تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۳۲۳۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ابراهیمی: حاشیه سود بسیار بالای صنعت فولاد دروغ است/ دشتیانه: اعلام خطر می‌کنیم/ سبحانی: برق تولیدی توسط فولادسازان به خود آن‌ها داده نمی‌شود!

‌می‌متالز - نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اصحاب رسانه روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این نشست افزود: ۱۶ درصد از بازار سرمایه را شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد تشکیل می‌دهند که ۴۳ شرکت هستند. مارکت کپ این شرکت‌ها ۱۳۶۰ همت است و سود این شرکت‌ها در ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ همت بود.

وی افزود: نرخ بازگشت سرمایه در این صنعت حدود ۱۰ درصد است. به جزء شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو و گل گهر میزان سودآوری مابقی زنجیره حدود ۴۰ همت است که با این حساب نرخ بازگشت سرمایه به زیر ۲ درصد هم می‌رسد. سودآوری صنعت فولاد عمدتا به دلیل تغییرات رخ داده در نرخ ارز و تورم بوده است. اینکه ادعا می‌شود حاشیه سود صنعت فولاد بسیار بالاست، درست نیست.

ابراهیمی ادامه داد: صنعت فولاد پتانسیل ارزآوری سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلاری دارد. در فولاد خوزستان به حدود ۳۸ کشور صادرات داریم. تفسیر‌های اشتباه از فولاد خام و محصول نیمه نهایی باعث شد که سیاستگذاری‌ها در حوزه فولاد و مخصوصا صادرات فولاد به سمتی برود که آن بخش از زنجیره که مزیت صادراتی دارد، آسیب ببیند. در حال حاضر برای صادرات مقاطع میانی فولاد مشکلات زیادی داریم، از جمله وضع عوارض صادراتی دو درصدی. سیاست چندگانه در زمینه تسعیر نرخ ارز در کل زنجیره فولاد و رعایت کف عرضه در بورس کالا هم دیگر مشکلات ایجاد شده برای صادرات هستند. ۴۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده در صنعت فولاد داریم، اما به دلیل محدودیت‌های انرژی و ... حداکثر ۳۳ میلیون تن تولید داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای ایجاد هر یک میلیون تن ظرفیت تولید فولاد به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، عملا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده مانده است. رقابت بین فولادی‌ها و معدنی‌ها برای تکمیل زنجیره تولید و گرفتن پهنه‌های معدنی اشتباه است. با ادامه این روند، صنعت فولاد از مرحله چالش به مرحله بحران و تعطیلی کارخانه‌ها خواهد رسید. در حال حاضر صادرات کنسانتره، اشتباه‌ترین کار ممکن است. حدود یک سال است که به صورت غیرمستقیم به عربستان صادرات داریم، اما هنوز مراودات تجاری مستقیم حل و فصل نشده است.

اعلام خطر می‌کنیم

احسان دشتیانه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ادامه این نشست گفت: صنعت فولاد امروز به جایی تبدیل شده که می‌توان خیلی خوب به آن حمله کرد! این در حالیست که صنعت فولاد مسیر خود را اشتباه نرفته است. صنعت فولاد از صنعت زیرساخت جلو افتاده است. صنعت فولاد پنج درصد از گاز و هفت درصد از برق کشور را مصرف می‌کند. کل صنعت هم فقط سه درصد از آب کشور را مصرف می‌کند. چطور ممکن است در شرایط تحریمی، بر صادرات کالا‌های تولیدی مازاد، مالیات و عوارض وضع شود؟

وی گفت: شاید وزارت خزانه‌داری آمریکا هم نمی‌توانست به این خوبی برای صنعت فولاد ایران مشکل ایجاد کند! خواستار برگزاری جلسه با رئیس‌جمهوری برای طرح مشکلات ایجاد شده برای صنعت فولاد هستیم. صنعت فولاد نقشی در افزایش قیمت‌ها در صنایعی مانند خودرو، لوازم خانگی و ... نداشته است. ما درباره صنعت فولاد اعلام خطر می‌کنیم و در صورت ادامه سیاست‌گذاری‌های فعلی، سرنوشت صنعت فولاد هم مانند صنعت خودرو خواهد شد.

وی ادامه داد: وضع عوارض بر صادرات کالا‌های نیمه خام قانونی نیست. در حال حاضر صادرات محصول نهایی ایران با قیمتی معادل ۵۰ دلار کمتر از قیمت ماده اولیه صادر می‌شود و یارانه حاصل از این رویه غلط به جیب کشور‌های همسایه می‌رود. صادرات باید با یک رویه واحد انجام شود.

برق تولیدی توسط فولادسازان به خود آن‌ها داده نمی‌شود!

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: در شرایط محدودیت برق، برق تولیدی نیروگاه‌های احداث شده توسط شرکت‌های فولادی به خود آن‌ها داده نمی‌شود! با وجود همه مشکلات موجود، در حال حاضر وزارت صمت بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز برای احداث واحد‌های فولادسازی صادر کرده است

سبحانی گفت: زغال‌ سنگ‌های تولید داخل که دارای قابلیت تبدیل به کک هستند، کیفیت مناسبی ندارند و به همین دلیل باید بخشی از زغال سنگ وارد و با زغال سنگ داخلی ترکیب شود تا کیفیت کاهش نیابد. ضمن اینکه ظرفیت تولید کک‌سازی‌های داخلی هم به میزان موردنیاز نیست. در پاسخ به ماین نیوز: وضعیت تامین انرژی در واحد‌های فولادسازی در فصل سرمای امسال تاکنون به نسبت سال قبل بهتر بوده، اما طی یک هفته اخیر محدودیت‌ها شدیدتر شده است

وی در پایان افزود: سالانه حدود پنج میلیارد دلار عدم‌النفع ناشی از محدودیت‌های برق و گاز در صنعت فولاد داریم. اینکه برق و گاز موردنیاز برای صنعت فولاد ایران توسط دولت تامین نشده، یک ترک فعل آشکار است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده