تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۳۲۶۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه بیشترین میزان صادرات دی‌ماه را در بین شرکت‌های بازار سرمایه داشت

‌می‌متالز - صادرات فولاد مبارکه در دی‌ماه ۱۴۰۲ به رقم ۲۹۱۵ میلیون تومان رسید. این عدد معادل ۸ درصد از صادرات کل شرکت‌های بازار سرمایه در طول دی‌ماه است و فولاد مبارکه به تنهایی به اندازه چند پتروشیمی در این ماه صادرات انجام داده است.

به گزارش می‌متالز، صادرات شرکت‌های فعال در بازار سرمایه طی دی‌ماه ۱۴۰۲ با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته به عدد ۳۶ هزار و ۴۵۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. در میان شرکت‌ها نیز فولاد مبارکه با ثبت رکورد ۲،۹۱۵ میلیارد تومان در دی‌ماه بیشترین میزان صادرات را داشت. بدین ترتیب فولاد مبارکه به تنهایی حدود ۸ درصد از صادرات شرکت‌های بازار سرمایه را انجام داده است. رقم صادرات ۱۴ تولیدکننده برتر دی‌ماه به قرار نمودار زیر است:

فولاد مبارکه بیشترین میزان صادرات دی ماه را در بین شرکت‌های بازار سرمایه داشت

فولاد مبارکه با صادرات ۲،۹۱۵ میلیارد تومان رتبه اول را در بین شرکت‌های بورسی به دست آورد. پس از آن دو پتروشیمی نوری و پارس به ترتیب با صادرات ۲۶۶۹ و ۲۱۰۸ میلیارد تومانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. ذوب‌ آهن اصفهان با صادرات ۲۰۵۳ میلیارد تومانی هم در رتبه چهارم قرار می‌گیرد و شازند هم آخرین شرکت با درآمد صادراتی بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان در دی‌ماه بود. پس از ذوب‌ آهن اصفهان هیچ شرکتی موفق به صادرات بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی نشد. پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی آریاساسول در رتبه‌ها بعدی قرار می‌گیرد.

در میان ۱۴ تولیدکننده بالا با بیشترین صادرات در دی‌ماه، ۱۰ شرکت پتروشیمی هستند و ۳ شرکت فولاد مبارکه، ذوب‌ آهن اصفهان و آلومینیوم ایران در گروه فلزات اساسی قرار می‌گیرند. مجموع صادرات این ۱۴ شرکت ۲۲ هزار و ۱۵۹ میلیارد است. بدین ترتیب این شرکت‌ها بیش از ۶۰ درصد صادرات دی‌ماه کل بازار سرمایه را انجام داده‌اند. صادرات پتروشیمی‌های حاضر در این لیست برابر با ۱۴ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان یعنی ۴۱ درصد از کل صادرات در شرکت‌های بورسی بود.

سهم صادرات فولاد مبارکه، ذوب‌ آهن اصفهان و آلومینیوم ایران به عنوان نمایندگان گروه فلزات اساسی نیز ۵،۹۶۴ میلیارد تومان است که بیش از ۱۶ درصد از سهم کل صادرات شرکت‌های بورسی است. در این آمار فولاد مبارکه به تنهایی به اندازه چند پتروشیمی بزرگ صادرات داشت. سهم صادرات پتروشیمی‌ها وزنه سنگینی نسبت به کل شرکت‌های بورسی دارد. رشد صادرات در گروه فلزات اساسی در حالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها در سال جاری با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. کاهش قیمت محصولات صادراتی، سرریز تولیدات فولاد چین در بازار‌های جهانی، زیر فروشی فولادسازان روس و چین برای ایجاد سهم بازار بیشتر و در ماه‌های گذشته نیز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه از بزرگ‌ترین مشکلات گروه فلزات اساسی در ماه‌های گذشته بودند با این حال تولیدکنندگان این گروه به خصوص فولاد مبارکه رکورد قابل قبولی به ثبت رساندند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده