاست و هر تلاشی که بتانیم برای کاهش میزان این هزینه­‌ها انجام دهیم در واقع به اقتصاد طرح‌ها و پروژه‌ها کمک کرده ایم.

مهندس دانشی با اشاره به حادثه بوپال هند که به دلیل خوردگی مخزن رخ داده بود، ادامه داد: در این حادثه بیش از ۳۵۰۰ نفر از مردم بوپال جان خود را از دست دادند در کشور ما نیز موارد متعددی از پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز رخ داده است و بنابراین پرداختن به مقوله خوردگی و توجه ویژه به آن باید مدنظر همگان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: مطالعات متعددی در نقاط مختلف دنیا انجام شده و نشان می‌دهد که می‌توان هزینه‌های خوردگی را با به کارگیری روش‌های پیشگیرانه و اتخاذ رویکرد‌های مناسب تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه چنین مطالعاتی در ایران صورت نگرفته افزود: میزان هزینه­‌های خوردگی در ایران نیز مشابه اغلب کشور‌های دیگر بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می‌شود که اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال درنظر بگیریم بر مبنای ۳ درصد حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.

رفع چالش خوردگی با تغییر رویکرد و تدوین استراتژی­‌های مدیریتی

دانشی ادامه داد: هم در صنایع بالادستی و هم در مقوله تأسیسات و با توجه به روند افزایش بهره وری از میادین نفتی و افزایش میزان برش آب همراه نفت و ترکیبات خورنده با مشکل خوردگی مواجه هستیم و می‌بایست با تغییر رویکرد‌ها و اصلاح نگرش‌ها و تدوین استراتژی‌های مدیریتی سعی بر مرتفع نمودن آن نمود.

وی به برخی از راهکار‌ها و استراتژی‌ها به منظور مدیریت خوردگی اشاره کرد و گفت: پیاده سازی برنامه مدیریت خوردگی، شناسایی ریسک ­ها و خوردگی ­های محتمل هر تجهیز، آگاهی از هزینه­‌های بالای خوردگی، افزایش آموزش و مهارت کارمندان به منظور شاخت و شناسایی روش‌های کنترل خوردگی و بازنگری در فرایند طراحی تاسیسات با رویکرد کاهش خوردگی از جمله اقداماتی است که می‌توان در این خصوص انجام داد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به توجه به گستردگی و حجم بالای خطوط لوله و تأسیسات عظیم در چند استان و قدمت این تأسیسات، فعالیت‌های مختلفی از جمله تدوین برنامه جامع پایش و ارزیابی وضعیت خطوط لوله از طریق روش‌هایی همچون توپک­رانی هوشمند و ارزیابی مستقیم، حصول اطمینان از انتخاب مناسب مواد در پروژه‌های جدید، استفاده از فرایند‌های نوین پوشش دهی، ارزیابی و تحلیل مطالعات ریسک و … را در برنامه دارد.

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده