تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۳۲۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص کل بورس یک محدوده حمایتی دیگر را هم از دست داد

بنز بی‌بنزین

‌می‌متالز - نگاهی به قیمت سهام، نسبت P/E گذشته‌نگر و همچنین گزارش‌های عملکرد فصلی و ۹ماهه در اکثر صنایع، ارزندگی کلیت بازار سرمایه را تایید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه در مقایسه با رقیبان حباب‌دار خود زیر قیمت است و تحلیلگران مختلف نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند. با این وجود، اما نقدینگی قابل توجهی در بازار نیست و ارزش معاملات در سطوح حداقلی است. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس روز گذشته دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۴هزار و ۳۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۲.۲۲درصد افت داشت.

نگاهی به ارزش بازار سهام و مقایسه آن با ماه‌های پررونق سال جاری نیز افت قابل توجهی را نشان می‌دهد. روز گذشته ارزش بازار سهام ۷هزار و ۲۸۸همت بود. این در حالی است که این میزان در ۱۶فروردین ۹هزار و ۳۷۱همت بوده است که افت ۲۲.۲۳درصدی را نشان می‌دهد. شاخص کل بورس روز گذشته در ادامه روند رو به افت تدریجی خود محدوده حمایتی مهم ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد را نیز از دست داد. این در حالی است که کارشناسان به حفظ این محدوده امید زیادی داشتند. بازار سرمایه این روز‌ها به مثابه آخرین مدل از خودروی بنز است که هیچ سوختی ندارد و با تمامی زیبایی و باکیفیت بودن توان حرکت ندارد. با این وجود برخی از کارشناسان به تغییر روند بازار سرمایه در آخرین ماه از سال همچنان امیدوارند.

تغییر بازی به نفع بورس؟

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه تقریبا هر بلایی که می‌شد بر سر بورس آمده است، گفت: هم از نظر نرخ بهره بانکی و هم از نظر مقرراتی که برای صنایع مختلف از جمله پالایشگاه، بانکی‌ها، عوارض صادراتی و... وضع شده است اتفاقات مختلفی افتاده و در نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام کاملا سلب شده؛ اما در بازار‌های موازی نیز اتفاقاتی در حال وقوع است که طی چند روز آتی روند را به نفع بورس تغییر خواهد داد. وی ادامه داد: اتفاقی که در بازار دلار افتاد -انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی- باعث شد بازار ارز برای سرمایه‌گذاری تقریبا غیرجذاب شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار‌های مختلف تردید دارند.

بازار ملک کاملا در رکود است، بازار خودرو بلاتکلیف است و حباب زیادی دارد، جذابیت بازار ارز و طلا هم کم شده است. تاجبر گفت: به نظر می‌رسد یک محرک جدید می‌تواند با تمام اتفاقات بدی که افتاده بازی را به نفع بورس تمام کند و این روند را تغییر دهد. حال این محرک به اراده سیاستگذاران اقتصادی بستگی دارد و اینکه چقدر تمایل دارند بورس با رونق مواجه شود. هنوز این اراده دیده نشده است، ولی به نظر من با کوچک‌ترین تصمیم و اراده‌ای اقبال به بازار سهام برمی‌گردد و شاهد روز‌های خوبی در انتهای سال ۱۴۰۲ خواهیم بود.

این تحلیلگر معتقد است افزایش نرخ سپرده گواهی اثر منفی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. او در این خصوص گفت: ما در بازار سرمایه تقریبا نرخ ۳۰ درصد را به صورت روزشمار داشتیم. صندوق‌های درآمد ثابت بین ۲۸.۵ تا ۲۹.۵ به صورت روزشمار و بدون نرخ شکست سود می‌دادند؛ بنابراین برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بورسی اوراق جدید اصلا جذاب نبود و من فکر نمی‌کنم نقدینگی از بازار خارج و وارد اوراق گواهی سپرده شده باشد. اما احتمالا از بازار‌های دیگر وارد این سپرده‌ها شده‌اند؛ بنابراین از این لحاظ فشاری وارد بازار سرمایه نشد. هر چند به هر حال نرخ بهره بدون ریسک را افزایش داده و این در قیمت‌گذاری سهام حتما موثر است. وی گفت: بازار سرمایه در حال حاضر صرفا به ورود پول نیاز دارد. تمام صنایع ما به‌صورت جداگانه دارای ریسک‌هایی از جمله قانون‌گذاری و استراتژی‌های دولت هستند؛ اما تمام این ریسک‌ها اثر خود را بر قیمت سهام گذاشته‌اند و در حال حاضر صرفا ورود پول و مقداری اراده تصمیم‌گیران اقتصادی برای حمایت از بازار را نیاز داریم.

انتظار رونق از ماه آخر سال

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بورس این روز‌ها حال و روز خوبی را روی تابلوی معاملاتی نشان نمی‌دهد، گفت: بهتر بخواهیم بگوییم یک بلاتکلیفی بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. بعد از اینکه آرامش نسبی در خاورمیانه حاکم شد و به نوعی باعث کاهش نسبی قیمت دلار هم شد این انتظار می‌رفت که بازار سرمایه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد، اما این اتفاق باز هم رخ نداد. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس و سایر افراد تاثیرگذار کماکان به دنبال حرف درمانی برای بازار سرمایه هستند. بعد از مدت‌ها رئیس سازمان بورس بار دیگر دو روز پیش صحبت کرد و گفت بازار سرمایه می‌تواند عقب‌ماندگی خود را نسبت به بازار‌های دیگر جبران کند. اگرچه ایشان چند وقت پیش هم در مورد نزدیک شدن قیمت دو صندوق پالایش یکم و دارا یکم به NAV شان صحبت کرده بودند و محقق نشده بود؛ بنابراین زیاد نمی‌شود روی صحبت‌ها برای سرمایه‌گذاری استناد کرد و به نظر می‌رسد بازار سرمایه نیاز به تزریق نقدینگی و اقدامات جدی‌تری دارد. این تحلیلگر گفت: رئیس بانک مرکزی نیز دو روز پیش از خبر‌های خوب برای بازار سرمایه صحبت کرد؛ اما باز هم بورس نسبت به خبر‌ها واکنش مثبت جدی نشان نداد و روز گذشته مانند روز‌های قبل بازاری کم‌رمق با منفی‌های ملایمی شاهد بودیم. به نظر می‌رسد بازار منتظر یک خبر یا اتفاق جدی‌تر برای جذب نقدینگی به سمت خود است. به نظر می‌رسد خریداران و فروشندگان منتظر هستند تا دستی از بالاتر -صندوق‌های حامی بازار یا هر شخص دیگری که در بازار تصمیم‌ساز است- اقدام اول را انجام دهد تا آن‌ها هم بتوانند به واسطه آن تصمیم بهتری را اتخاذ کنند.

ساسانی گفت: انتظار دارم در هفته‌های آینده کم‌کم به این اصلاح فرسایشی بازار خاتمه داده شود و با نزدیک شدن به اسفند و شب عید بار دیگر بازار سرمایه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. با توجه به نزدیک شدن نسبت P/E گذشته‌نگر بازار به محدوده‌هایی که در دوره‌های قبل باعث جذابیت بازار شده، انتظار می‌رود بار دیگر شاهد افزایش تقاضا در بازار سرمایه در هفته‌های آینده باشیم.

بورس فقط نیازمند نقدینگی است

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بعد از خوابیدن تنش‌های سیاسی و همچنین در ادامه افت قیمت دلار مقداری ثبات پیدا کرده است. در بازار همچنان پول نیست و با وجود اینکه این بازار کاملا آماده رشد است، اما سوخت برای حرکت وجود ندارد. دو روز پیش آقای فرزین گفت خبر‌های خوشی در حوزه بازار سرمایه دارد. شایعه افزایش نرخ فروش دلار شرکت‌های بورسی مطرح است، اما فعلا خبری شنیده نشده است. در کنار آن نرخ سپرده بانکی هم به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و نرخ بهره را بالا برده و همه این‌ها باعث شده است حالت سکون با مثبت‌ها و منفی‌های کم رمق در بازار شاهد باشیم. وی افزود: بازار بدون محرک به جایی نمی‌رود. امیدوارم سیاستگذاران یکبار برای همیشه سرمایه‌ها را به صورت حساب‌شده به سمت بازار سرمایه سوق دهند. بورس تنها بازاری است که اگر ثبات داشته باشد و رشد کند به اقتصاد آسیبی نمی‌رساند. در این راه باید از تجربیات تلخ سال ۹۹ هم استفاده کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده