تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۳۲۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سر بی کلاه بورس

‌می‌متالز - شاخص‌کل بورس موفق شد در اولین روز معاملاتی هفته کانال حمایتی دو‌میلیون و ۱۰۰‌ هزار‌ واحدی که هفته گذشته از دست داده بود را دوباره به‌دست آورد. البته که این تغییرات جزئی در شاخص‌های بازار سرمایه با توجه به نقدینگی حداقلی بازار آنچنان مورد‌توجه تحلیلگران نیست. در حال‌حاضر که بازار سرمایه ریسک‌های سیستماتیک را پشت‌سر گذاشته و دیگر به اخبار تنش‌های نظامی و... واکنشی نشان نمی‌دهد، به‌نظر می‌رسد تنها دلیل عدم‌رشد بازار و درجازدن در سطوح موجود بی پولی باشد.

به گزارش می‌متالز، نقدینگی در بازار نیست و دلیل هم واضح است؛ با بالا رفتن سود سپرده‌های بانکی مردم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به بانک‌ها بسپارند و با به حداقل رساندن ریسک، سود مناسبی دریافت کنند.

کلیت اقتصاد در رکود است و با توجه به این موضوع تحلیلگران مختلف هم انتظار حرکت خاصی را برای بازار سرمایه دست‌کم تا پایان سال متصور نیستند. سر بورس در این زمستان رکودی بی‌کلاه مانده و نقدینگی‌ها همان‌طور که تاکنون در بازار‌های موازی چرخیده، من بعد هم به این بازار سرازیر نخواهد شد. هفته‌جاری هم از این قاعده مستثنی نیست و اگرچه به اعتقاد کارشناسان بازار ریزش خاصی ندارد، اما رشد قابل‌توجهی را نیز شاهد نخواهد بود و در بهترین حالت متعادل با مثبت‌های جزئی است.

فعلا امیدی به رشد نیست

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در شرایطی است که ضعف نقدینگی دارد و از کمبود این مهم‌ترین عامل حرکتی رنج می‌برد، گفت: در چنین شرایطی عرضه‌های اولیه اندک امید بازار را با خود می‌برد. در هفته گذشته شاهد افزایش نرخ بهره بین‌بانکی نیز بودیم که بعد از فروش اوراق ۳۰‌درصدی، همچنان نشانه‌های سیاست انقباضی را می‌توان لمس کرد.

وی ادامه داد: در هفته آتی نیز مجددا حراج شمش را برای کنترل وضعیت بازار طلا و ارز پیش‌رو داریم و خبری که رئیس بانک‌مرکزی مبنی‌بر پیش‌فروش ارز اعلام کردند هم در صورت اجرایی‌شدن می‌تواند فشار مضاعفی بر بازار ارز وارد کند. البته که کسری‌بودجه و رشد نقدینگی و پایه‌پولی را هم داریم که اجازه اصلاح زیاد را نمی‌دهد، اما برای بازار سرمایه نرخ نیمایی مهم است که با رشد آن می‌توان امیدوار به حرکت بازار بود. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: بعد از اتفاقی که برای پالایشی‌ها افتاد و کاهش جزئی سود آن‌ها که تیر دیگری بر بدنه بورس بود، امید بازار به گروه خودرویی و خبر‌های ریز و درشت آن‌ها از جمله واگذاری‌ها دوخته شده‌است. علاوه‌بر این بحث تجدیدارزیابی و مسائل وابسته به این گروه می‌تواند حرکت بازار را تغییر دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید منتظر بازگشایی نماد خودرو هم باشیم تا تاثیر معاملات آن را بر سایر همگروهی‌ها ببینیم، در این بین نماد خساپا بی‌رمق منتظر همگروهی خود نشسته است. گزارش گروه فلزات با P/E‌های زیر ۵ واحد و عدم‌رشد قیمتی سهامش نشان از ضعف نقدینگی است که درباره آن صحبت شد. باید دید پول‌هایی که اردیبهشت سود سیو کردند، مجددا وارد بازار خواهند شد تا حرکت بعدی اتفاق بیفتد یا خیر، اما به‌طور کلی به‌نظر نمی‌رسد تغییر خاصی را در هفته‌جاری شاهد باشیم، علاوه‌بر آن فعلا تغییری در روند نیز پیش‌بینی نمی‌شود.

بانک‌ها نقدینگی را ربودند

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با ذکر این موضوع که مهم‌ترین فاکتوری که در حال‌حاضر مانع رشد بازار سرمایه است، چیزی است که در اقتصاد کلان جریان دارد، گفت: پول در بازار نیست. با شاخص دو‌میلیون واحد میانگین ارزش معاملات ۵ همت است. در روز ابتدایی این هفته ارزش معاملات ۳.۷ همت بود، این ارزش معاملات برای اینجای بازار قابل‌قبول نیست و ارزش معاملات پایین به این معنا است که پول در بازار نیست و همین موضوع نیز در حال‌حاضر مهم‌ترین عامل عدم‌رشد بازار در مقطع کنونی است.

وی ادامه داد: بازار در حال‌حاضر به اخبار موجود عادت کرده است و دیگر به مسائلی از قبیل تنش‌های نظامی، جنگ و... واکنش نشان نمی‌دهد، به همین دلیل تاکید دارم که مهم‌ترین مانعی که برای عدم‌رشد بازار وجود دارد مسائل موجود در اقتصاد کلان است. نرخ سپرده‌ای که در حال‌حاضر بانک‌مرکزی می‌دهد ۳۰‌درصد است و مرکب این نرخ به ۳۵‌درصد می‌رسد. بانک‌ها با نرخ ۳۵‌درصد سپرده جذب می‌کنند و طبیعی است که فرد حقوقی یا حقیقی که پول درشت دارد، وقتی می‌بیند که بانک‌مرکزی بدون‌ریسک ۳۵‌درصد سود می‌دهد از خود می‌پرسد؛ چرا به‌خاطر ۱۵‌درصدی که قطعی هم نیست باید پول خود را به بازار سهام ببرد؟

حیدری گفت: الان مهم‌ترین عاملی که به بازار ضربه می‌زند با توجه به اینکه دیگر مصوبه‌ای پیش‌روی بازار نیست و همه صنایع کتک مصوبه‌ها را خورده‌اند، نبود نقدینگی در بازار است. سیستم بانکی با نرخ بالا سپرده جذب می‌کند، برای همین هم پول در بازار نیست و بازار رشد نمی‌کند و این موضوع دلیل دیگری نمی‌تواند داشته‌باشد و دلیل منطقی‌تر هم همین است که با توجه به شرایط موجود وزن اصلی عدم‌رشد بازار روی دوش اقتصاد کلان باشد. این تحلیلگر ضمن اینکه معتقد است برای هفته آینده و همچنان تا پایان سال وضعیت بازار سرمایه به همین شکل خواهد بود، گفت: در سال‌جدید اگر شاهد اتفاقات این‌چنینی نباشیم و نرخ سپرده‌ها پایین بیاید، پول از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه خواهد آمد، در غیر‌این‌صورت به‌نظر نمی‌رسد در سال‌جدید هم تغییر خاصی را با این وضعیت نرخ سود سپرده‌های بانکی شاهد باشیم.

وی ادامه داد: طبیعی هم هست که دولت به‌دنبال جذب نقدینگی توسط بانک‌ها باشد. به هر حال بازار سرمایه حدود ۲‌درصد کلیت اقتصاد را تشکیل می‌دهد و این سهم حتی اگر ۱۰‌درصد هم باشد طبیعتا دولت و بانک‌مرکزی به‌خاطر این سهم، ۹۰‌درصد اقتصاد را فدا نخواهند کرد، چون به دلیل سیاست‌های رکودی، پولی در کلیت جامعه نیست و نقدینگی محدود موجود به بازار پولی جذب می‌شود. برای هفته آینده نیز احتمالا بازار متعادل و مثبت خواهد بود و منفی آنچنانی در بازار نخواهیم داشت، اما بالای قابل‌توجهی را هم شاهد نخواهیم بود.

عاطفه چوپان

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده